واقعیت‌هایی تلخ از قلعه بدنامان دوران پهلوی؛

راز جسدهای میان دیوار محله تن فروشان چه بود؟

شهرنو یکی از مصادیق بارز شعار زن زندگی آزادی در مسلک پهلوی‌ها است.

بی بر و برگرد بیشتر قدیمی‌ها با شنیدن یک نام، زیر لب استغفرالله زمزمه می‌کنند و لب می‌گزند. این نام «شهرنو» است؛ دست پخت پهلوی برای زنان آسیب دیده. محال است از قدیمی‌ها در مورد محله زنان بدنام دوران حکومت پهلوی پدر و پسر بپرسی و جمله خدا را شکر که بساطش جمع شد را از زبان آنها نشنوی.


بیشتربخوانید


این روزها مرور تاریخ محله شهرنو  برای جوانان نسل امروز واجب است. بالاخره جوان‌های امروزی باید بدانند که شعار زن زندگی آزادی در قاموس پهلوی‌ها چه شکلی است؟ گزارش پیش رو حاصل بررسی ، مطالعه و تحقیق در منابع خبری و تاریخی به جا مانده از محله روسپیان تهران در زمان پهلوی است. واقعیت‌هایی تلخ از زندگی زنان آسیب دیده ایران در برهه ای از زمان. وقتی حکومت تصمیم گرفت محله‌ای را اختصاص دهد به زنان تن فروش.

تصاویر زنان شهر نو
تصاویر واقعی از زندگی زنان آسیب دیده در محله شهرنو دوران پهلوی

سانسور رسانه‌ای پهلوی از دست پخت خودش در قلعه زنان بدکاره

شهرنو یکی از مصادیق بارز شعار زن زندگی آزادی در مسلک پهلوی‌ها است. اوضاع این قلعه که محل رسمی تجمع و زندگی زنان بدکاره بود و توسط پهلوی پدر ساخته شده بود آنقدر فاجعه بار بود که پهلوی اجازه نداد هیچ فیلمی از آن منتشر شود. مستندهایی هم که به هزار زحمت و به صورت پنهانی از زندگی زنان روسپی در قلعه ساخته شد هیچ وقت اجازه اکران پیدا نکرد. چون دم و دستگاه دربار می‌دانست پخش تصاویر واقعی از زندگی زنانی که خودش آنها را به ورطه تن فروشی در شهرنو کشانده چقدر برای دوامش خطرناک است. برای همین هم وقتی ذکریا هاشمی در سال ۱۳۴۷ رمان طوطی را با ادبیات داستانی از زندگی زنان قلعه نوشت و بعد هم فیلمی بر اساس این رمان ساخت، پهلوی هیچ وقت اجازه انتشار این فیلم را نداد.

تصویر داخل شهرنو

در بازدید فرح از نمایشگاه عکس شهرنو چه گذشت؟/ چرا دید شما انقدر سیاهه؟

سانسور رسانه‌ای اوضاع زنان آسیب دیده در شهرنو ادامه داشت. کاوه گلستان در سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ مجموعه گزارش تصویری از زنان تن فروش در محله شهرنو ثبت و ضبط کرد که آن تصاویر هم در داخل ایران اجازه انتشار پیدا نکرد. البته یک بار نمایشگاهی از تصاویر این عکاس در تالار عبید زاکانی دانشگاه تهران برگزار شد که تنها پس از چند روز دستور از بالا رسید و این نمایشگاه را تعطیل کردند. سانسور پهلوی از دسته گل خودش در محله شهرنو ادامه داشت. آنقدر که حتی از نمایش چندقاب عکس از این محله هم می‌ترسیدند. یک بار هم نمایشگاه گروهی از عکاسان در پارک لاله برگزار شده بود و قرار بود فرح پهلوی از نمایشگاه بازدید کند، در غفلت برگزار کننده نمایشگاه، یکی از غرفه‌های خالی را اختصاص می‌دهند به تصاویر کاوه گلستان از زنان تن فروش شهرنو. فرح پهلوی از این غرفه بازدید می‌کند و بعد از تماشای عکس‌های شهرنو به کاوه گلستان می‌گوید: «توی دنیا این همه چیز قشنگ است چرا اینقدر دید شما سیاهه؟» بعداز آن هم سریع دستور می‌رسد که عکس‌ها را جمع کنند. یکی نبود به فرح پهلوی بگوید شهرنو و مصیبت زنان تن فروش در این محله که نسخه خودتان برای زنان آسیب دیده بود!

نمایی از در ورودی قلعه شهرنو در ماه های پس از پیرورزی انقلاب
نمایی از در ورودی قلعه شهرنو در ماه های پس از پیرورزی انقلاب و کنترل قلعه توسط نیروهای کمیته انقلاب اسلامی

محله بدنامان دوران پهلوی، این روزها چه شکلی است؟

اما حتماً برایتان جالب است بدانید محله شهرنو کجای تهران بوده و این روزها چه وضعیتی دارد و چه شکلی است؟ قلعه شهرنو بعد از انقلاب تخریب شد و چند سال بعد در زمین آن، بوستان بزرگی ساخته شد. بوستان بزرگ رازی در خیابان کارگر جنوبی، در زمان حکومت پهلوی، قلعه شهرنو بود و مرکز تجمع زنان بدکاره و لکه ننگی بر دامن تاریخ ایران که پهلوی پدر آن را راه انداخت، پهلوی پسر هم به آن رونق عجیب و غریبی داد.

