دکتر و مهندس گفتن‌هایی که خراش روح جوانان می‌شود

کنکور، آزمون آمادگی و ورود به دانشگاه‌ها است و برخی افراد آن را ملاک سواد و توانایی و پتانسیل علمی دانش‌آموزان و داوطلبان می‌کنند .

کنکور یکی از خوان‌های ورود به دانشگاه است. از آ‌نجا که ورود به دانشگاه و اخذ مدرک تحصیلی در شرایط عادی بخش قابل توجهی از سرنوشت فرزندان ما را تأمین می‌کند؛ بنابراین آزمون ورودی به دانشگاه‌ها یا همان کنکور نقش مؤثری در تعیین و تبیین آینده و سرنوشت جوانان دارد.

برای راهنمایی بهتر کنکوری‌ها با مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی گفت‌و‌گو کردیم.

کنکور در دوره کرونا نیاز به برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ داشت

در ابتدا کمی درباره کنکور و شرایط آن در سال جاری صحبت کنید.

ابهری: کنکور، آزمون آمادگی و ورود به دانشگاه‌ها است که بعضی از افراد و خانواده‌هایی که توانایی مالی بالایی دارند از دوره دبیرستان با زدن تست‌های مختلف و گرفتن آموزگاران خصوصی خود را برای کنکور آماده می‌کنند تا به دانشگاه برسند.

با توجه به اینکه مدتی جامعه گرفتار بیماری کرونا بوده و این بیماری تقریباً تمام فعالیت‌های گروهی و جمعی جامعه را از کار انداخته است باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی می‌شد که نه جوانان از سرنوشت خود عقب بمانند و نه دچار مشکلات مختلف شوند؛ بنابراین باید مراکز آموزشی و خانواده‌ها با توجه به ظرفیت فرزندان اقدام به برنامه‌ریزی کنند و آنهایی که توانایی به‌کارگیری دبیران خصوصی ندارند باید با برنامه‌ریزی منظم دانش‌آموزان را وارد مسیر آمادگی و تست‌زنی کنند.

همانطور که می‌دانید کنکور در کشور ما به غولی برای جوانان تبدیل شده به طوری‌که حتی خانواده‌های کنکوری‌ها هم با این مسأله درگیر می‌شوند، با توجه به این موضوع شما به عنوان یک جامعه‌شناس از محورهای مهم و ضروری در کنکور برایمان بگویید تا جوانان بدانند برای حضور بهتر در کنکور باید چطور عمل کنند؟

ابهری: در کنکور سه محور بسیار مهم و ضروری آمادگی ذهنی، سرعت انتقال و هماهنگی دست و فکر وجود دارد. بسیاری از فرزندان ما تسلط خوبی روی مطالب علمی و دروس خود دارند ولی متأسفانه هنگام انتقال مطالب دچار مشکل می‌شوند که این امر ناشی از استرس و اضطراب حضور در جلسه کنکور است که اتفاقاً این مسأله به عنوان یکی از موانع اصلی ورود به دانشگاه و پذیرش در دانشگاه به شمار می‌رود.

کنکوری‌ها باید چطور عمل کنند که با این مشکل برخورد صحیح داشته باشند، حتی خانواده‌های آن‌ها هم می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند، از نظر شما همینطور است؟

ابهری: بله، با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، دانش‌آ‌موزان اوقات خود را بیشتر در خانه سپری می‌کنند و چندان اجازه خروج از خانه و ورود به جامعه را نداشتند کمی آمادگی آنها کاهش یافت، نقش خانواده‌ها، آموزگاران، دبیران و مربیان در این زمینه پررنگ‌تر است، بنابراین والدین برای ایجاد آرامش ذهنی در کنکوری‌ها باید برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند که جوانان به دور از اضطراب و استرس بتوانند دانش‌ خود را روی کاغذ آورده و آزمون را سپری کنند. حتی آموزگاران و دبیران می‌‌توانند در آرامش خانواده‌ها نیز موثر باشند.

