السودانی:عراق به نیروی رزمی خارجی نیازی ندارد

نخست‌ وزیر عراق در نشست امنیتی مونیخ تأکید کرد که عراق به نیروی رزمی خارجی نیازی ندارد و حضور مستشاران خارجی کافی است.

«محمد شیاع السودانی» در سخنانی در نشست امنیتی مونیخ تأکید کرد که عراق امروز کشوری است که با نظام قانونی خود توانسته روند اختلافات سیاسی را مهار کند و یک حکومت توافقی برقرار کند و این نشانه سلامت نظام دموکراتیک در عراق است.

او گفت که دولتش ۵ اولویت اصلی دارد که شامل مبارزه با فقر و فساد و اصلاحات اقتصادی و متنوع کردن منابع اقتصادی و بهره برداری بهینه از ثروت‌های طبیعی کشور می‌شود و افزود که برای اصلاحات ساختاری اقتصاد و سرمایه‌گذاری جهت استخراج گاز تلاش می‌کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، السودانی تأکید کرد که نیرو‌های عراقی توانایی تحقق امنیت و ثبات در کشور دارند و اصلاحات در بخش امنیتی آغاز شده که موضوعی است که سال‌ها به آن بی توجهی شده بود و همه نیرو‌های سیاسی از اصلاحات امنیتی حمایت می‌کنند.

وی گفت که عراق به صراحت اعلام کرده که نیازی به نیرو‌های رزمی خارجی ندارد و فقط به هیئت‌های مستشاری نیاز دارد و در حال بررسی تعداد مستشاران ائتلاف بین المللی هستیم به نحوی که ضامن حاکمیت عراق باشد و این رویکرد از پذیرش مردمی و سیاسی برخوردار است.

السودانی افزود که روابط با آمریکا نباید منحصر به روابط امنیتی باشد و واشنگتن یک شریک راهبردی برای عراق در همه عرصه‌هاست.

نخست وزیر عراق افزود که نه ایران و آمریکا هیچ ملاحظاتی را درباره روابط خارجی عراق مطرح نکرده‌اند و ایران و کشوری دوست با روابط عمیق اجتماعی و سیاسی و تاریخی با عراق است و آمریکا هم یک شریک راهبردی عراق است و عراق روابط خارجی خود را بر اساس منافع خود ترسیم می‌کند.

وی تأکید کرد که تقدیر عراق آن است که با همسایگان خود تعامل کند و در کاهش تنش میان همسایگان تلاش کند.

السودانی گفت که اصلاح نهاد‌های مرتبط با پرونده فساد آغاز شده و برای اولین بار سازوکار بازپس‌گیری اموال عراق و پیگرد افراد تحت تعقیب با همکاری کشور‌های خارجی آغاز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۶:۳۹ ۰۱ اسفند ۱۴۰۱
عراقی ها در تاریخ جنگ اسم و رسمی دارند.
آخرین اخبار