بودجه کافی در سطح شهر وجود ندارد

در طول سال‌های گذشته هر بار به هر دلیلی مردم نقد‌هایی را وارد می‌کردند به آنچه در سطح شهر تهران کمبود و کاستی است در نهایت می‌رسیدیم به اینکه بودجه کافی برایش وجود ندارد.

در طول سال‌های گذشته هر بار به هر دلیلی مردم نقد‌هایی را وارد می‌کردند به آنچه در سطح شهر تهران کمبود و کاستی است در نهایت می‌رسیدیم به اینکه بودجه کافی برایش وجود ندارد اگر بخواهیم یک گذر کوتاهی داشته باشیم مثلاً به حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از بزرگترین نقاط ضعف تهران که با وجود اتفاقاتی که افتاده کاستی‌های فراوانی همچنان دارد یادم میاد در دوره شهرداری آقای قالیباف بین شهرداری و دولت وقت بسیار چالش وجود داشت درباره سهم دولت از حمل و نقل عمومی و بودجه پائین این حوزه در دوره‌های بعدی هم همین اتفاقات افتاد و همچنان وقتی که از ضرورت توسعه حمل و نقل صحبت می‌کنیم وقتی که می‌گوییم هر متر توسعه مترو میلیارد‌ها تومان هزینه دارد در نهایت می‌رسیم به اینکه بودجه شهرداری تهران کم است بگذارید از همین مقوله حمل و نقل عمومی شروع بکنیم آیا بودجه سال ۱۴۰۲ می‌تواند نیاز‌های تهران در حوزه حمل و نقل را پوشش بدهد؟
شهرابی: عرضم به حضورتان که ما در شرایطی بودجه ۱۴۰۲ را به شورای اسلامی تقدیم کردیم که همزمان هم برنامه چهارم شهر تهران در شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت ۵ محور اصلی برنامه چهارم توسعه شهر تهران دارد که محور اول بحث موضوع حمل و نقل و ترافیک است و در مسیر آن ابرپروژه توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل عمومی تدبیین شده ما بر اساس این برنامه بالادستی بودجه‌ای را هم که برای ۱۴۰۲ پیشنهاد دادیم به شورای اسلامی بیشترین سهم را برای حوزه حمل و نقل و ترافیک دیدیم و با توجه با وضعیتی که در سازمان از نظر عملیات اجرایی وجود دارد از مجموع رقم ۳۱ هزار میلیارد اعتبارات سرمایه‌ای که در حقیقت عملیات اجرایی در این بخش انجام می‌شود ۱۷ هزار میلیارد را برای موضوع حمل و نقل در نظر گرفتیم و این نشان دهنده این است که سهم بزرگی از سرمایه شهرداری تهران را موضوع حمل و نقل دارد می‌گیرد.
سئوال: در بودجه عمرانی قرار می‌گیرد؟
شهرابی: دسته بندی بودجه در شهرداری تهران در سه دسته است ردیف‌های هزینه‌ای ما هستند سرمایه‌ای ما هستند و مالی ما هزینه‌ای امور دستمزد و حقوق امور جاری سازمان می‌شوند، سرمایه ای‌ها موضوعات عمرانی و پروژه‌ها هستند و مالی هم بحث تعهداتی است که از سنوات اخیر مانده
سئوال: من می‌دانم که شهرداری تهران متاسفانه خیلی از سازمان‌های بسیار مقروض کشورمان به بانک‌ها و
شهرابی: خوب بالاخره این ممکن است در سازمان‌های دیگر هم وجود داشته باشد در سنوات گذشته در دهه‌های گذشته، پروژه‌های بزرگی در شهر تهران اجرا شده و این‌ها در آن زمان بالاخره استخراج شده برای اینکه پروژه‌ها عملیاتی بشود و طبیعتاً در یک سازمانی که پویا است و دارد فعالیت می‌کند استراتژی اخذ وام و اینکه بتواند عملیاتی را انجام بدهد که از نظر زمان جلوتر بیفتد و بتواند به مردم خدمت کند همیشه بوده و این طبیعتش است اخذ وام همیشه در همه سنوات مدیریتی بوده
سئوال: الان بودجه‌ای که در نظر گرفتید برای حمل و نقل عمومی چند درصد است؟ مشکلی را به نظرتون می‌تواند حل کند؟
شهرابی: ببینید حل کردن مشکلات که مشکلات وسیع‌تر از این اعداد وارقام می‌تواند باشد به هر حال شهرداری تهران در موضوع حمل و نقل تنها نیست همین تعهدات بالادستی نشان دهنده این است که دولت هم باید بیاد به تکالیف خودش در قبال موضوع حمل و نقل عمومی پایتخت عمل بکند واین در قوانین بالادستی کاملاً مشخص است و اینکه حالا چه سهمی را دولت را دارد از این موضوع برداشت می‌کند و سهم شهرداری رو بهش اختصاص می‌دهد محل بحث است که الان همزمان در مجلس لایحه پیشنهادی دولت مطرح می‌شود و برنامه هفتم است و تلاقی این موضوعات با همدیگر شاید اگر خوب پیگیری بشود بتواند شهرداری سهم بیشتری بگیرد، ولی در حمل و نقل شهرداری تنها نیست و دولت اگر کمک نکند ممکن است که اون موضوعات به راحتی جلو نرود، ولی شهرداری خودش بر اساس بودجه و منابعی که دارد پیش بینی می‌کند باز هم دارد تلاش می‌کند با در نظر گرفتن سهم بزرگی از بودجه سرمایه اش تکلیف خودش را در موضوع حمل و نقل عملیاتی بکند.
سوال: الان چقدر از دولت طلب دارید بابت همه این سال‌ها در حوزه حمل و نقل؟
شهرابی: من الان ذهنیتی در مورد این ندارم، چون اگر بگویم شاید دقیق نباشد.سوال : ولی به نظر من یعنی من برداشتم برای اینکه پرونده حوزه حمل و نقل را ببندیم از فرمایشات شما این است که بودجه ای که برای 1402 در نظر گرفته شده هم در حقیقت شاید نتواند یک انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی تهران ایجاد بکند
شهرابی : نه ببینید شما حوزه حمل و نقل حوزه وسیعی عددهای ریالی بزرگی است حتی ریالی نیست عددهای دلاری بزرگی است ما وقتی حرف از توسعه مترو می زنیم الان یک کیلومتر احداث مترو تا مرحله بهره برداری در حقیقت احداث ایستگاههای مربوطه به قیمت روز تقریباً 2 هزار میلیارد تومان تمام می شود عددها عدد کوچکی نیستند و در کنار این شما موضوع خرید اتوبوس ، تاکسی های ون ، موتور سیکلت های برقی را داریم موضوع اورهال ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را داریم عددها ، عددهای بزرگی هستند و قیمتها هم الان شما یک اتوبوس چقدر قیمت دارد اورهال یک رام قطار در حقیقت یک مجموعه ناوگانی قطار شما ببینید عددها عددهای بزرگی است و قاعدتاً یا قیمتهایی که امروزه وجود دارد اینکه ادعا کنیم که همه مشکلات یکسال حل بشود ،این نمی شود ولی در برنامه چهار ساله ای که شهرداری تهران دارد و تا پایان سال 1404 که دوره مدیریت فعلی است ، قولهایی در برنامه چهارم داده شده عیناً در برنامه چهارم آمده و مردم می توانند دقیقاً عددها را بر اساس احکام چک کنند و ببینند که آیا شهرداری در این زمینه می تواند موفق باشد در آینده یا نه و این قضاوت را در آینده به ما داشته باشند .