با توجه به این موضوعات، چه پیشنهادی برای فعالیت درسی جوانان دارید؟

ابهری: با توجه به شرایط کرونایی و توجه ویژه به بحث بهداشت عمومی دانش‌آموزان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کلاس‌های خصوصی یا عمومی شرکت کنند، بنده به عنوان یک رفتارشناس به خانواده‌ها توصیه می‌کنم بدون ایجاد تنش روحی و ذهنی اجازه بدهند که دانش‌آموزان مسیر طبیعی و عادی را طی کنند، به عنوان مثال اگر این افراد وارد دانشگاه شده و مدرک تحصیلی گرفتند اشتغال کجاست، شغل کجاست؟ کار کجاست؟ آنها وارد جامعه شده و سرخوردگی دیگری پیدا می‌کنند که بیکاری با دارا بودن مدرک تحصیلی است. باید تمام این محورها در نظر گرفته شود تا بتوان برای آینده جوان‌ها برنامه‌ریزی منظم و مرتبی تدوین کرد.

کنکور ملاک سواد دانش‌آموزان نیست

از آسیب‌هایی که کنکور برای داوطلبان و خانواده‌ها در پی دارد، بفرمایید.

ابهری: پاسخ این سوال را با این نکته مهم شروع می‌کنم که کنکور ملاک سواد دانش‌آموزان نیست؛ چرا که ممکن است در شب آزمون ورودی دانش‌آموزان و داوطلبان دچار مشکلات روحی، جسمی و بیماری شده باشند و نتوانند به طور مطلوب در صحنه آزمون حضور یابند و از آن عبور کنند. اما متأسفانه دلایلی هم برای حذف نشدن کنکور وجود دارد.

مافیای کنکور مانع حذف کنکور می‌شوند

این دلایل چیست؟

ابهری: در این زمینه نیز مافیای کنکور در چاپ کتاب‌های به اصطلاح راهنما و تست‌های مختلف درآمد کلان میلیاردی برای خود ایجاد کرده‌اند و بیشتر موانع برداشتن کنکور همین مراکز چاپ کتاب و آ‌ماده‌سازی دانش‌آ‌موزان برای سپری کردن کنکور است. در بسیاری از کشورهای دنیا چنین چیزی اصلاً قابل قبول نیست که در یک روز دانش‌آموزان درس‌های گذشته را از دوران دبیرستان تا به حال آزمون دهند و آماده شوند.

باید وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در طول دوران تحصیل مورد ارزیابی قرار گیرد

در کشورهای دیگر دنیا پروسه ورود به عرصه آموزش عالی به چه صورت است؟

ابهری: در تمام دنیا پروسه تحصیلی در دوره متوسط در نظر گرفته شده و آمادگی تحصیلی‌،‌ ذهنی و فکری دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گرفته و مبنای ورود آنها به دانشگاه می‌شود نه اینکه در یک روز، در یک ساعت معین تمام دانسته‌های دانش‌آموزان مورد ارزیابی قرار گیرد. پرواضح است که با اضطراب و استرسی که داوطلبان دارند آمادگی آنها قطعیت نداشته و حدود ۶۰ درصد از دانش‌آموزان دچار اضطراب شده که چنین حالت رفتاری باعث عدم پذیرش آنها در دانشگاه‌ها می‌شود.

بنابراین باید وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در طول دوران تحصیلی در دبیرستان مورد ارزیابی قرار گرفته شود و ملاک و مبنای ورود به دانشگاه باشد نه اینکه مجموعه‌ای از دروس را در یک روز و ساعت محدود به صورت سوال‌های چهار جوابی و تستی مورد آزمون قرار دهند تا با عنایت به محورهای گفته شده اضطراب، استرس و ترس از مردود شدن در آزمون و عدم پذیرش آنها در دانشگاه‌ و شرمندگی از خانواده‌ها و اقوام باعث شود از نظر روحی و رفتاری بسیاری از داوطلبان با این تسلط کامل به موارد تحصیلی و درسی از سد کنکور موفق عبور نکنند.