از دله دزد و تن فروش تا بچه دزد و کاباره‌های معروف

اگر تصور می‌کنید قلعه شهرنو فقط محل زندگی زنان بدکاره در خانه‌های فساد بود سخت در اشتباهید. محله شهرنو علاوه بر حضور و تجمع زنان بدکاره، مرکز تجمع قاچاقچیان، معتادان، دله دزدها و بچه دزد ها هم بود و در اطراف آن ده ها کافه، سینما و کاباره قرار داشت. مروری بر کتاب‌هایی که در مورد شهرنو به رشته تحریر درآمده نشان می‌دهد اوضاع این محله بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که در گزارش‌های به جا مانده در رسانه‌های آن زمان وجود دارد. در ادامه، بخش‌هایی از کتاب «با من به شهرنو بیایید» نوشته هدایت الله حکیم الهی را که بخوانید عمق فاجعه در این محله نکبت بار بیشتر دستتان می‌آید و بیشتر خنده‌تان می‌گیرد از ژست‌های این روزهای پهلوی‌ها برای ایران و ایرانی. دکتر هدایت الله حکیم الهی از نخستین پایه گذاران مطالعات اجتماعی در ایران برای نوشتن کتاب با من به شهرنو بیایید مدت‌ها به صورت میدانی به این محله رفت و آمد کرد و دو جلد کتاب او با نام با من به شهرنو بیایید زوایای دیگری از حجم آسیب و تباهی شهرنو زمان پهلوی را نشان می‌دهد.

روزنامه کیهان

عمق فاجعه در محله شهرنو را بخوانید!/ هم پسر بچه دارم هم دختر بچه

(اگر در این فاصله که ما آمده‌ایم تاکنون متجاوز از بیست نفر دلال به ما رجوع کرده‌اند تعجب ننمایید! این‌جا شهر عشق و محبت و فلاکت و نکبت است و دلالان آن البته هرچه بیش‌تر باشد می‌گویند بهتر است! این یکی هم باز دلال است. فکر می‌کند من مشتری هستم. می‌گوید: «هم پسربچه دارم و هم دختر بچه!» این پسر که کنارش ایستاده که دیگر دلال لازم ندارد. خوب دقت نمایید، این مرد با این پسر ده‌ساله چگونه می‌خواهد معامله کند؟! این پسر بدبخت می‌باشد! ولی عجب قیافه گیرایی دارد! اگر این ناکام اجتماع وسیله تحصیل و تربیت داشت، یک نفر نابغه می‌شد. چقد خوب حرف می‌زند! اسمش را می‌گوید ولی از نام فامیلش اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید «من فامیل ندارم.» آری او نه تنها فامیل ندارد، بلکه او وطن هم ندارد! او شاه و وزیر و وکیل هم ندارد، او در این مملکت هیچ ندارد!»(بخشی از کتاب با من به شهرنو بیایید نوشته هدایت الله حکیم الهی) به روایت منابع تاریخی در سال‌های ۱۳۴۶ و ۴۷ یک هزار و پانصد زن تن فروش در شهرنو حضور داشتند؛ تعداد این زنان، باید روز به روز بیشتر می‌شد. به این دلیل که زنان تن فروش بعد از چند سال در اوج جوانی تبدیل به زنانی فرسوده و فرتوت می‌شدند و سردسته‌های قلعه که به آنها خانم رییس می‌گفتند برای از رونق نیفتادن کاسبی‌هایشان زنان جدید را جایگزین آن‌ها می‌کردند. اینطور بود که تعداد زنان تن فروش شهرنو در زمان پیروزی انقلاب، براساس آمار اعلامی کمیته انقلاب اسلامی جنوب غرب تهران ۲ هزار و ۴۰۰ زن تن فروش بود که هزار و ۲۰۰ نفر آنها کارت تردد به قلعه را داشتند و بقیه بدون کارت بودند. (آمار، برگرفته از مصاحبه سردار علیقلی فودازی عضو شورای کمیته انقلاب اسلامی جنوب غرب تهران و فرماندهی تخریب شهرنو در سال ۱۳۵۸)

تصویر زنان آسیب دیده روی دیوار
تصویر زنان آسیب دیده که توسط سردسته های قلعه در خانه های فساد نصب شده بود

راز جسدهای میان دیوار در شهرنو 

وقتی از انواع و اقسام تخلفات در محله بدنامان تهران می گوییم دقیقاً از چه می گوییم و می‌نویسیم. چرا می گوییم شعارها و حرف‌های این روزهای پهلوی‌ها توهین به شعور مردم و کشوری است که تاریخ دارند و قدرت تحلیل. خیانتی که پهلوی با راه اندازی محله شهرنو به زنان ایرانی کرد به این راحتی پاک نمی‌شود.

در زمان تخریب قلعه شهرنو راز بسیاری از جنایت‌هایی که در این قلعه رخ داده بود برملا شد. سردار علی قلی فوادزی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی عضوکمیته انقلاب اسلامی جنوب غرب تهران بود و فرمانده تخریب شهرنو، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا از مشاهده بقایای اجساد در دیوارهای این محله می‌گوید و از رمز و راز این جسدها: «در شهرنو جنایات بسیاری رخ می‌داد. مثلاً مردی که همسر فراری‌اش را در آنجا پیدا می‌کرد وقتی داد بیداد می‌کرد، مردانی که در آنجا فعالیت می‌کردند این مرد را می‌گرفتند و تهدید می‌کردند که یا نادیده بگیر، یا این که کشته می‌شوی. برخی‌ها را که پافشاری می‌کردند و یا مسئله دیگری بین آنها به وجود می‌آمد را به قتل می‌رساندند و در همان جا خاک می‌کردند و یا جسد را در دیوار می‌گذاشتند و یک تیغه کنار تخت آن زن می‌کشیدند تا او هم حساب کار دستش بیاید. ما زمان تخریب تعداد زیادی بقایای انسان پیدا کردیم که اول برای ما مجهول بود اما بعدها با اعترافات و نقل قول‌های برخی از زنان مشخص شد که این بقایای اجساد افرادی است که به قتل رسیده و در آنجا دفن شده‌اند.»

مصائب بی بند و باری و همجواری لشگر یکم و محله بدنامان

یکی دیگر از مفاسد محله شهرنو همجواری آن با لشگر یکم ارتش شاهنشاهی بود. دیوارهای لشگر یکم تا چند قدمی شهرنو ادامه داشت و این همجواری تبدیل شده بود به مفسده‌ای برای سربازان. جوان‌های پاک و سالمی که از شهرهای مختلف برای گذراندن دوران سربازی به تهران می‌آمدند به علت آزادی و فضای بی بند و باری که در جامعه وجودداشت و به دلیل معاشرت با ساکنان شهرنو جسم و روحشان آسیب می‌دید و به انواع و اقسام بیماری‌های جنسی مبتلا می‌شدند.

تصاویری واقعی از مجموعه گزارش تصویری کاوه گلستان

تصاویری واقعی از مجموعه گزارش تصویری کاوه گلستان در محله شهرنو

 زنان آسیب دیده  را تا آخرعمر بدهکار می‌کردند/ تا قسط وامت تمام نشده اینجایی!

در قلعه بدنامان که خیلی‌ها آن را به محله غم تعبیر کردند زد و بندهای اساسی میان سردسته‌های قلعه وجود داشت. زنان تن فروش بعد از راه یابی به قلعه توسط سردسته‌ها که به آنها خانم رییس می‌گفتند جذب می‌شدند. هر سردسته یک یا چند خانه در اختیار داشت که زنان تن فروش را در آن نگهداری می‌کرد. فضای قلعه هم پر بود از دلالان جنسی که پشت هر فرد تازه واردی به راه می‌افتادند و او را به یکی از خانه‌های فساد راهنمایی می‌کردند تا درصد و سود خودشان را بگیرند! خانم رییس ها هم به زنان تازه واردی که به دلیل فقر و مشکلات اجتماعی با هزار وعده و وعید وارد قلعه می‌شدند و تن به تن فروشی می‌دادند وام‌های سنگینی می‌دادند تا آنها را بدهکار کنند. زنان بدکاره هر چقدر جسم خود را به حراج می‌گذاشتند پولش را به باید به سردسته می‌دادند تا از بدهی‌هایشان کم شود.

زنان شهرنو

ردیابی زنان ودختران توسط گماشته‌های خانم رییس ها

این طور که از اسناد و کتاب‌های به جا مانده از تاریخ شهرنو بر می‌آید، این منطقه غرق در فساد بوده است. خانوم رییس های «شهر نو» کسانی را برای ردیابی دخترها و زن هایی که از شهرستان می‌آمدند، قرار می‌دادند تا با لطایف الحیلی آن‌ها را به شهرنو جذب کرده مبادا این محله پر از فساد و تباهی از رونق بیفتد.

زنان بدکاره شهرنو یار کمکی دربار برای کودتا

سردسته‌های این قلعه یا همان خانم رییس ها هم در خدمت دم و دستگاه دربار بودند و دربار از آنها در بزنگاه‌های مختلف استفاده می‌کرد. یکی از این بزنگاه‌ها کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که باعث شد اسم محله شهرنو بر سر زبان‌ها بیفند. چرا که سردسته‌های محله شهرنو یارکمکی کودتاچیان برای سرنگونی دولت مصدق بودند. کودتاچی‌ها تعدادی از این خانم‌ها را اجیر کردند و از آنها خواسته بودند با شعارهای زنده باد شاه، مرگ بر توده‌ای و.... از جنوب شهر حرکت کنند و به سمت خانه نخست وزیر بروند.

«پری بلنده»، «پری آژدان قزی» و «ملکه اعتضادی» از سردسته‌های معروف شهرنو و صاحبان خانه‌های فحشا بودند که در این کودتا سنگ تمام گذاشتند و با لشگری از خانم‌های بدکاره قلعه به کمک کودتاچیان آمدند تا با سقوط دولت مصدق محمدرضا شاه فراری را به کشور برگردانند.

از اتفاقات ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و کمک زنان محله بدنامان به رژیم برای کودتا عکسی که یادگار مانده که تصویر یکی از همین زنان قواد محله شهرنو است. در حالی که چماق به دست گرفته و نعره می‌کشد. این زنان برای همراهی‌شان از دربار دست خوش هم گرفتند ودستمزدشان زمین‌هایی بود که برای ساخت خانه‌های بیش‌تر در محله صرف شد.

پاسگاه‌های حق حساب بگیر

آمار جرم وجنایت در محله شهرنو طوری بالا بود که در اطراف این محله دو پاسگاه انتظامی دایر شد. یکی در خیابان جمشید و آن یکی پایین‌تر از میدان قزوین امروزی. اما زهی خیال باطل، چرا که این پاسگاه‌ها خودش باعث تشدید فساد شد. روسای کلانتری و مامورها از فواحش و قوادها و اوباش حق حساب می‌گرفتند تا کاری به کارشان نداشته باشند.