سئوال : برویم سراغ حوزه عمرانی اگر که موافق هستید مردم با خودشان دارند فکر می کنند که در طول حدوداً یک دهه گذشته یک ذره کمتر شده فعالیتهای عمرانی در سطح شهر تهران نمی دانم به خاطر این است که قبل خیلی پررنگ بود یا نه واقعاً به خاطر کمبود بودجه است که ما برنامه ریزی نداریم در حوزه فعالیتهای عمرانی در سطح شهر تهران ؟
شهرابی : ما در حوزه عمران که بیشتر مصادیقش بحث ساخت شبکه رینگ بزرگراهی شهر تهران است و یا تقاطع های غیر هم سطح در شهر تهران هستند این مصادیق ، مصادیقی هستند که بله بحثش این است که ممکن است در دوره هایی پررنگ تر شهرداری رویش عمل گذاشته در دوره هایی هم کمرنگ تر ولی در بودجه ای که ما داریم به شورا می دهیم سهم بودجه عمرانی را دو برابر کرده ایم امسال یعنی سهم بزرگتری قرار دادیم .
سئوال : طبیعتاً مخارج هم افزایش پیدا کرده
شهرابی : بله من نسبت به بقیه موضوعات عرض می کنم و پروژه های زیادی در دست است بحث پروژه شهید بروجردی است ، پروژه شهید شوشتری است یادگار امام است ، یکی از موضوعاتت مهمی که شهرداری در این دوره قرار است به نتیجه برساند تکمیل شبکه تقاطع های هم سطح بزرگراهی است که شاید خود این موضوع جای بحث زیادی دارد که اگر ما این رینگ شبکه بزرگراهی را تکمیل کنیم چقدر می تواند از حجم ترافیک و تبعات آن کاهش آلودگی هوا ، کاهش استرس های مردم در زمان تردد در بزرگراهها از لحاظ زمانی که می گذارند و انرژی از آنها دارد هدر می رود اینها را اگر در نظر بگیریم شاید از نظر ریالی اگر که بخواهیم محاسبه کنیم عدد بزرگی را بتوانیم در نظر بگیریم خوب یکی از موضوعات مهمی که الان دارد دنبال می شود تکمیل شبکه تقاطع های هم سطح است که می تواند به ما کمک کند که شاید اگر بزرگراههایی در گذشته ساخته شده و این دسترسی ها به طور کامل برقرار نشده چه بسا ممکن است یک فردی برای تغییر مسیر از یک بزرگراه به یک بزرگراه دیگر ممکن است ساعتها طی مسیر بکند و در ترافیک برود و بیاد و چقدر از بنزین و آلودگی هوا موضوعاتی را داشته باشد اینها فکر می کنم بتواند کمک بکند آن کارهای قبلی را که بتواند اون شبکه ها کامل تر در شهر تهران شکل بگیرد در کنارشان تکمیل بزرگراههایی است که در دوره های گذشته نیمه کاره رها شده و بتواند ایشالا اتفاقات خوب پیش بیاد یکی از حوزه های فعالهای ما که انصافاً دارد خیلی تلاشگر عمل می کند حوزه فنی عمران است که من به نظرم میاد که زمان نیاز دارد که بتواند در یکی دو سال اون پروژه هایی که الان دارد انجام می دهند را مردم به صورت اختصار ببیند و خیالشان راحت باشد که این پروژه ها انجام شده
سوال : آقای شهرابی اینها پروژه های کلانی بود که شما بهش اشاره کردید اما مردم این روزها در چند ماه گذشته خصوصاً خیلی در مورد آسفالت خیابانهای معمول ما معابر معمول شهرمان هم گلایه دارند و هر بار با مدیران شهری صحبت کردیم بحث بودجه را پیش کشیدند و گفتند که با توجه به افزایش قیمت تمام شده آسفالت امکان اینکه مثل گذشته مدام مرمت بشود آسفالت های خیابان ها و معابر شهر تهران وجود ندارد قبول دارید شما این را ؟
شهرابی : واقعیت من خودم به عنوان یک شهروند اگر بخواهم جواب بدهم شاید در یک دوره چند ساله ای موضوع آسفالت مثل دوره ما قبل آن روند خوب را نداشت در یک مقطع ای خیابان ها به صورت خیلی وسیع روکش آسفالت می شدند حالا لکه گیری جای خودش ولی امسال در ابتدای

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار