علوفه‌رسانی برای حیات وحش چهارمحال و بختیاری پس از بارش‌های اخیر

محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در مناطق حفاظت‌شده پس از بارش برف اخیر، برای حیات وحش علوفه رسانی کردند.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در پی بارش اخیر و به منظور تغذیه حیات وحش برای جلوگیری از خروج حیات وحش علف‌خوار از زیستگاه‌های اصلی، پیشگیری از پراکنده شدن و پناه آوردن به روستا و جلوگیری از تلفات، علوفه‌رسانی دستی توسط محیط‌بانان استان در مناطق حفاظت شده استان انجام شد.

سعید یوسف‌پور افزود: در این مرحله که دومین مرحله علوفه رسانی به حیات وحش در بارش‌های زمستانه امسال است، بیش از ۲ تن علوفه به صورت دستی و با کمک محیط‌بانان توزیع شد و رایزنی برای تامین علوفه و توزیع به وسیله هیلی‌برد نیز در دستورکار قرار دارد و تا چند روز آینده مرحله سوم علوفه‌رسانی به حیات وحش نیز انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: علوفه‌رسانی به حیات وحش پیشتر در ۲ منطقه حفاظت شده شیدا و پارک ملی تنگ صیاد که حجم برف بسیار بالاست، انجام شده است.

به گفته وی، در این مدت تعداد ماموریت‌های کشت و کنترل محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده برای کاهش شکار و جلوگیری از شکار و تخلفات افزایش داشته است.

یوسف‌پور با اشاره به اینکه برنامه مستمری برای توزیع علوفه در مناطق حفاظت شده در استان وجود ندارد و انجام تغذیه دستی یک روش نادرست است، اظهار داشت:در مناطق حفاظت‌شده استان به دلیل پوشش گیاهی خوب مناطق نیازی به تغذیه دستی وجود ندارد و با مساعد شدن هوا، امکان استفاده حیات وحش از علوفه در این مناطق فراهم خواهد شد و نیازی به تامین تغذیه دستی نیست.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش دما و احتمال پناه آوردن حیات وحش برای در امان ماندن از سرما و پیدا کردن غذا به حاشیه روستا‌ها و مناطق مسکونی، گفت: دامداران، گله‌داران و جوامع محلی ضمن حفاظت از دام‌های خود در صورت مشاهده گوشتخواران وحشی از هر گونه اقدام نسبت به شکار خودداری و ضمن حفظ خونسردی، سعی در ترساندن و فراری دادن آن‌ها داشته باشند و در سریعترین زمان موضوع را به محیط‌بانان یا نزدیک‌ترین اداره حفاظت محیط‌زیست اطلاع‌رسانی کنند.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، پاسگاه‌های محیط‌بانی، ادارات حفاظت محیط‌زیست، سامانه ۱۵۴۰ و تلفن ۰۳۸۳۲۲۲۳۵۷۲ آماده دریافت گزارش‌های مردم طبیعت‌دوست در استان هستند.

یوسف‌پور با اشاره به بارش‌های اخیر در سطح استان گفت:هم‌اکنون تالاب‌های فصلی استان از جمله "چال‌تر" و "چال‌خشک" و "علی‌آباد" در وضعیت خوب قرار دارد و در همه تالاب‌های استان به لحاظ منابع آبی مشکل خاص وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.