کاهش هزینه ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور

در ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر هزینه زیر ساخت‌ها کاهش یافته و از ۴ هزار دلار به ۶۰۰ دلار رسیده است.

معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در آئین کنگ زنی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در اصفهان گفت: حدود هزار و ۲۵ طرح انرژی تجدید پذیر در کشور در حال بهره برداری است که حدود یک درصد از ظرفیت کشور است.

محمود کمانی افزود: کشور با ناترازی انرژی مواجه است و هزینه‌ها و آلاینده‌ها موجب شده که سرعت توسعه انرژی تجدید پذیر افزایش یابد.
معاون وزیر نیرو گفت: ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر در کشور برنامه ریزی شده که هزار و ۸۰۰ مگاوات در مرحله مناقصه است.

او با بیان اینکه ۲ هزار مگاوات نیروگاه بادی در نظر گرفته شده گفت: در اقدامی جدید از صنایع برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر کمک می‌گیریم و معادل برق تحویلی برق مورد نیازشان را تحویل می‌دهیم.

کمانی افزود: ۳ هزار و ۳۰۰ صنعت پروانه برق تجدید پذیر دریافته کرده اند و باید در استان‌ها مراحل تحویل زمین به سرمایه گذاران برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر انجام شود.

او گفت: در سال ۲۰۱۰ هشتاد درصد انرژی‌ها فسیل و ۲۰ درصد تجدید پذیر بود، اما در سال ۲۰۲۲ بر عکس شد و ۸۰ درصد انرژی‌ها تجدید پذیر و ۲۰ درصد فسیلی شد.

مراسم کلنگ زنی احداث ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی شرکت فولاد مبارکه در منطقه کوهپایه اصفهان با حضور محمود کمانی، سیدرضا مرتضوی، محمدیاسر طیب‌نیا و برخی از مقامات استانداری، سازمان محیط زیست، برق منطقه‌ای، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

بر اساس ماده ۱۶ طرح جهش تولید دانش‌بنیان، برای توسعه صنایع دانش بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه بازار صنایع و تولید برق پاک در محل مصرف، صنایع با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات موظفند معادل یک درصد از برق (انرژی الکتریکی) مورد نیاز سالانه خود را با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

تاکنون ۲۱ صنعت به ظرفیت ۲۳۲۳ مگاوات پروانه احداث نیروگاه تجدیدپذیر خودتامین برق خود را از سازمان ساتبا دریافت کردند و همچنین درخواست ۹ صنعت دیگر به ظرفیت ۶۵۶ مگاوات در حال بررسی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۵:۴۰ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
شرکتهای فولادی استان میتوانند صاحب شهرهای بزرگ نیروگاهی پاک همچون خورشیدی و بادی هم شوند به امید داشتن استانی پاک و هوایی پاک و صنعتی پاک و انرژی پاک و نیروگاه‌های پاک خورشیدی و بادی