نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

محیط دانشگاه، محیط زور و تحمیل نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: محیط دانشگاه، محیط زور و تحمیل نیست بلکه همچون حوزه‌های علمیه، محل تضارب آراء است.

 آیت الله سید احمد علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در اجلاس سراسری معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی آزاد کشور در مشهد گفت: در حوزه امور آموزشی باید اقتدار و تحکم داشت و برنامه‌ها باید در کمال صلابت تنظیم شوند، اما فرهنگ برخلاف مسایل آموزشی، مقوله‌ای نیست که به بیان رهبر معظم انقلاب بتوان با فشار در آن تأثیرگذاری ایجاد کرد.

او افزود: مدیریت فرهنگی به این معناست که فراتر از مدیریت دینی یا اخلاقی، در مقام فرهنگ‌سازی برآید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: اگر مدیریت فرهنگی در دانشگاه، این‌گونه ارزش‌گذاری کند که بی‌اخلاقی و تخریب باور‌های اعتقادی به‌عنوان یک ضدارزش محسوب شود دانشجوی ما آگاه می‌شود که حتی اگر اصرار بر بی‌اخلاقی دارد، باید آن را محدود به بیرون از دیوار‌های دانشگاه نگه دارد و در این راستا، شاید دیگر حتی به سختگیری حراست نباشد.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: فرهنگ جوانان عرصه دانشگاهی، یک فرصت کم‌نظیر برای فرهنگ‌سازی است که نه در مقام عنوان و شعار بلکه در عرصه عمل می‌تواند خیرات و برکات بسیاری داشته باشد.

او تصریح کرد: نوجوانی که در برهه‌ای از زندگی خود در همه شئون زندگی، وابسته به پدر و مادر است، در فضای دانشگاه به بلوغی می‌رسد که با روحیه خودباوری از همه وابسته‌ها بیزار می‌شود و از هیچ‌کس حرف‌شنوی ندارد مگر اینکه احساسات و تمایلاتش، او را به سمتی سوق بدهد.

امام جمعه مشهد گفت: نوجوانی که در آستانه ایام جوانی وارد دانشگاه می‌شود، یک شخصیت چشم و گوش بسته است که هنوز شخصیت اجتماعی او شکل نگرفته و بر همین اساس، بسیار رغبت دارد که در جریان‌های مختلف نقش‌آفرینی کند و اینجاست که اهمیت جایگاه اساتید محرز می‌شود و کسانی می‌توانند موج‌آفرین باشند و جوسازی کنند و به این ترتیب، دانشجویان جوان را با خود همراه کنند.

آیت الله علم الهدی بیان کرد: در عرصه فرهنگ، هیچ نیازی وجود ندارد که استادان، تحت کنترل دانشگاه باشند، زیرا اگر موج و اوج فضای دانشگاه مدیریت شود، ثمره آن ایجاد یک فضای علمی پرشور و البته آزاد است که توان علمی و بصیرت سیاسی دانشجویان را همواره در اوج آمادگی حفظ می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.