زنی در شهرنو

القصه، ماجرای شهرنو، واقعیت‌های تلخش و آنچه بر زنان ایرانی در این قلعه گذشت مثنوی هفتاد من کاغذ است که هر چقدر بیشتر بگوییم روسیاهی پهلوی و ادعاهایشان برای حمایت از زنان ایرانی بیشتر به زغال می‌ماند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۲
در انتظار بررسی: ۳۳
Iran (Islamic Republic of)
غزلباش
۲۲:۳۹ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
الان که جای همش شده افسردگی بیکاری بی پولی ایا اون منطقه شهر نو در تهران جایش با چی عوض شده جوانان الان چه تاوانی یا جریمه کدام رانندگی رو پرداخته اند
Iran (Islamic Republic of)
رضا اکبرنیا
۰۹:۲۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
وقتی یک دولت پشتیبان و حامی جذب دختران فراری ، خام و فقیر به یک سازمان فاسد میشه که سرانجامی جز تباهی نداره!!!خدا لعنت بکنه اونی که میبینه اما سعی بر توجیه داره.پهلوی پرست اگه شاهت غیرت داشت این معضل رو راه نداخته بود،جمعش که میتونست بکنه!!!شاه ابله شما نه تحریم بود و نه درتجارت جهانی با مشکلی روبه رو بود.ریشه فقر در اون زمان چی بوده؟شاه شما به اربابش باج می داد و باقی مانده رو هم سهم خواصی میدید که اعتقاد داشتن عموم جهت خدمت و بردگی اونها خلق شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
اون
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۶:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
تو روزگار خراب چه قدیم چه جدید همیشه خوبی هست بدی هم است خوشا به حال انسانهایی که راه درست راانتخاب کردند
Iran (Islamic Republic of)
احمدی از اهواز
۱۶:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
سلام، قبلا خانه فساد درهمین جایی که شما می‌گویید بود ،اما الان در همه جای شهر بصورت پنهان وجود دارد ، کافی در اینترنت با فیلتر شکن اگر دارین جستجو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
رحمان
۱۶:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
ای کاش زودتر انقلاب میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
چشمت و باز کن و ببین الان زیر پوست شهر چیه استاد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۹:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
دیگ به دیگ میگه روت سیاه!!استاد چشمات بیشتر باز کن شاید بفهمی تفاوتی که بین ریشه فقر و فساد در گذشته و حال وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
خووووب
نویسنده محترم یا محترمه!!
حالا منظورت چیه،. حرف آخر؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۳:۳۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
در هر دوره وزمانی بلاها وگرفتاریهای خاص خودشو داشته . ولی بنظرم اون زمان در این مورد اراط شد ودر اوایل انقلاب تفریط شد و الانم .گروتی نمی زاره دختر وپسرا با ارامش ازدواج کنن و داره بدتر از شهر نو میشه . پس زیاد به شیپور ندمید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
سلام کاش این اطلاعات وسیعتر میشدتادید جوانها نسبت به انقلاب بهتر میشد وگول شعارهای بیگانه رانمیخوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
خدا لعنت کند پهلوی ها رو چه کردند با این مردم بیچاره...
وای چه گذشته بر مردم وطن.
به راستی اسلام و قرآن و اهل بیت تنها راه نجات است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
شهرنوریشه اش حرمسرای قاجاره،که پهلوی حرمسرانداشت تمام.
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۱:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
سلام
خدا را شکر که انقلاب شد
خدایااین انقلاب را تا رسیدن به پیروزی کامل و ظهور امام زمان یاری فرما
Iran (Islamic Republic of)
جمشیدی
۱۱:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
مردانی که چشمشان دنبال زنان باشد ازهر فاحشه ای فاخته تراست هیچ زنی از جاده عفت خارج نمیشود مگر مرد فاحشه ای دنبالش باشه
Iran (Islamic Republic of)
عل
۱۱:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
شما را قسمتان میدهم که واقعیت ها را بنویسید جوانان امروز حق دارن که آنهایی که دم از آزادی و حقوق زن ودفاع از دمکراسی میزنم را بشناسن .بخدا شما قلم بدستان شما تکلیف دارین والله شما مدیونین اگرر است نگویید
Iran (Islamic Republic of)
،،،
۱۰:۳۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ضد منافق
۱۰:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
یه کم از خوبیهای پهلوی بگیم!! اشرف هرزه که دنبال مردهای جدید بود. شاه زن باره که دنبال زنهای متنوع بود. و در آخز 20میلیارد دلاری که سال 57 از مملکت دزدیدند به غیر از صندوقچه طلا و جواهرات #پهلوی کثیفترین سلسله پادشاهی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
شهر نو از افتخارات ننگین رژیم پهلوی بود مردم ایران دوستدار نظام اسلامی هستند اما عده ای از مسئولان گوش شنوا ندارند که فقر و مشکلات معیشتی در جامعه اسلامی فساد و فحشا می آورد بیشتر به مشکلات معیشتی مردم برسین یا علی
United States of America
عباس
۱۰:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
درسته محله بدنامی با این خصوصیات در قلب بعضی شهرهای بزرگ وجود داشته همه گونه خلافی هم انجام می‌شد اصلا موضوع قابل تایید نیست اما آیا الان این اتفاقات در کشور برطرف شده ؟هرگز متاسفانه همه شهرهای بزرگ و کوچک در گیر معضل گفته شده هستند بدی موضوع اینجاست که مکان و محل محدود به کل کشور رسوخ کرده و مشکلات قبلی هم هست و بدتر مشکل پزشکی بین این قشر شناسایی نمی شود چون همه چیز از مجرای خلاف قوانین صورت می گیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
واقعا من از دانستن داستان شهرنو مو بر تنم سیخ شد و درد تمام وجودم را فرا گرفت لعنت بر حکومتی که رفاه و آرامش ملتش را نادیده می گیرد تا مردم در ورطه هر گردابی فرو روند لعنت بر مکر چنان حاکمیتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
برای درک مسائل اجتماعی هردوره میبایست وضعیت اقتصادی .سطح سواد .رفاه وخیلی چیزهای دیگر والبته وضعیت کشورهای منطقه وکلا اقتصاد جهان دران زمان باید درنظر گرفته شود .دوستان در دوران پهلویها بیشتر کشورهای دنیا دچار فقر وفساد وفحشا بودند این مختص ما ایرانیها نبود .شما وضعیت امروز مارا بادیروزمان مقایسه نکنیید .بلکه با وضعیت کشورهای منطقه خودمان ودنیا مقایسه کنیید .
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۰۰:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
اگه دستشویی تو خونه نباشه چی میشه تمام شهر میشه دستشویی مگه ندیدین کنارخیابون های شهرمون چه خبر است ای اساتید پ حاشیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
خدایااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
اینکہ پھلوی چی جانوری بودہ ھمہ میدونن
از اون بدتر الھام علی اف ۔۔۔ ی مستندی ازش دیدم ۔۔۔ خیلی جانورکثیفیہ خیلی ۔۔۔۔ یک جانور کہ ناموس مملکتشو بہ کجاھا کہ صادر میکنہ و میفروشہ
خدا لعنتش کنہ
اسرائیل ھمین دست گرفتہ و دارہ باھاش معاملہ میکنہ و دارہ بہ اسرائیل و آمریکا باج میدہ
یعنی خاک دوعالم برسرش
( مستندش سرچ کنید ببینید بہ دروغگویی متھم نکیند )
خدایا ظھور آقا رو برسون این چہ وضع دنیاست
از اون طرف قوم لوط سر برداشتہ از یک طرف دیگہ تو اسپانیا (۔۔۔۔)حیوانات مجاز و قانونی شدہ( شرممون میشہ بگیم ) از اون طرف تجارت اول طاغوتیان شدہ ناموس کشورھا از اون طرف چہ آموزشھای سخیفی کہ بہ کودکان در امریکا و غرب دارن میدن و از این طرف بحث بارداری کہ زنان دارن ازش حذف میکنن و از الان دارن این عمل شنیع رو بہ کودکانشون در مھد ھا و مدارس آموزش میدن
یعنی انسانیت دارہ بہ کجا میرہ
خدایا خودت رحم کن خودت بہ دادمون برس
انگار دنیا بہ حال خودش رھا شدہ
خدایا نظری کن
Iran (Islamic Republic of)
کرمانی
۱۷:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
لعنت بر فقر و گرانی که باعث هرکاری خواهد بود در هر دوره و زمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
ھمیشہ ھم فقر نیست خیلی ھا بہ تعداد بی شمار از روی مرض و ھوس بہ این سمت میرن
فقط با پوشش فقر جلوی دیگران میخوان این کار خودشون توجیہ کنن
اینقدر انسانھای فقیری ھستن کہ با عزت نفس و با آبرو زندگی کردن و میکنن کہ بعضی از ثروتمندانش نمیتونن مثل اینھا باشن
ھر چیز کثیفی رو بہ فقر و فقیر نسبت دادن خیلی ظالمانست و توھین بزرگیہ
Canada
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
۴۵سال است که کشور از چنگال پهلوی رها شده ودر دست جمهوری اسلامی است.اگر آن زمان فقط منطقه ای در تهران یا هر شهر دیگر مخصوص این قسم کثافتکاریها بود.امروز روز در هر گوشه و کنار شهر های بزرگ و کوچک شاهد تن فروشی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
تن فروشی بیحجابها در خیابان.وقتی خودنمایی میکنن دست کمی از تن فروشان ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
گرانی هم میتونه باعث فساد در جامعه بشه .لطفا رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
باقر
۲۳:۵۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
چه کسی رسیدگی کنه؟!کدام مسئول؟کدام نهاد؟مسئولین فعلا دارن مال اندوزی میکنند و تنها فکرشون ,فرستادن پول برای آقا زاده هاشون ک در بلا کفر(امریکا و کانادا)ب سختی درس میخوانند,عید فرارسید و قطار پیشرفت دولت جناب ابراهیم بت شکن از روی مردم رد شد!
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۵:۱۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
الان هم زیاد فقر زیاد شده مخصوصا تو این ۱۰ساله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
این ملعونها نه عرق وطن دوستی داشتند نه عرق ناموسی حتی در خانواده خودشان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
این خاندان پهلوی نه شرافت ناموسی داشتند نه شرافت وطنی.
United States of America
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
به عقیده منفی دهندگان بحرین را شاه ملعون به عربها عروس نداده و فرح هم به غیر از شاه با کس دیگری نبوده.
Iran (Islamic Republic of)
ئ
۲۳:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
پناه بر خدا از گرونی پناه برخدا از فساد پناه برخدا از نداری پناه برخدا از بی عدالتی
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۲:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
لعنت ب پهلوی الان فقط پر شده معتاد وکارتن خواب
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۲۲:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
پس کی قرار جلوی این بی بندوباری ها رو گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
مردم از فقر به فحشا رو میارند
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۷:۱۱ ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
برو سر کار و مواظب خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدا یا شکرت که خاندان پهلوی رفتن وما ازظلم وتاریکی به روشنایی رسیدیم هم این دنیامون آبادشد وهم اخرتمون الآنم هم خوشبختم وهم دررفاه این یه عدم که اعتراض دارن ازگرانی بی کاری ومیگن مسیولین دارن اختلاس وخیانت میکنن ازحسادتشونه چشم ندارن پیشرفت مملکت رو ببینن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
نه بابا پولدار اعتراض میکنه یعنی پول میگیره که اعتراض کن که روابط آزاد بشه
فقیر وقت این کارا رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
دربدر
۰۸:۲۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
واقعا مردیم از خوشی ههه ههه
Iran (Islamic Republic of)
کبرا
۰۸:۳۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه معلومه شکمت سیره و از دل مردم بیخبری
Iran (Islamic Republic of)
ض
۲۰:۳۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
واویلا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
گرسنمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
به نظر من اگر به روزنامه وآرشیوها ی فسادآن زمانرجوع شودوآثاربی حجاب بودن به ظاهر ساده چه نتیجه خطرناکی دارد (پاشیدن خانواده بی غیرت کردن مردان وجوانان ونابودی شخصیت زن در جامعه وعاقبت برباد رفتن کشور)
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۰:۱۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدارو شکر الن اصلا نه فساد هست نه بی بندو باری همه چی عالیه اصلا نه فحشا هست ونه ظلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بخاطر فقر بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
این روش دولتمردان جهان است چون دولتمردی وبرای ملت کار کردن باید از جان گذشت ولی چون همه دولتمردان غربی نمیتوانستند جوابگوی جوانان بافکر باشندبرنامه بی حجابی وبرهنگی زنان وباز کردن خانه فسادوکاباره ومشروب فروشی را رواج میدادند تا جوانها دنبال لهو ولعب باشندوسرگرم شوند ودولتمردان راحت حکومت کنند ونوکری برای اربابا غربی کنندوتمامی کشور را در اختیارآنها بگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
تمام تلاش اراذل در دنیا اینست که دختران و پسران شیعه را افساد جنسی سوق داده تا نسل و خانواده سنتی را متلاشی نمایند جالب اینکه بعضی دولتها به آن دامن زده اند اکنون مسئولین کشور موظفند شرایط اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم تا از مفسده پیشگیری شود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱
عمویی , فعلا ت در این مملکت مسئولین موظف ب هیچ کاری نیستند,و فقط باید بر و بررر بشینند و نگاه کنند,
فقررر فساد و فحشا میاره
کدام تصمیم این مسئولین ب ظاهر انقلابی در جهت مبارزه با فقر و ایجاد زمینه های اشتغال و ازدواج بوده؟؟؟
مسئولین فعلا دارن برا خودشون و آقازاده هاشون مال اندوزی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
مسلم است همانطور که الان در کشورهایی که آمریکا پایگاه نظامی دارد بهترین وخوشگل ترین وجوانترین دخترهای اون کشور اول بایستی نیازهای جنسی افسران وسربازان ومستشاران آمریکایی رو تامین کنند ودر دست دوم وسوم به کاباره ها وخانه های فساد کشیده میشن ومحله های تن فروشی رو رونق میدن واقعا در افغانستان کوردستان عراق وامارات وعربستان و...هم اکنون وجود دارد پس شعار زن زندگی آزادی فریبی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
الان به فضای مجازی کشیده شده
Canada
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خداوند این خاندان منحوس پهلوی را تا ابد لعنت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدا رو شکر که الان دیگه نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
ما ملت ایران دنبال پهلوی نیستیم چرا که با پوست و گوشت و استخوان فهمیدیم پهلوی کی بود و جمهوری اسلامی کی هست پس نیازی نداریم کثافت کاری زمان پهلوی یاداوری بشه ما ملت پشت نظاممون بودیم و هستیم اما بعنوان یک ایرانی هم از شهر نوع زمان پهلوی بهم میریزم و هم از فشار اقتصادی حاکم در الان ایران چرا که اقایان هیچ فرقی بین شهر نو پهلوی و فشار اقتصادی که داره خانوادها رو از هم میپاشه نیست اقایان محترم به فکر معیشت مردم باشین ما مردم تا رگ گردن پشت نظام بودیم و هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۹:۰۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
متآسفانه از زنها در کشورهای دیگه هم استفاده ابزاری میشه
Iran (Islamic Republic of)
میترا
۱۷:۲۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
سلام
خانم های بی حجاب باید بفهمند که با تحریک مردان در گناه اونا شریک هستند ضمن اینکه باعث نابودی خانواده های دیگران میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
