بدون چشم‌اندازی برای صلح، جنگ اوکراین وارد دومین سال خود شد

در میانه بحران غذا، انرژی و سیل تسلیحاتی که به سوی کی‌یف روانه شده، جنگ اوکراین بدون امیدی برای مذاکره و صلح وارد سال دوم خود شد.

سال گذشته درست در چنین روزی جنگ اوکراین آغاز شد. جنگی بین مسکو و کی‌یف که به دلیل مسائل مربوط به غذا و انرژی خواسته یا ناخواسته تعداد زیادی از کشور‌های دیگر نیز وارد این جنگ شدند.

الجزیره در گزارشی در این خصوص می‌نویسد: در حالی که جنگ در اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود، به نظر می‌رسد پایانی برای این درگیری خونین قابل مشاهده نیست. یک سال پس از آغاز جنگ، چشم‌انداز صلح تاریک به نظر می‌رسد. زیرا از یک سو ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین موضع سخت‌گیرانه‌ای را در مورد هرگونه مذاکره احتمالی حفظ کرده و از سوی دیگر رسانه‌ها می‌گویند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قصد دارد حملات را افزایش دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد شب گذشته با اکثریت قاطع قطعنامه‌ای را به مناسبت اولین سالگرد جنگ به تصویب رساند و از مسکو خواست که نبرد را متوقف کرده و نیرو‌های خود را از خاک اوکراین خارج کند. این قطعنامه ۱۴۱ رای موافق و ۳۲ رای ممتنع داشت. شش کشور نیز با رای منفی به روسیه پیوستند. چین به این قطعنامه رای ممتنع داده و می‌گوید ارسال سلاح به اوکراین صلح را به ارمغان نمی‌آورد.

از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرده رئیس‌جمهور آمریکا در راستای سالگرد جنگ و اعلام تحریم‌های جدید، با رهبران گروه هفت و زلنسکی دیدار خواهد کرد.

کدام مناطق تحت کنترل روسیه قرار دارد؟

خبرگزاری رویترز در خصوص سرزمین‌هایی که اکنون تحت کنترل روسیه قرار دارند می‌نویسد: در ساعات اولیه فوریه سال ۲۰۲۲، ده‌ها هزار سرباز روسی وارد اوکراین شدند. آن‌ها در روز‌های اول به سرعت کنترل سرزمین‌های بسیاری را به دست آوردند. از جمله اطراف خرسون در جنوب و اطراف خارکیف در شمال شرق اوکراین. با این حال، مرکز درگیری در کی‌یف، پایتخت اوکراین بوده است. علی‌رغم آنچه بسیاری تصور می‌کردند، کی‌یف سقوط نکرد، اما این شهر تاکنون یکی از نقاط اصلی جنگ بوده است.

روسیه مواضع خود را در شرق و جنوب اوکراین تثبیت و دستاورد‌های فزاینده‌ای کسب کرده است. این خبرگزاری می‌نویسد به نظر می‌رسد پوتین همچنان مصمم است به پیشروی در اوکراین ادامه دهد و گویی تحریم‌ها علیه مسکو تاثیر مخربی بر اقتصاد این کشور نداشته است؛ چرا که ارتش روسیه هنوز منابعی برای ادامه دادن جنگ دارد.

از سوی دیگر، در کی‌یف هیچ احساس رضایتی وجود ندارد. آمریکا تخمین می‌زند که تا ۱۰۰ هزار نفر از هر کدام از طرفین جنگ کشته یا زخمی شده و جنگ در شرق اوکراین فرسایشی و مرگبار شده است. زیرساخت‌های حیاتی اوکراین آسیب دیده و میلیون‌ها اوکراینی برق ندارند. زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی در اوایل فوریه اعلام کرد که «وضعیت سخت‌تر» شده است.

اوکراین روسیه

کمک‌های جنگی به اوکراین

اوکراین می‌گوید روسیه قصد دارد حملات خود را تشدید کند و برای مقابله با آن تسلیحات سنگین مثل تانک درخواست کرده است. این کشور همچنین خواستار مهمات بیشتر و موشک‌های دوربردتر شده است. افزون بر این، زلنسکی تمایل خود را برای دریافت جت‌های جنگنده ابراز کرده، اما آمریکا، شریک اصلی اوکراین در جنگ به این درخواست پاسخ منفی داده است.

در سال ۲۰۲۲، اوکراین حدود ۳۲ میلیارد دلار کمک خارجی برای پوشش کسری بودجه خود دریافت کرد و آمریکا به تنهایی بیش از ۲۹ میلیارد دلار کمک امنیتی تا پایان ژانویه متعهد شده بود. این مبلغ شامل طیف وسیعی از کمک‌ها می‌شود. از مهمات گرفته تا سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و سامانه پرتاب موشک هیمارس که برای حمله به انبار مهمات و اهداف لجستیکی استفاده می‌شود. سایر کشور‌های غربی به ویژه انگلیس، آلمان و لهستان نیز در این کارزار نظامی سهیم بوده‌اند.

به گفته مقامات اوکراینی، این کشور در سال جاری به ۳۸ میلیارد دلار برای پوشش کسری بودجه و ۱۷ میلیارد دلار اضافی برای تعمیرات فوری زیرساخت‌های انرژی و مین زدایی نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
جنگ ادامہ دارہ
گسترش پیدا میکنہ
امریکا نمیزارہ این جنگ تموم بشہ
ھمہ رو مستقیم وارد جنگ خواھد کرد
بہ فکر برگشتن بہ جایگاہ خودش در جھان بود ولی این اتفاق نیوفتاد پس ھمہ جھان رو وارد جنگ میکنہ
آیندہ خواھید دید کہ آمریکا چہ خوابی برای جھان دیدہ
Czechia
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۱
من نمیدونم چرا روسیه اجازه میده آمریکا گر و گر سربازای روسی رو بکشه
آخرین اخبار