عضو ناظر مجلس در شورای رقابت؛

مخالف عرضه خودرو در بورس نیستم اما به شیوه این اقدام انتقاد داریم

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا با مصوبه شورای عالی بورس اتفاق افتاده است و از نظر ما کاملا قانونی است.

امروز میز اقتصاد به بررسی عرضه خودرو در بورس کالا با حضور آقای محبی عضو ناظر مجلس در شورای رقابت،آقای دارابی کارشناس بازار سرمایه، آقای شجاعی مشاور رسانه ای و فرهنگی رئیس شورای ملی رقابت و آقای علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس پرداخت.

سوال :دلیل مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس چیست؟

محبی عضو ناظر مجلس در شورای رقابت: بورس  خودرو ایمن با هزینه تمام شده مناسب خواسته عموم مردم است. قیمت پایه خودرو چقدر واقعی است شرکت های خودرو سازی ما چقدر برنامه جدی دارند؟ خودرو در کشور ما کالای انحصاری نیست. در حق مردم ما اجحاف می شود. ما مخالف بورس نیستیم. ما مخالف شیوه عرضه خودرو هستیم. ما معتقدیم که شورای رقابت مرجع است و کار گروه تخصصی خودرو تشکیل داده است. من سخنگوی شورای رقابت نیستم. این کمیته هنوز تصمیم نهایی خود را اعلام رسمی نکرده است. امروز بعدازظهر جلسه تشکیل خواهد شد. ماده هفت تصریح می کند که شرکت ها موظف هستند قیمت اصلی را به شورای رقابت اعلام کنند اما این عملی نشده است. 

سوال : نظر شما در این باره چیست؟

دارابی کارشناس بازار سرمایه: ما این بحث ها را دائما درباره هر ماده ای که می خواهد وارد بورس شود داشتیم ما همیشه هم دیده ایم که مثبت بوده و تاثیرات بسیار خوبی داشته است برای مثال ما تاثیرات آن را در فولاد و سیمان اکنون می‌بینیم. هر کس وارد صنعت خودرو شد ورشکست شد. خودرو ساز های ما زیان دارند چون سیستم ما درست نیست. دلال ها و واسطه ها سود میکنند و دولت دچار مشکل میشود و مردم ناراضی شد. اگر این قضیه سودآور باشد همه از آن سود خواهد برد. با انجام این کار کیفیت ما هم بالا خواهد رفت. چهارده هزار میلیارد تومان در کشور توزیع شده از زمانی که خودرو وارد بورس شده است. قطعه ساز نمی‌تواند با شرایط بدهی های طولانی مدت کنار بیاید. ما در فولاد و پتروشیمی اکنون حرف اول را می‌زنیم. مردم چرا باید از دلال با قیمت بالاتر خریداری کنند. این پول باید در جیب مردم و دولت برود. 

سوال: دلیل مخالفت شورای رقابت را با بورس بفرمایید؟

شجاعی مشاور رسانه ای و فرهنگی رییس شورای ملی رقابت: اکنون روالی برای خودرو اتفاق افتاده است. شورای رقابت قبلا برای این موضوع تصمیم گیری کرده است. این موضوع چقدر باعث عملکرد بهتر تولید کننده می شود؟ اگر شورای رقابت اعلام کرده است طبق چهار چوب خود این را اعلام کرده است. این موضوع را آن دوستانی باید مدیریت می‌کردند که بدون اجازه شورای رقابت خودرو را وارد بورس کردند.

سوال : نظر شما چیست؟

دارابی: خودرویی که ما در کشور داریم کالای انحصاری نیست. بحث این است که شما صورت های مالی شرکت های بورسی را به صورت شفاف در اختیار دارید‌. ما وقتی با زیان عملیاتی مواجه هستیم یعنی ما حق گرفتن این تصمیم درست که به نفع مردم است را داریم.

محبی: مرجع تشخیص انحصاری بودن شورای رقابت است. اختلاف  باید مشخص شود. برای پژو اتوماتیک دویست و هفتاد میلیون اعلام شده است. این چرا به شورای رقابت اعلام نشده است. قیمت قطعی باید به شورای رقابت اعلام شود. 

سوال: درست است؟

دارابی: اگر شما فکر می کنید صنعت خودرو سود می‌کند شما می توانید این سود را تقسیم نکنید و طرح توسعه ایجاد کنید اما آن را به دلال ندهید.

سوال: این موضوع چه مسیری را دنبال می‌کند؟

علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس: عرضه خودرو در بورس کالا با مصوبه شورای عالی بورس اتفاق افتاده است و از نظر ما کاملا قانونی است. این روند باید ادامه پیدا کند و نهاد تصمیم گیری شورای عالی بورس است و ما امروز جلسه داریم و تصمیم نهایی را می‌گیریم.

شجاعی: دوستان ظاهراً به چارچوب قانون توجه ندارند. در حوزه خودرو سازی ما نفع تولید کننده و مصرف کننده را نداشتیم پس یک جای کار ما اشتباه است‌. کالا های انحصاری شورای رقابت باید درباره آن تصمیم گیری و برنامه ریزی کنیم. 

محبی: ما پنج سال است که واردات نداشتیم تازه امسال واردات خواهیم داشت. من معتقدم که از بورس باید حمایت جدی کنیم.

دارابی: ما نیاز به واردات نداریم اگر به صنعت خودروسازی اجازه بدهیم پیشرفت کند و با شفافیت عمل کند و این روش همانطور در حوزه های دیگر به نتیجه رسید در این جا هم به نتیجه خواهد رسید.

برچسب ها: خودرو ، عرضه بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار