کسب درآمد شهرداری اراک از عوارض آلایندگی

شهردار اراک گفت: در مجموع در حوزه عوارض آلایندگی، شهرداری ۷۷۷ میلیارد تومان درآمد داشته، ولی هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

کریمی شهردار اراک در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی و کارگروه مشترک گرد و غبار استان جلسه گفت: شهرداری اراک بابت عوارض آلایندگی مبالغ قابل اعتنایی را دریافت می‌کند.

کریمی یادآور شد: در سال ۱۳۹۱ مبلغ ۲۹ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۲ مبلغ ۱۴ میلیارد تومان، در سال ۹۳ مبلغ ۱۱ میلیارد تومان، در سال ۹۴ مبلغ ۲۵ میلیارد تومان، در سال ۹۵ مبلغ ۳۷ میلیارد تومان، در سال ۹۶ مبلغ ۴۷ میلیارد تومان، در سال ۹۷ مبلغ ۳۷ میلیارد تومان، در سال ۹۸ مبلغ ۵۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ مبلغ ۶۴ میلیارد تومان دریافت کرده است.

او تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ به دلیل اینکه شرکت آلومینیوم به مدت ۱۰ سال پول‌ها را در حسابش ذخیره کرده بود، مبلغ ۳۸۷ میلیارد تومان را قرار است واریز کند که مبلغ ۲۱۸ میلیارد تومان آن تاکنون واریز شده است.
شهردار اراک با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تاکنون مبلغ ۹۶ میلیارد تومان واریز شده است، بیان کرد: در مجموع ۱۰ سال ۷۷۷ میلیارد تومان مجموع درآمد‌های شهرداری از محل عوارض آلایندگی بوده است.
کریمی با بیان اینکه ما هزینه‌ها را در ۳ حوزه تقسیم بندی کرده ایم، ادامه داد: برای حفظ و نگهداری فضای سبز که حدود ۱۶۰۰ هکتار فضای سبز در اراک داریم، در ۱۰ سال گذشته ۳۲۲ میلیارد هزینه کرده‌ایم. نکته قابل توجه این است که سرانه فضای سبز هر فرد در میانگین کشوری ۱۵ متر است، ولی در اراک ۲۶.۳ متر است که بالاتر از میانگین کشوری است.
کریمی افزود: در مورد مباحث ترافیکی و تردد، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح و ده‌ها طرح دیگر داریم که در این حوزه ۴۵۱ میلیارد هزینه کرده ایم. در حوزه ناوگان عمومی حمل و نقل بدون احتساب مبلغی که دولت یارانه داده، ۱۳۳ میلیارد تومان هزینه کرده ایم.

او تصریح کرد: در مجموع در حوزه عوارض آلایندگی، شهرداری ۷۷۷ میلیارد تومان درآمد داشته، ولی هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

شهردار اراک تاکید کرد: طبق مطالعه دانشگاه شهید بهشتی ۸۶ درصد آلودگی ایجاد شده توسط نیروگاه به اراک می‌رسد، درحالی که سهم اراک از عوارض آلایندگی این مجموعه صفر است.

کریمی در رابطه با عناوین و هزینه‌های طرح‌های در حال احداث نیز گفت: برای تکمیل ۶ طرح غیرهمسطح ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده و احداث هندسی معابر نیز مبلغ ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

او افزود: سال قبل شهرداری تنها ۷۰ اتوبوس در اختیار داشته و در یکسال گذشته ۹۹ دستگاه اتوبوس خریداری کرده‌ایم و در مجموع برای ناوگان حمل و نقل عمومی ۳۰۱ میلیارد توسط شهرداری هزینه شده است.

شهردار اراک ادامه داد: برای هوشمندسازی حمل و نقل و مطالعات طرح جامع ترافیکی و کنترل هوشمند، با شرکت "صاایران" قراردادی بستیم و هوشمندسازی تا اسفندماه کامل می‌شود و ۱۱ میلیارد هم در این مورد هزینه شده است.

کریمی در رابطه با مانیتور‌های پایش آلودگی هوا در سطح شهر اراک عنوان کرد: این مانیتور‌ها فایده چندانی ندارد چراکه ما باید این مخارج را در جهت کاهش آلودگی هوا مصرف کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
این پول باید صرف درختکاری در میادین و بلوارهای خیابان ها و پارک ها و بوستان های اصلی شهر اراک شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
احداث مترو شهرجدید مهاجران با منابع حاصل از عوارض آلایندگی هوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۰ فروردين ۱۴۰۲
اتوبوس های آلاینده را از رده خارج کنید و اتوبوس های گازسوز وارد کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
عوارض آلایندگی هوا صرف درختکاری شوند.