پس کوتاه کردن دست مافیای تست زنی، کتاب‌های کنکور و کلاس‌ خصوصی کنکور نمی‌تواند کمک بسیار مؤثری به سرنوشت فرزندان این آب و خاک کند و یا از خروج و مهاجرت آنها با کشورهای دیگر جلوگیری کند.

عبور از کنکور ملاک سواد و توانایی علمی نیست

به مبحث کنکور برگردیم، به نظر شما خانواده‌ها چگونه باید فضایی آرام برای درس خواندن و تست‌زنی دانش‌آموزان مهیا کنند؟

ابهری: خانواده‌ها باید بدانند که ورود به کلاس کنکور ضرورتی برای عبور از خط کنکور نیست؛ بنابراین خانواده‌ها نباید به فرزندان خود فشارهای روحی و عصبی وارد کرده و محیطی آرام آماده کنند که دانش‌آموزان بتوانند با آرامش خاطر مشغول درس خواندن شوند؛ البته مشاوره با بعضی از اقوام و افرادی که از سد کنکور عبور کرده‌اند برای ایجاد تجربه در دانش‌آموزان می‌تواند بسیار مؤثر و مفید باشد.

بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان قادر به پرداخت هزینه‌های کلاس کنکور نیستند و نمی‌توانند کتب و اقلام علمی مورد نیاز خود را تهیه کنند. در مقابل درصد ناچیزی از دانش‌آموزان با تهیه کتب گران قیمت و به‌کارگیری دبیران و اساتید خبره در زمینه‌های مختلف از سد کنکور عبور کرده و وارد دانشگاه می‌شوند که نه عبور از کنکور ملاک سواد و توانایی علمی است و نه عدم پذیرش در دانشگاه نشانه بی‌سوادی و ضعف دانش جوانان است.

بنابراین مقایسه فرزندان با یکدیگر و سرکوفت و شماتت آنها برای عدم عبور از سد کنکور باعث می‌شود بخش قابل توجهی از فرزندان ما به مسیرهای نادرست کشیده شده و حتی دست به خودکشی بزنند؛ همچنین فرار از خانه، خودکشی یا اقدام به رفتارهای نادرست از عوارض فشار خانواده‌ها به فرزندان است.

چرا بسیاری از خانواده‌های ایرانی فکر می‌کنند حتماً باید فرزند آنها دکتر یا مهندس شوند تا بتوانند در جامعه زندگی خود را اداره کنند. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه در شرایط حاضر بیکار بوده و قادر به یافتن شغلی برای خود نیستند؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که فشار بی‌هدف به فرزندان برای ورود به دانشگاه و انتخاب رشته‌‌هایی که مورد علاقه والدین است نه فرزندان باعث ورود ضربه‌های روحی به جوانان شده و ممکن است آنها را به مسیرها و مجاری بکشاند که خانواده‌ها تا زنده هستند پیشمان و گریان شوند.

ابهری: به نظر اینجانب کنکور ملاک سواد و توانایی و پتانسیل علمی دانش‌آموزان و داوطلبان نیست. متأسفانه برگزاری کلاس‌های کنکور در یک مدت محدود بعد از خروج از دبیرستان باعث ورود فشار به دانش‌آموزان شده و برای آن بخش از جوانان که جمعیت قابل توجهی هستند به دلیل ضعف مسائل مالی ورود به کلاس‌های کنکور خصوصی، خریداری و تهیه کتب مختلف مقدور نبوده و آنها به اجبار با دلشکستگی و افسردگی از ورود به دانشگاه محروم می‌شوند.

خانواده‌ها نباید فرزندان خود را به اجبار وادار به ورود به دانشگاه ‌کنند. بعضی از خانواده‌ها به محض گرفتن دیپلم فرزندان خود را دکتر یا مهندس صدا می‌زنند که این مسأله از لحاظ روحی باعث ایجاد حفره‌های روحی و روانی در دانش‌آموزان شده و موجب می‌شود که جوانان با سرخوردگی وارد جامعه شوند؛ بنابراین خانواده‌ها باید بدانند که عدم ورود به دانشگا‌ه نباید دستاویزی برای شماتت یا اذیت فرزندان شود. ای بسا دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان که در این زمینه‌ها اقدام به خودکشی کرده‌اند و خانواده‌ها را تا سال‌های سال عزادار و داغدار کرده‌اند.

منبع : فارس

برچسب ها: کنکور ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
والا الان اون چیزی که شده سوهان روح جوانان و آنها را کلا از زندگی ناامید کرده مصوبه شورا برای کنکور.‌ بعد اومدن گفتن که مهندس و دکتر گفتن شده خراش روح جوانان!!!!! هر روز یه مصوبه هر روز تصمیم جدید. تصمیمی که از جوانان هیچ نظرخواهی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
بهتره از رسانه شروع کنید همه اشخاص را با اسم میگن به دکتر و مهندس که میرسه شغلشون را میگن انگار شغلشون از خودشون مهمتره درحالیکه بعضی مشاغل دیگه مثل مرزبان و آتش نشان هم مهمه ولی کسی اونها را آقای آتش نشان که صدا نمیزنه اسمشون را میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
باید آزمون های استعداد وسابقه تحصیلی را ملاک ورودبه دانشگاه قرارداد واگر فرد نتوانست دردانسگاه دولتی موفق شود خسارت دوران تحصل را از خانواده وی باید گرفت درضمن تفاوت درآمد شغل های مختلف را در حد بسیار بالایی قرا رندهید وتمامی شغل های موجود در جامعه مورد توجه ودرآمد مکفی داشته باشند اکنون به دلیل درآمد بالای پزشکان گرایش به این رشته ها علی رغم داشتن علاقه افزایش یافته وافراد بعد از گرفتن مدرک دررشته پزشکی چون علاقه ندارند به بیماری های روحی مبتلا می شوند من شاهد این قضیه دربیمارستان های روانی بوده ام پس دولت با جذب بیشتر پزشک و متعادل کردن تعرفه ها می تواند از این گرایش کاذب بکاهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
برید کارگری تا درس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
این قدر مهندس مهندس به ما گفتند الان مسافر کشی می کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
کنکور و سربازی باید از ریشه زده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
اره کنکورم به عنوان عادلانه ترین سد بردارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
مدرک داشته باشند کار کجا بود.؟؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
با دکتر و مهندس گفتن هیچ چیز درست نمیشه فقط جوانها باید همت کار کردن بگنند یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
ملاک در کنکور پولي شده که پدران و مادران برای فرزندان در مدا رس غیر دولتی و آموزشگاه‌های کنکور هزینه می کنند همه دوست دارند رشته تجربی بروند تا پزشک، دندانپزشک و حداقل داروساز شوند تا درآمد خوبی داشته باشند این از فرهنگ معیوب برای سایر رشته هاست چون سایر رشته ها درآمد آنچنانی ندارند لذا جوانان فارغ التحصیلان رشته های غیر پزشکی و درآمد کم آن ها در جامعه باعث شده مردم به طرف رشته پزشکی بروند اگر درآمد رشته های دیگر رو هم تامین می کردند رقابت سالم تر و در عین حال پیشرفت بیشتری در جامعه داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
فقط کنکور نیست که الان هرجا بری استخدام ازمون ورودی گزاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
بعنوان کسی که تمام جوانی ام را برای درس خواندن هدر دادم ولی لیسانس وفوق لیسانس گرفتم میگم جوونا درس خواندن فایده ای ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
هزار نفرو دیدم از بچگی دکتر مهندس کردن آخرش همونی شدن که عرضه شو داشتن
این حرفا چیه بابا
اونی که هوش و استعداد و تلاشش رو داشته باشه میرسه نه با حرف دیگران ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
برادران و خواهران عزیز یه توصیه از برادر بزرگترین بشنوید

وقت خودتونو صرف رشته های سخت فیزیک و شیمی و ریاضی و برق و مهندسی نکنید
آخرین اخبار