تحلیل‌گر آمریکایی:

نزدیک شدن ایران و چین از شدت تحریم‌های غرب می‌کاهد

یک تحلیل‌گر آمریکایی تایید کرد با نزدیک شدن چین و ایران از شدت تحریم‌های غرب علیه ایران کاسته شده و آمریکا به عنوان یک چالش به آن می‌نگرد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در گفتگو با شبکه آی ۲۴ رژیم صهیونیستی تاکید کرد روابط نزدیک ایران و چین و سرمایه گذاری‌های گسترده چین در ایران باعث می‌شود از فشار تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران کاسته شود و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه هم ممکن است نقشه احتمالی تل آویو و واشنگتن علیه برنامه هسته‌ای ایران را بیش از پیش دشوار سازد.

برادلی بومن، مدیر ارشد «مرکز قدرت نظامی و سیاسی» در اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی ها» در ادامه ادعا کرد: ایران و چین در سال ۲۰۲۱ یک توافقنامه امنیتی مهم با یکدیگر را امضاء کردند که از جمله موارد متعدد در آن، دست کم طبق نسخه پیش نویس نهایی که درز کرده است، یکی این است که ما شاهد آموزش نظامی و رزمایش‌های بیشتر، توسعه تسلیحاتی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین چین و ایران خواهیم بود. البته، از نقطه نظر آمریکا و اسرائیل این نکته مهمی است، چون یکی از دلایل اصلی این که دولت بایدن مشتاق است تا با ایران به توافقی هسته‌ای دست پیدا کند این است که مشکل ایران را تا حدودی حل و فصل کند تا بتواند در نقطه دیگر از جهان بیشتر روی چین تمرکز کند. اما می‌بینیم که چین در همان زمان وارد خاورمیانه شده است.

این تحلیل‌گر آمریکایی مدعی شد: چین همیشه علاقه دارد با کشور‌های دیگری که موضع خصومت آمیز در قبال آمریکا و در مجموع غرب دارند، متحد شود. به نظرم نکته‌ای که باید برای کشور‌های «شورای همکاری خلیج» (فارس) در خاورمیانه و اسرائیل نگران کننده باشد این است که هر چه سرمایه گذاری چین در ایران بیشتر شود، ایران بیشتر در قبال فشار تحریم‌های غرب، مقاوم می‌شود.

برادلی بومن در خصوص روابط ایران و روسیه نیز اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر شاهد بوده ایم که ایران، چین و روسیه، رزمایش‌های نظامی با یکدیگر برگزار کرده اند و احساس می‌کنم که شاهد موارد بیشتری از این دست خواهیم بود.

او در پایان نیز مدعی شد: می‌دانیم که بعضی از سلاح‌هایی که در میدان نبرد در اوکراین به دست آمده اند، به ایران فرستاده شده اند و از نقطه نظر غربی‌ها این اتفاق خوبی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار