عشایر اردبیل رغبتی به ادامه شغل دامداری ندارند

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: با وجود افزایش قیمت دام در بازار عشایر رغبتی به ادامه شغل دامداری ندارند و به تدریج از شغل دامداری خارج می‌شوند.

حاتم طهماس پور گفت: ادامه خشکسالی، حذف یارانه نهاده‌های دامی و ناتوانی در تهیه نهاده دامی به قیمت آزاد باعث ترک شغل دامداری از سوی۶۰ درصد از عشایر استان اردبیل شده ‌است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه با وجود افزایش قیمت دام در بازار عشایر رغبتی به ادامه شغل دامداری ندارند، می گوید: با وجود کاهش ۵۰ درصدی قیمت علوفه، مشکل تهیه نهاده‌های دامی به قیمت آزاد موجب شد که بسیاری از دامداران استان پارسال دام‌های مولد خود را در معرض فروش گذاشته و به تدریج از شغل دامداری خارج شوند.

به گفته او، پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ تن نهاده دامی یارانه‌دار در بین عشایر استان توزیع شده بود که این میزان امسال به ۲۶۰ تن کاهش یافت.

طهماس پور با اشاره به انتخاب اردبیل در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو از برگزاری جشنواره بین‌المللی عشایر در استان اردبیل خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مورد نیاز از محل اعتبارات استانی جشنواره عشایر خلخال نیز در سال آینده برگزار می‌شود.

او حرکت از دامداری سنتی به سمت دامداری مدرن، توسعه و ترویج پرورش گیاهان دارویی، گسترش صنایع دستی و راه‌اندازی بازارچه‌های فروش صنایع دستی عشایر را از اهداف و برنامه‌های اجرای طرح ایجاد تنوع شغلی در بین عشایر استان اردبیل در سال آینده اعلام کرد.

طهماس پور گفت: ۹۰ دستگاه اجرایی باید در اجرای این برنامه با اداره کل امور عشایری استان همکاری کنند که تاکنون شاهد این همکاری نبوده ایم.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل می گوید: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا شده، تا پایان سال آینده همه عشایر استان اردبیل برای تامین برق مورد نیاز خود از تجهیزات پنل خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز خود استفاده خواهند کرد.

او با اشاره به کاهش سهیمه آرد عشایری استان از ۴۵۰ تن در ماه به ۳۰۰ تن گفت: پارسال سهمیه آرد عشایر شهرستان خلخال ۲۰ تن در ماه بوده هم اکنون این رقم به ۱۳ تن در ماه کاهش یافته است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
دلیلش چیه؟؟؟؟؟؟/