تهدید «یک جهان دو سیستم» بیخ گوش دلار

جهان چند قطبی در حال ظهور در حال نابودی سیستم پولی بین المللی موجود است.

زولتان پوژار، تحلیلگر Credit Suisse می‌گوید ظهور ارز‌های دیجیتال بانک‌های مرکزی باعث افزایش سرعت دلارزدایی شده است.

براساس گزارش اسپوتنیک، او در این خصوص نوشت: از زمان پایان جنگ سرد، یک سیستم تک قطبی در جهان حاکم شده است آمریکا هژمونی بلامنازع بوده است، جهانی شدن به اساس نظم اقتصادی تبدیل و دلار به ارز منتخب مبدل شده بود. اما امروز، واقعیت‌های ژئوپلیتیکی دوباره به مجموعه‌ای از چالش‌های بزرگ برای نظم جهانی موجود تبدیل می‌شوند و این بدان معنی است که سرمایه گذاران باید ریسک‌های جدید را در نظر بگیرند.

چین به طور فعال مجموعه‌ای از قوانین جدید را در تلاش برای تکرار «بازی بزرگ» می‌نویسد، این کشور پایه‌های نوع جدیدی از جهانی شدن را از طریق نهاد‌هایی مانند ابتکار کمربند و جاده، گروه اقتصاد‌های نوظهور BRICS+ و شانگ‌های پی ریزی می‌کند. 

پکن در حالی که همچنان در شرایط قرنطینه کووید به سر می‌برد، توانسته روابط ویژه‌ای با مسکو و تهران برقرار کند. روابط مستحکم با روسیه به چین کمک می‌کند ابتکار کمربند و جاده خود را با مسیر‌های کشتیرانی جدید از طریق قطب شمال گسترش دهد. و در پایان سال گذشته، شاهد اولین نشست سران چین و شورای همکاری کشور‌های عربی خلیج فارس بودیم، یعنی تعمیق روابط پکن با اوپک پلاس. همه این‌ها ممکن است در نهایت به شکل گیری مدل «یک جهان، دو سیستم» منجر شود.

اگر از دنیای تک قطبی به دنیای چندقطبی برویم، و اگر G۲۰ به چندین گروه تقسیم شود - G۷ به علاوه استرالیا، کشور‌های بریکس پلاس و کشور‌هایی که به هیچ بلوکی نپیوسته اند - این انشعاب‌ها به طور اجتناب ناپذیری تأثیر قدرتمندی بر سیستم ارزی بین المللی خواهند داشت و این خطرات با افزایش عدم تعادل اقتصاد کلان در آمریکا تشدید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
ناشناس
۱۹:۰۶ ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
مقصر اصلی نابودی نظم جهانی آمریکاست
آخرین اخبار