خراسان رضوی در رتبه ششم جدول جمعیتی کشور قرار دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وضعیت فعلی فرزندآوری در خراسان رضوی ۱.۸ بوده و برای وضعیت مطلوب باید به بیش از ۲.۵ برسیم.

جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع جوانی و افزایش جمعیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در آیات شریفه قرآن کریم هم بر موضوع فرزندآوری و تربیت فرزند صالح تأکید شده و خاتم پیامبران، حضرت محمد (ص) هم فرمودند که ازدواج کنید و بر تعداد جمعیت مسلمان بیفزایید که موجب افتخار من است.

او با اشاره به اینکه اگر میزان فرزندآوری از صفر تا ۲.۱ باشد جمعیت به سمت پیری حرکت می‌کند، اما اگر از ۲.۲ تا ۲.۴ باشد جمعیت جایگزین را داریم و اگر از ۲.۵ به بالا باشد به سمت جوانی جمعیت گام برداشته‌ایم، افزود: وضعیت فعلی فرزندآوری در خراسان رضوی ۱.۸ بوده و متأسفانه در دسته نخست که به سمت پیری جمعیت حرکت می‌کند قرار داریم و اگر می‌خواهیم که به وضعیت مطلوب در این خصوص برسیم باید عدد فوق را به بیش از ۲.۵ برسانیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در موضوع فرزندآوری بهترین وضعیت را سیستان و بلوچستان دارد و خراسان رضوی در رتبه ششم جدول جمعیتی کشور قرار دارد، لذا امیدواریم که بتوانیم با اجرای درست برنامه‌های قانون جوانی جمعیت شاهد حرکت تمامی نقاط کشور و استان به سمت جوانی و افزایش جمعیت باشیم.

حسینی بیان کرد: پنجره جمعیتی از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و تا سال ۱۴۳۰ ادامه دارد، ما این پنجره را به ۳ دوره طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم می‌کنیم که پنجره طلایی آن برای ما تمام شده و اکنون در پنجره نقره‌ای جمعیتی قرار داریم و تا زمان رسیدن به پنجره برنزی آن بین ۷ تا ۸ سال فرصت داریم تا حداکثر استفاده را فرصت باقی مانده در زمان باقی مانده از پنجره نقره‌ای داشته باشیم.

او تصریح کرد: پیری جمعیت با افزایش مشکلات بیماری‌های مختلف همچون دیابت، سرطان، قند خون، فشار خون و ... همراه است و در میان بیماران فعلی باید به اعداد ۱۴ درصدی دیابتی‌ها در افراد بالای ۳۰ سال و ۳۲ درصدی فشار خون در افراد بالای ۱۸ سال اشاره کنیم، اعدادی که بسیار بالا و به‌شدت نگران‌کننده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نتایج مثبت فرزندآوری در جامعه، تاکید کرد: اثرات مثبت افزایش جمعیت در موضوعاتی همچون افزایش روحیه، نشاط و تاب‌آوری دیده شده و مواردی همچون مشکلات بی‌حوصلگی، کاهش تحکیم بنیان خانواده و کاهش میزان حمایت از سالمندان به مراتب کمتر مشاهده شده است.

حسینی اظهار کرد: در کنار موارد اشاره شده باید به ۲ موضوع بسیار مهم درمان ناباروری و پیشگیری از سقط جنین سالم با همکاری مراکز میلاد و نفس اشاره کرد که موجب درمان بسیاری از زوج‌های نابارور و انصراف صد‌ها زوج از سقط فرزندان در راهشان شده و در این خصوص هر ۲ مجموعه در موضوع جوانی و افزایش جمعیت نقش‌آفرین بودند و هر ۲ گروه این نوع زوجین از نعمت فرزند بهره‌مند شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.