ضرورت فرهنگ سازی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه

روانشناس بالینی گفت: فرهنگ سازی در خانواده، مدارس یکی از راهکار‌های مهم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

فاطمه السادات شهیدی روانشناس بالینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان یزد گفت: خودکشی یکی از ده علت اصلی مرگ در جهان است .میزان خودکشی در کشور‌های مختلف تفاوت دارد و میزان خودکشی در حال حاضر در جهان به ۶۰ درصد رسیده است.

او تصریح کرد: خودکشی به معنی مرگ ناشی از آسیب رساندن و مسموم کردن خود انسان است  سالانه یک میلیون نفر بر اثر خودکشی می‌میرند.

روانشناس بالینی گفت: باور‌های غلط درباره خودکشی مانند بعید بودن خودکشی در فرد، تکانه‌ای بودن آن، اطمینان از خودکشی قطعی در افراد و اینکه این انسان ها، افرادی ضعیف هستند، وجود دارد که باید برطرف شود.

او افزود: انسان‌های باهوش و موفق بسیاری نیز دست به خودکشی زدند و اینکه تنها افراد ضعیف خودکشی می‌کنند، باوری غلط است.

شهیدی بیان کرد: باور‌هایی مانند اینکه انسانی که خودکشی کرده، به دنبال جلب توجه است و دیگر به این کار دست نمی‌زند، اشتباه است.

او  با اشاره به راه های پیشگیری از خود کشی بیان کرد: شناسایی افرادی که قصد خودکشی دارند در جامعه و در مدارس به وسیله مشاوران آموزشی باید انجام شود که راه پیشگیری مهمی است.

شهیدی تصریح کرد: خودکشی یک پدیده پیچیده است که عوامل بسیاری مانند عامل‌های زیستی، روانی فرهنگی، اجتماعی، معنوی و مالی در ایجاد آن موثر هستند و خودکشی یک درد عمیق ناامیدی است.

روانشناس بالینی بیان کرد: سبک زندگی شامل تغذیه سالم و ... باید اصلاح شود و اختلالات شخصیتی، افکار همچنین ناامیدی برطرف شود که افراد به افسردگی مبتلا نشوند و شرایط خودکشی برای آن‌ها فراهم نشود.

او بیان کرد: در اوایل نوجوانی و سالمندان بالای ۶۰ سال خودکشی افزایش می‌یابد همچنین خودکشی منجر به فوت بیشتر در مردان اتفاق می‌افتد و در زنان کمتر منجر به مرگ می‌شود.

شهیدی گفت: افرادی که سابقه افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد مخدر دارند، بیشتر دست به خودکشی می‌زنند.

او تصریح کرد: بعضی مواقع افراد پس از تصادف دست به خودکشی می‌زنند و بیشتر انسان‌هایی که خودکشی می‌کنند، مبتلا به یکی از اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی، دوقطبی و افسردگی هستند.

او گفت: انسانی که یکدفعه خودکشی کرده است، باید تحت نظر روانپزشک باشد، زیرا ممکن است خودکشی تکرار شود.

او تصریح کرد: بیماری‌های مختلف مانند دیابت تشخیص داده نشده، کمبود آهن، مشکلات تیروئیدی، سرطان و بیماری‌های جسمی ناتوان کننده نیز می‌تواند سبب خودکشی شود.

روانشناس بالینی بیان کرد: مشکلات مالی، قانونی و اختلال در روابط بین فردی افراد نیز می‌تواند باعث خودکشی شود.

شهیدی گفت: عوامل محافظت کننده فردی مانند افزایش مهارت ها، توانایی ها، امیدواری، مسئولیت پذیری، هدفمندی، حمایت خانواده و خدمات بهداشت و درمان مناسب نیز در پیشگیری از خودکشی موثر است.

او بیان کرد: اگر فرد از خودکشی نجات یافت باید دارو درمانی و روان درمانی شود همچنین برای پیشگیری از خودکشی باید فرهنگ سازی انجام شود و تاب آوری افزایش یابد و رسانه نیز در فرهنگ سازی موثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار