نهاد‌های علمی و تحقیقاتی کشور به مدیریت بحران‌های موجود کمک کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: نهاد‌های علمی و تحقیقاتی کشور با بهره‌گیری از دانش و تجربیات خود در ارزیابی و تصویب پروژه‌ها، به مدیریت بحران‌های موجود کمک کنند.

محمد خانچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: نقش نهاد‌های علمی و تحقیقاتی کشور به عنوان بازوی علمی دستگاه‌های اجرایی با ورود به موضوع و بهره‌گیری از دانش و تجربیات خود و ارائه نظرات علمی در ارزیابی و تصویب پروژه‌ها، در مدیریت بحران‌های موجود بر هیچ کس پوشیده نیست.

او با اشاره به تغییر اقلیم و کاهش منابع آب تجدیدپذیر، نابودی و تخریب زیست‌بوم‌های آبی، بهره‌وری کم آب در بخش‌های مختلف و منازعات آبی محلی و منطقه‌ای، می گوید: ادامه سیاست‌ها و روند‌های پیشین در بخش آب، آینده این بخش را با چالش‌ها و بحران‌های بیشتری مواجه خواهد ساخت و ابعاد مختلفی از این بحران آشکار خواهد شد، در نتیجه تغییر رویکرد اساسی در سیاست‌ها و راهبرد‌های این بخش ضروری است.

خانچی گفت: خشکسالی و سیلاب، دو روی سکه واقعیت اقلیمی کشور ما بوده، کشور ما در منطقه گرم و خشک واقع شده و این امر سازگاری با خشکسالی را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، سیلاب نیز روی دیگر سکه اقلیمی کشور بوده و سازگاری با سیلاب نیز همواره یکی از پیش‌نیاز‌های زیستن در این سرزمین است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: در سراسر جهان، هر ساله وقوع سیل، خسارات مالی و تلفات جانی فراوانی به بار می‌آورد، کشور ما نیز در زمره کشور‌هایی است که خسارات مالی سیلاب در اقتصاد ملی آن تاثیر منفی مهمی بر جای می گذارد و همچنین تلفات جانی سیلاب در محاسبات اقتصادی نگنجیده و امکان جبران آن میسر نخواهد بود. 

این مقام مسئول گفت: رعایت نکردن حریم بستر رودخانه، تغییرات کاربری اراضی، توجه نکردن به اصول مهندسی رودخانه و آب‌خیزداری، رعایت نکردن ضوابط ساخت و ساز در سیلاب و دشت‌ها از جمله عواملی است که در افزایش خسارات سیلاب موثر هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به شرایط کشور گفت: نیاز به یک طرح جامع مطالعات و مدیریت سیلاب احساس می‌شود و چون این نوع مدیریت موضوع میان‌بخشی بوده، لازم است ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف علمی و تحقیقاتی در این خصوص همکاری نمایند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.