اکثریت مردم شهید داده مردم هرگز پهلوی دوست نبودند و نیستیند مردم از دزدی ها و غارت ثروت این کشور به دست عده‌ای ریاکار و مسلمان نما در رنجند و آه از نهاد بر می‌آورند.به جوانان و کارمندان اهمیت بدهید و با دنیا ارتباط برقرار کنید و تولید کار کنید که جوانان ناامید نشوند و به خارج بروند رنج غربت بکشند.همین
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خداروشکرکه دیگه زنان بدکاره نداریم.
جامعه پاک پاکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
شما اگه مرد بودید همه نظرات رو می‌گذاشتید نه اوناییکه خوشتان می‌آید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
زن ایرانی مساویست باعفت وحیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
مجلس شورای اسلامی باید به سرعت وارد عمل شود و با اصلاح قانون حجاب , جرایم بسیار سنگین برای حضور زنان بی حجاب در سطح جامعه و اماکن عمومی چه دولتی و چه خصوصی از قبیل ادارات , مراکز درمانی , بانکها , وسائط نقلیه , ورزشگاهها و ...... در نظر بگیرد . در معابر عمومی هم بایستی نیروی انتظامی موظف به درخواست کارت شناسایی و جریمه و اعلام به مراجع ذیربط برای قطع یارانه اینها شود و یا تدابیر بهتر و کارآمدتر که مانع گسترش این پدیده شوم و خانمان برانداز شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بله بابی حجابی باید سخت اما با راهش مقابله کرد حتما حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
لطفا با بی حجاب ها برخورد کنید هرچی فاحشه ریخته تو خیابونا تو این وضعیت چطوری دخترامونو بفرستیم تو جامعه واسه تحصیل و کار
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
نویسنده خیلی اغراق آمیز نوشته. بهتره نویسنده یه سری به سطح شهر بزنه بفهمه اوضاع از چه قراره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
هرکسی وهر مسئولی ظلمی وفسادی وبیعدالتی ورانت وپارتی بازی وقضات رشوه گیر ورا ببنیددم نزند لعنت براو باااااااااااااااااااااااااااااااااد
Iran (Islamic Republic of)
حمد
۲۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
اون زنها بخاطر فقر ونداری مجبوربتن فروشی بودند ولی اسم اون مردهایی که باونجا مراجعه می‌کردند چی میشه گذاشت. گو اینکه الان همون زنها درخیابان ومردان اینکاره در خیابان‌ها اونهارو پیدا می‌کنند. یا مثل اون مربی فوتبال درمشهد بلای ناموس مردمند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد . ه
۲۳:۴۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
اون زنها بخاطر فقر ونداری تن بااینکار میدادند . مردان مراجعه کننده باین مراکز را چی میشه گفت . ویا باید شاهد وقایعی مثل اون مربی فوتبال درمشهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
قلی خان
۱۵:۳۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدا رو شکر الان نه فقر هست و نه زنان تن فروش..نه کسی دختر ده سالشو میفروشه..نه جوان بیکار و نه معتاد..همه چی درسته .فقط مردم از رفاه زیاد هار شدن..الان تمام روزنامه های کشور زیر رو کنی یه اخبار قتل و تجاوز و زورگیری ودزدی نیست..یه گرسنه و کارتن خواب و زباله گرد نیست فقط بعضی ها سیاه نمایی میکنند..البته یه خورده گوشت گران شده که اصلا مهم نیست .خوب هم هست .گوشت همش مریضی و نقرس و بدبختیه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
مسئولین مربوطه باید هر چه سریعتر یک تدبیر جامع و صحیح برای جمع کردن کشف حجاب که در حال گسترش در سطح جامعه میباشد , اتخاذ کنند , وگرنه در آینده نزدیک فاجعه فرهنگی رخ خواهد داد و ممکنه به نزاعهای اجتماعی بیانجامد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
نگاه خودت نکن از زمین و آسمون برات میباره یک جوان بیکار چطور میتونه کرایه‌ خانه بده زن نون بده دیگه چطوری توقع از این پایین تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدا لعنت کنه خاندان پهلوی و ریشه شون و از روی زمین برداره
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۱:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
تا شماها هستین مملکت درست نمیشه اگه دولت قدرت داره دلار 50 هزار تومن را 138 تومن کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
سایتهای خارجی مغرض طبیعی است مطالبی روکه انتشار میدهند بابت مبالغ دریافتی! هدفی جزء مدیریت افکار عام ندارند. ولی خیلی ازسایتهای داخلی هم متاسفانه همه نوع نظرات را که حقیقتاً میتواند سازنده ومفید وروشنگر و... باشد انتشارنمیدهند!!؟ این روش هم نوعی پروپا گاندا است اگر ایرانی آباد وآزاد رودوستداریم باید کاملاً آغوش خود رابرای همه نوع نظروایده و.. بازکنیم آن راکه حساب پاک است ازمحاسبه چه باک است اگر حقیقت نزد ماست !!! این یعنی مارا تحمل تلخی همه نوع حقیقت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
پهلوی= فساد فحشا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
این هدف با جمع زنان بدکاره از سطح شهر بود
الان که تو شهر پخش شدن خیلی بدتر هست
گشت ارشاد هم نمیتونه جلوشون رو بگیره نتیجه میشه یک اتفاق مثل خانم امینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
گرسنگی ونداری= فحشا و تن فروشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
درود بر سکه سی تومنی،سلام بر دلار پنجاه تومنی و صلوات بر گوشت پونصد تومنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
چه کار کنیم که شعورت همین قدره !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
ببخشید آقای با شعور شما موقع خرید گوشت و مایحتاج و هنگام پرداخت اجاره خانه بجای کارت بانکی از شعورت خرج میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
من در اوایل انقلاب کتابی بنام (دندیل) را خواندم و بمدت دو هفته بزحمت یک قاشق غذا میخوردم و دائم حالم بهم میخورد . ایکاش جوانها این نوع کتابها را پیدا کنند و بخوانند تا ببینند عمق فاجعه تا کجاست . مصداق بارز و امروزیش بطور کامل را در معصومه علینژاد می بینید و پیدا میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
س
۲۳:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
وای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
تشکر بابت اینکه این مطلب درج کردید کاش سالها زودتر اینطور کارهای تبیین و رسانه قوی تر از همیشه انجام میشد ولی الان هم دیر نیست شما که در رسانه هستید بیشتر انجام بدین مخصوص برای نسل دهه هشتادی و نودی که روشن بشن نسبت به تاریخ کشورشون
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۷:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
عالی
Brazil
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
نویسنده این متن بافنده خوبی هست ولی کاشکی کمی انصاف داشت . همه اینها را نوشته که این معترضین به حق این روزها را سیاه کند . همه ما یک روز به خاطر گفتار و رفتارمان باید پاسخگو باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
۱۳:۳۳ تو هم بافنده خوبی هستی.این حرفها را نوشتی تا ثابت کنی پلهوی جانت خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
شما هم همینطور.
واقیت را گفته حالا شما چرا ناراحتید‌
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۳:۱۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
لعنت خدا بر خاندان بی غیرت پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
لعنت خدا بر کسانی که در هر برهه از زمان از شرایط به نفع خود سواستفاده و دیگران را گرفتار میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
پالانی ها نجس ترین خاندان کل ایران بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
پادشاهان، فقط ننگ به جا گذاشته اند.
حکومت، فقط اسلام
فقط درسایه ولایت
رهبری
امام معاصر
تمام.
Iran (Islamic Republic of)
سیما
۲۱:۵۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
من یک نفر از مردم ایران هستم به هیچ عنوان حاضر نیستم که رژیم سلطنتی داشته باشیم.
اما وضعیت بد اقتصادی که در ایران حاکم هست در شبها محله هایی هست که همان شهر نو هست. بهتر به اطرافمون با دقت توجه کنی گذشته گذشته الان رو در یابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
زن # حجاب# زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
زن#حجاب#زیبایی
Iran (Islamic Republic of)
ولایت
۱۱:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
اینجا ایران اسلامی است، لطفا با بی حجابان برخورد کنید و مانع گسترش فسادشون بشین.
Iran (Islamic Republic of)
پارسا
۱۶:۰۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
باید اول دنبال علت فساد بگردیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
چه خووب که دغدغه ت همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بدبختی زمان شاه خیلی بود هیچ گاه هم تطهیر نمیشه کافیه تاریخ زمان پهلوی رو از کتاب هایی که خودشون نوشتن بخونیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
کتابی بود به نام آدم فروشان قرن بیستم که رمانی بود از فریب یک دختر روستایی وآوردنش در شهر نو وغرق کردن او در فساد وبعد هم بیماری سوزاک دختر ورها کردنش در یک خرابه.. دختر نامه ای را به نامزدش که سالهاست از اودور شده می فرستد زمانی که نامزد به خرابه دوختر می رسد زمانی است که دختر نفسهای آخرش را می کشد..اگه کسی این کتاب که قطع جیبی بود را پیدا کند می تواند به ماهیت زنان فریب خورده..دلالان ورییسان پی ببرد
Iran (Islamic Republic of)
ر
۲۱:۲۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
از کجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بی حجابهایی که در خیابان هستن بدتر از زنان بدکاره اون قلعه پهلوی هستن. این بیحجابها مسبب از هم پاشیدن خانواده های دیگه میشن. حتی بیحجابهایی که شوهر دارن که بدتر از همه هستن.حداقل زنان متاهل باید بفهمن که با این وضع که میان در خیابان چطوری مردها چشمشون را ببندن!! yjc مطمئنم شما هم با این مساله موافقی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
یادتونه اوایل که قانون کمربند ایمنی در خودرو اجباری شده بود؟ چنان جریمه میکردن که همه الان عادت کردن این قانون را رعایت کنن‌ . اگر الان برای رعایت حجاب هم جدی عمل کنن و با بیحجابها مقابله اساسی بشه کم کم این قانون هم جا میفته.مثلا کشف حجاب کرده های داروخانه ها را اخراج کنن و پرونده بشه براشون تا نتونن در جای دیگه کار پیدا کنن... ما اگر دلمون میخواست هر روز در خیابان زنان بیحجاب را ببینیم که میرفتیم آمریکا و ترکیه زندگی میکردیم.ما قانون حجاب را دوست داریم که در ایران زندگی میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
احکام اجتماعی مقابله با بی حجاب و بدحجاب...
اول تذکر
دوم جریمه
شلاق
زندان
تبعید
اعدام
....................
قطع یارانه
مسدود کردن حساب های بانکی
محدودیت و معذوریت درتحصیل
ممنوعیت رانندگی
محرومیت های اجتماعی
درصورت لزوم، افشای نام و پخش تصاویرشان در رسانه ها
ممنوعیت شغل های دولتی و خصوصی
و..........
درصورت لزوم تبعیدبه کشورهای آفریقایی و جزایر
آخرش،،، مفسدفی الارض
و...
...
...
..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
//
۲۰:۲۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
والا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
من دوست دارم ولی توان زندگی در امریکا و ترکیه رو ندارم چکار کنم
والا هر کی دوست نداره جمع کنه از ایران بره نشد حرف مگه همه مردم توان رفتن دارن
اونایی که دوست داشتن مثل نخبه ها رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
تف و لعنت بر فاسدان و غارتگران پهلوی و رهروانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
#برای زن حجاب وعفت برای مرد با ایمان باغیرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
برای انسانها حیا و صداقت و حلال خور و راستگویی لازم و واجب است
اما روز گار سختی شده برای انسانهای خدا ترس و مو من نمی دانند قضاوت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
الان چه کردندکه ۱۲میلیون جوان مجرد آماده ازدواج داریم که امکان ازدواج ندارند برای تامین نیازشان چکارکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
توقعات را پایین بیارن.دختری را بگیرن که مهریه بالا نخواد. لازم نیست اول زندگی همه امکانات ماشین.ماشین ظرفشویی .مبلمان آنچنانی و تخت مجلل بخرن. با همون لوازم اولیه برن زیر سقف.
Iran (Islamic Republic of)
کهنه سرباز
۱۲:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
کسانی که ازدواج برایشان سخت است به خدا و رحمت خدا اعتماد ندارند اگر اعتقاد به خدا داشتند به سادگی ازدواج می‌کردند
Iran (Islamic Republic of)
کهنه سرباز
۱۲:۵۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
اعتقاد به خدا همه چیز را درست و همه مشکلات را رفع می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
حیدری
۱۵:۵۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
دلیلی ندارد اول زندگی زنها دنبال ماشین و خونه و...و مردها دنبال دختر پولدار و با جهیزیه فراوان باشند،سراغ دارم دخترهای خوب و نجیب زیادی که فقط دنبال یک زندگی ساده هستند ولی آقایون هم کفو آنها دنبال خانواده های صد پله بالاتر از خودشون هستند و بی خواستگار هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
برید دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
در پاسخ به اون که میگه به خدا و رحمت خدا
اعتماد کنند یا اون که گفته توقعات و پایین بیارید توقعات ما بوده که دلار کرده 50 یا سکه 30 ملیون یا چند نفر میتونن به گناه نیفتند حالا اعتماد به خدا همه چیز را درست میکنه ایا سکه هم به قیمت یک ملیون بر میگرده ؟ خدا جای خود اما واقعا سرتون و کردین زیر برف همه اش این تورها از اعتقاد و توقعات ماست که زمین و خونه مازی چند ملیون شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
دوستانی که دارن میگن توقع رو بیارین پایین خودشون دختره دست گلشون رو میدن به کسی که نه کار داره نه پول داره نه ماشین و.... فقط بگه توکل به خدا دارم دختر میدین بهش؟؟؟توکل به خدا هست ولی بنده هاش نمیزارن و فقط حرف میزنن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۳:۴۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
این خطاب به اونایی که میگن سطح توقعات رو بیارین پایین خب مثل اینکه فحش لازمی
پسرای مسئولان کشور در خارج زندگی کنند بعد 70 درصد مردم از ترس گشنگی سطح توقعات شون رو بیارن پایین
بعد هم توقع فاسد رو نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
خدا بر قبر خودش خاندان ملعونش آتش ببارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
لعنت خدا بر خاندان پهلوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
الآن هم باید یه نگاهی به درون جامعه امروز داشته باشیم که چقدر زن های آسیب دیده وکودکان آسیب دیده هستند الان هم وجود داره ولی چشم ها نمی بینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
حکومت باید حل کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بله هست هیچ کس منکر نمیشه ولی قانونی نیست از حمایت دولت هم برخوردار نیست مصیبت این مطلب اینه که خود دولت این شهر راه اندازی کرده این فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
حاج صمد
۰۹:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
الان یه عده میگن وای گرونی تورم سکه دلار ماشین ...! با این چیزا خاندان پهلوی تطهیر نمیشه !
Iran (Islamic Republic of)
Oy
۰۹:۲۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
عجیب و تلخ
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۹:۱۶ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
هیچ کس نمیگه پهلوی خوبه

ولی همه از گرونی خسته شدن شما آرزوی بیارید همه طرفدار شما میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
بدبختی و بی پولی در زمان پهلوی خیلی زیاد بود. الان همه خانواده ها ماشین دارن یا دوتا ماشین دارن. زمان پهلوی در کل شهر فقط چند نفر ماشین داشتن... وسایل دیگه رو هم الان همه دارن. بعضیا دوست دارن همش ناله کنن و متوجه نیستن ما در تحریم آمریکای جنایت کار هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
مامردم ایران ازهرچی بگذریم ازشکم. ماشین. چشم روهم چشمی محال بگذریم بعدمیگم مانداریم. پس اینهمه ماشین مدل95به بالا حتمأمال بابای منه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
چشم و هم چشمی که واقعا خیلی زیاد شده‌ . چه در زمینه مادیات. چه در زمینه بیحجاب شدن
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۶:۴۴ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
مردم توقعاتشون بالاست الان که خورد و خوراک بهتر می خورن بهتر می پوشن اکثریت هم اتومبیل دارن بی انصافا چرا نمی گید بعد انقلاب مردم با سواد شدن وضعیت بهداشت چندصد برابر شد
انسان باید همیشه حرف حق بزنه بی انصافی نعمت رو از انسان می گیره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۳۵ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
زمان پهلوی اگه کسی ماشین داشت تو امارات رئیس هاش با شتر این ور اون ور میرفتن مقایسه مع الفارق انجام نده
مثل این میمونه بگیم از زمان صفویه و ساسانیان قوی تر هستیم چون الان تفنگ و تانک داریم اون موقع نداشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
یک گزارش هم باید در شرایط امروز در کوچه وخیابانها
شاهد حضور این دسته از زنان تن فروش هستیم
تهیه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
درسته وضع اقتصادی خوب نیست.اما علت مهمتر این مساله در حال حاضر فقر فرهنگی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
ای داد وبی داد از این حکومت پهلوی چه کرده با زنان وکودکان ما خدا لعنت کند خاندان پهلوی را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۱
در آن زمان یک شهرنو بود الان در هر کوچه فقط کافیه چشم باز باشد
آخرین اخبار