در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

توجه خاص پروردگار متعال به بندگان خود در شب لیلة الرغائب

یک کارشناس مذهبی، در مورد فضیلت شب لیلة الرغائب توضیحاتی داد.

اولین شب جمعه ماه مبارک رجب را لیلة الرغائب می‌گویند. «لیلة» به معنی شب و «الرغائب» یعنی داشتن رغبت و میل به چیزی و لیلة الرغائب به شبی گفته می‌شود که رغبت و میل و توجه در آن فراوان است.

در شب لیلة الرغائب، پس از گذشتن یک سوم از شب، هیچ‌ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین حضور ندارد و همه در اطراف خانه خدا و مسجدالحرام جمع می‌شوند و پروردگار هم به آن‌ها می‌فرمایند که هرچه می‌خواهند از ایشان طلب کنند و آن‌ها هم طلب آمرزش و مغفرت برای روزه داران ماه مبارک رجب می‌کنند.

پیامبر اکرم (ص) تأکید فراوانی به فضیلت شب لیلة الرغائب کرده اند؛ به طوری که فرموده اند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نباشید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن‌ را «لیلة الرغائب» و یا شب آرزو‌ها نامیدند.» و همچنین، به بندگان توصیه کرده اند که در اولین پنج‌شنبه ماه مبارک رجب، روزه بگیرند و سپس، در شب جمعه، بین نماز عشاء و نیمه شب، دوازده رکعت نماز (مانند نماز صبح) بخوانند و هر دو رکعت را به یک سلام ختم کنند و در هر رکعت این نماز، یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و دوازده مرتبه سوره توحید بخوانند و پس از تمام شدن دوازده رکعت نماز، هفتاد مرتبه ذکر «اَللهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحمّدٍ النَّبیِّ الاُمِّیِّ [الْهَاشِمِیِ‏]وَ عَلَی آلِهِ» و سپس، در سجده، هفتاد مرتبه ذکر «سُبّوحٌ قُدّوسٌ رَبُّ المَلائِکَةِ وَ الّروحِ» را بگویند و پس از آن، سر از سجده بردارند و ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمْ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِّیُّ الْاَعْظَمُ» را بگویند. سپس، دوباره به سجده بروند و مانند سجده اول، هفتاد مرتبه ذکر «سُبّوحٌ قُدّوس رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرّوحِ» را بگویند و در همان سجده، از خداوند متعال، برآورده شدن حاجت‌های خود را بخواهند.

حضرت محمد (ص) در مورد منزلت فراوان نماز لیلة الرغائب فرموده اند: قسم به خدایی که جان من در دست اوست، کسی این نماز را نمی‌خواند، مگر آن‌که خداوند تمام گناهان او را می‌بخشد، حتی اگر گناهان او مثل کف روی دریا و به عدد شن‌ها و به وزن کوه‌ها و به عدد برگ‌های درختان باشد و روز قیامت از هفتصد نفر از خویشان خود که سزاوار آتش باشند، شفاعت می‌کند و در شب اول قبر، خداوند متعال، ثواب آن را به بهترین صورت و با روى گشاده و خندان و زبان فصیح براى او مى‏ فرستند.

توجه خاص پروردگار متعال به بندگان خود در شب لیلة الرغائب

لیلة الرغائب؛ فرصتی برای آمرزش گناهان

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا حدائق، کارشناس و سخنران مذهبی، در مورد فضیلت شب لیلة الرغائب، بیان کرد: یکی از ویژگی‌های ماه مبارک رجب، لیلة الرغائب است. یعنی شبی که خداوند متعال تمایل بسیار زیاد و رغبت فراوانی برای آمرزش و مغفرت بندگان خود دارد و بار عامی است این شب که به بندگان الهی برای مغفرت و آمرزش داده می‌شود و فقط یک شب در سال، تمامی فرشتگان مُلک و ملکوت در مسجد الحرام نازل شده و تا صبح، مشغول عبادت و بندگی حضرت حق می‌شوند.

به گفته این سخنران مذهبی، دعای فرشتگان در شب لیلة الرغائب این است که خدایا ببخش و بیامرز کسانی که در ماه رجب روزه می‌گیرند و هر شب ماه رجب می‌توان، هزار مرتبه ذکر «لا اله الا الله» را گفت و در واقع، ماه‌های رجب و شعبان، انسان را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده می‌کنند و نمازی که ۱۲ رکعت و شامل ۶ نماز دو رکعتی است و بعد از نماز هم، اذکاری دارد که آن‌ها نیز، باید خوانده شوند.

توجه خاص پروردگار متعال به بندگان خود در شب لیلة الرغائب

حجت الاسلام حدائق ادامه داد: در فضیلت این نماز، پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «وقتی متوفی را در قبر می‌گذارند با صورتی بسیار زیبا و چهره‌ای بسیار نورانی خواهد بود و عطری معطر، فضای قبر او را پُر می‌کند و متوفی می‌گوید در عمرم، صورتی به این زیبایی و عطری به این خوشبویی و چهره‌ای به این آراستگی ندیده بودم و وقتی می‌گوید شما چه کسی هستید؟ می‌گوید: من همان نماز لیلة الرغائبی هستم که در فلان سال و فلان جا خواندی و من در قبرت، عالم برزخ با تو هستم و در قیامت، تو را همراهی می‌کنم تا تو را به بهشت برسانم و وصل به بهشت کنم.»

این کارشناس مذهبی افزود: سعی کنیم از این ماه‌ها و شب لیلة الرغائب استفاده کنیم و دست پُر به آن دنیا برویم. چون پول و مال در شب اول قبر به داد انسان نمی‌رسد و می گویم که آقای رئیس، میز ریاست در آن شب به تو کمک نخواهد کرد و هیچ قبیله‌ای فریادرس انسان نخواهد بود.‌ ای که دستت می‌رسد کاری بکن.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
التماس دعا اللّهم صلّ على محمد و آل محمد
آخرین اخبار