دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن ساز گفت: با تقاضای کاذب در بازار روغن موتور مواجه هستیم  حدود ۱۰۳ میلیون لیتر تقاضا برای روغن موتور افزایش داشته است.

امروز در میز اقتصاد به چالش‌های تولید و عرضه روغن موتور با حضور مسئولان پرداخته شد.
سوال: چرا نرخ روغن موتور در برخی از بخش ها با قیمت مصوب فاصله دارد؟
آقای نظر زاده مدیر کل خدمات آماد و توزیع وزارت صمت: در حوزه روغن موتور مشکلات بسیار کم شده است وزیر راه هم این موضوع را مطرح کرده  اما قبول داریم که همچنان مشکلاتی وجود دارد عمده اصلی کاهش مشکلات به سبب عرضه‌های مسقیم بود در کل التهاب‌ها کاهش پیدا کرد. سیاست ما شفافیت و رسمی کردن است و فاکتور نیز در همین راستا در نظر گرفته شده است در خواست فاکتور در این راستا به ما کمک می‌کند در خواست ما از مردم این است که فاکتور را بخواهند  ما کار خود را انجام می‌دهیم.
سوال: سامانه فروشگاهی به کجا رسید؟
نظر زاده: از سکو‌های بزرگ کشور برخی از بانک‌ها در این راستا  کمک خواستیم تقریبا حدود یک درصد فروشگاه‌ها این اتفاق برایشان افتاده است. در بلند مدت این بازار را رسمی خواهیم کرد اگر تنها ۱۵ درصد جایگاه عرضه با قیمت رسمی داشته باشند بازار کنترل خواهد شد.
سوال: چرا برخی تعویض روغنی‌ها نرخ مصوب را رعایت نمی‌کند؟
نظر زاده: علت به انگیزه‌ها باز می‌گردد راهی کلی که وجود دارد سیستمی کردن اقتصاد و شفافیت است و تنها را کنونی بازرسی است.
سوال: نظر شما در خصوص وضعیت بازار روغن موتور چیست؟
آقای تقی پور نماینده مجلس: برخی مشکلات حل شده است به طور مثال بحث عرضه روغن پایه در بورس بود که حل شد و  مورد تضمین تولید به شکل پایدار نیز حل شده است، اما مشکل جدید در حال بروز است توقع ما از دولت نظارت پایدار است توقع دیگر که وجود دارد مدیریت ارزش است اصلا نمی‌خواهیم دولت به عنوان تولید کننده دخالت کند باید بازار به شکل رقابتی باشد تا خودکار عرضه و تقاضا کنترل شود. اُفت تولید و تداوم آن از جمله موارد نگرانی‌ها است باید تدبیری در وزارت صمت اندیشیده شود که کمبود در آینده نداشته باشیم. ما نمی‌گویم قیمت ها دستوری  باشد بحث ما کنترل قیمت‌ها است باید ارزش افزوده به مصرف کننده‌ها برسد.
سوال: نظر شما در خصوص شرایط بازار روغن موتور چیست؟
آقای اسماعیلی دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن ساز: در بحث تولید روغن نگاه فصلی است در مهر ۲۰ درصد افزایش تولید داشته ایم میانگین تولید پاییز نسبت به پاییز  سال قبل افزایش داشته است. برای تولید روغن موتور باید برنامه ریزی شود در روغن پرمصرف در فصل تابستان ۴۲ درصد افرایش و در پاییز نیز افزایش داشته ایم. بازار روغن موتور به دو بخش تقسیم می‌شود این بخش بندی به سبب قیمت گذاری است.
سوال: با توجه به افزایش میزان تولید پس چرا مشکل به شکل کامل حل نمی‌شود؟
اسماعیلی: با تقاضای کاذب در بازار روغن موتور مواجه هستیم  حدود ۱۰۳ میلیون لیتر تقاضا برای روغن موتور افزایش داشته است. به شدت تقاضای روغن‌های به شکل بشکه‌ای وجود دارد قاچاق رسمی روغن موتور نیز در حال افزایش است.  قاچاق رسمی یعنی باید قاچاقچی پروانه بهره داشته باشد روغن موتوری جمع و مراحل طی شود.

سوال: نظر شما در خصوص قاچاق چیست؟

نظر زاده: به دنبال شفافیت هستیم یک سری منافع‌های در میان است.
سوال: چرا نرخ‌ها به مصوب نرسیده است؟
نیک منش معاون بازرسی وزارت اصناف: در سه ماه اول امسال به سبب افزایش صادرات روغن پایه وضعیت نامطلوب بود، اما با انجام گشت‌های مختلف وضعیت عرضه بهبود پیدا کرد و فاصله قیمتی کم شد، اما سه هفته اخیر بنا به گزارش‌های بازرسان وضعیت عرضه مناسب نیست و برخی نمایندگان شرکت پخش روغن‌های کم متقاضی را به واحد‌های صنفی تحمیل می‌کنند و اقدامات درخصوص بشکه فروشی باعث شکل گیری چالش‌های شده است خواهشمند هستیم در این حوزه ها دقت و نظارت شود.
نظر زاده: ۸۰درصد شبکه توزیع زیر نظر عمده فروشان است
سوال: راهکار نهایی برای بهبود شرایط چیست؟
نظر زاده:  بازار‌های سنتی و مدرن هستند بازار روغن موتور سنتی است .تا دو ماه آینده سه درصد از فروشگاه‌های کشور ذیل دقیق‌ترین سامانه نظارتی وزارت صمت مدیریت خواهند شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار