ارزآوری بالای شرکت های دانش بنیان با تولید محصولات دارویی

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: حدود ۱.۲ میلیارد دلار مواد اولیه دارو وارد کشور می شود که می‌توانیم با توانایی پتروشیمی که داریم آن را داخلی کنیم.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه صبح امروز در همایش معاونان بین الملل دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: ما در وزارت خارجه در بخش دیپلماسی اقتصادی حدود ۷ الی ۸ فاکتور را برای ارزآوری تعریف کرده ایم و انتقال تکنولوژی و کار‌های دانش بنیانی از مواردی است که می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد. انتقال تکنولوژی می‌تواند ارزآوری داشته و از واردات جلوگیری کرده و برای ما صادرات داشته باشد.

او بیان کرد: حدود سه الی چهار جلسه با قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در خصوص ارز فاینانس پروژه‌ها جلسه داشته ایم که به قدری  پیگیر بودند که موفق شدند و پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شد که به زودی انجام می‌شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: مقام معظم رهبری حدود ۱۰-۱۲ سال است که بر روی این مسئله تأکید دارند، اما امسال به صورت خاص بر روی این موضوع تأکید کردند و ما امیدواریم ان شاءالله شرمنده نشویم و بتوانیم فرمایشات مقام معظم رهبری را به سرانجام برسانیم.

او افزود: دانش بنیان‌ها دو وجه دارند. ما نیاز‌هایی را برای کشور داریم که ارزبری بالایی دارند مانند دارو و مواد اولیه که  حدود ۱.۲ میلیارد دلار فقط مواد اولیه وارد می‌کنیم که می‌توانیم با توانایی پتروشیمی که داریم آن را داخلی کنیم.

او گفت: باید بر ارزآوری کشور نیز کار کنیم، گفت: با وزارت علوم روی پروژه‌های مختلف که مصرف آن در کشور بالاست، کار می‌کنیم و همچنین در بحث جذب دانشجو، کشور‌های همسایه اولویت ما هستند.

صفری گفت: جذب دانشجو از آمریکای لاتین خوب است، اما آفریقا هدف ما است. در مالی و گینه و موریتانی بسیار به دانش ما نیاز دارند. در مالی، فرانسوی‌ها را بیرون کردند، اما چه کسانی جایگزین آن‌ها شدند. نخست وزیر‌هایی که در کشور روسیه تحصیل کردند و روسی صحبت می‌کنند. چرا در ایران تحصیل نکنند و فارسی صحبت نکنند. وزیر علوم آنان به ایران آمده بود، ۲۰ بورس به آنان داده شد و قرار است در بخش‌های مهندسی، معدن و بخش‌های دیگر با ما کار کنند.

او گفت: ما باید کارفرهنگی و علمی در آنجا انجام داده و حضور داشته باشیم. اساتید به دانشگاه‌های آنجا رفت و آمد داشته باشد، فرهنگ ما در آنجا توزیع شود. گینه و موریتانی نیز به همین صورت باشد. مالی کانون و نقطه مرکزی ما در غرب آفریقا باید باشد.

سهم ۱۰۰ هزار نفری دانشجوی خارجی تا سال ۲۰۲۵

حجت الاسلام قمی معاون نهاد رهبری در چهاردهمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل موسسات اموزش عالی، پژوهشی و فناوری با محوریت دیپلماسی علمی و فناوری دانشگاه پیام نور گفت: علم مدرن اصول و مبنایی دارد که فرهنگی با خودش دارد ما نیز باید علمی مبتنی بر فرهنگ خودمان داشته باشیم در کشورهایی مانند مالزی و اندونزی نیز جریانی وجود دارم به نام علم دیگر که مبتنی بر فرهنگ بومی خودشان می باشد.

افزود: طبق آمار در سال ۲۰۲۵ تعداد دانشجویان خارجی در جهان به ۸ میلیون می رسد که سهم ما ۱۰۰ هزار نفر است که امسال شاهد کاهش دانشجوی خارجی بودیم.

وی همچنین افزود: حضور دانشجویان خارجی در کشور باید علاوه بر مسائل آموزشی؛ فرهنگ ایران و فرهنگ انقلاب اسلامی را بعد از فارغ التحصیلی پیگیری کنیم.

معاون بین الملل دفتر نهاد در مراسم چهاردهمین نشست سراسری معاونان و مدیران بین الملل موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه پیام نور با تاکید با رشد علمی کشور اظهار داشت: آمارها و نشریات اعتراف دارند که رشد علمی و فناوری کشور در ۴۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

او افزود: رشد علمی مدیون هدایت مقام معظم رهبری بوده، به عنوان مثال اولین پارک فناوری به دستور ایشان در اصفهان ایجاد شد یا تاکیدات ایشان باعث رشد جنبش های نرم افزاری و همچنین اسناد بالادستی شد.

دعوت دانشگاه‌ها با هماهنگی وزارت علوم میهمان خارجی 

وحید حدادی اصل، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در همایش معاونان بین الملل سراسر کشور در دانشگاه پیام نور  گفت: یکی از مسائل عمده ما، با مراجع ذی ربط در بحث صدور ویزا و اقامت دانشجویان خارجی است که برای آن جلساتی نیز برگزار کردیم و در پی حل آن هستیم. معمولاً صدور ویزا برای این دانشجویان دو هفته زمان می برد. صدور اجازه خروج کمی با سختی برای آن ها انجام می شود که با توجه به مساعدت دولت، قرار است این مهم با رایزنی هایی که صورت گرفته، تسهیل شود.

وی  افزود: یک حوزه دیگر که بر روی آن در بخش بین الملل کار می شود، حوزه دانشجویی و تبادل اساتید به خارج از کشور است. به غیر از رژیم اشغالگر صهیونیستی که ذات آن زیر سوال است و انگلستان که متأسفانه در حق ما کم لطفی می کند، با بقیه کشورها ارتباط داشته و تبادل استاد داریم.

حدادی اصل گفت: فردی که می خواهد برای فرصت مطالعاتی به خارج از کشور برود، خود دانشگاه باید بررسی‌های لازم را انجام دهد. به جز برخی از کشورها که ملاحظاتی داریم و سخت می‌گیریم، اساتید می توانند با ادله درست و مناسبی که ارائه می دهند، به سایر کشورها اعزام شوند.

او بیان کرد: هیچ دانشگاهی اجازه ندارد بدون اخذ مجوز از مرکز همکاری های وزارت علوم، فردی از خارج از کشور دعوت کرده و یا به خارج اعزام کند.در آن صورت مسئولیت با دانشگاه است. همانطور که ما نمی توانیم بدون هماهنگی وزارت خارجه، مهمان دعوت کنیم. دانشگاه هایی داشته ایم که بدون اطلاع ما مهمان دعوت کردند و خود مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

او گفت: برای اعزام همکاران به خارج از کشور، اعزام ها با هدف افزایش بهره وری با تعداد محدودی انجام شود. بعضی وقت ها می بینیم برای ماموریت به یک کشور یک الی سه نفر کافی است. بنابراین ما در این زمینه مقداری محدودیت داریم و خود دانشگاه ها در این زمینه بررسی لازم را انجام دهند تا نامه آنها را برنگردانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.