مورا: اروپا می‌خواهد برجام در دستورکار بماند

مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای ادعا کرد اروپا می‌خواهد برجام در دستورکار بماند، اما این کار سخت شده است.

«انریکه مورا»، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای، در مصاحبه با نشریه آلمانی «اینترناسوناله پولیتیک» ادعا کرد که ایران در پاییز سال گذشته خواستار بسته شدن پرونده پادمانی شده بود، اما «امروز شاید برای بازگشت به توافق هسته‌ای به عنوان وسیله‌ای برای خروج از مشکلات داخلی‌اش آماده‌تر باشد».

این مذاکره‌کننده اروپایی در ادامه ادعا کرد اروپا می‌خواهد که این توافق در دستور کار بماند و افزود: «همزمان با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنیم و به اوکراین کمک می‌کنیم که با ایران درباره مسئله پهپادها مذاکره کند اما موضوع دشوار است چون در ایران مراکز تصمیم گیری گوناگونی وجود دارد».

این درحالی است که آمریکا به تازگی ادعا کرده بود برجام در دستور کار نیست. اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان تایید کرده بود که فواد حسین، همتای عراقی او وقتی از سفر واشنگتن بازگشت به طرف ایرانی خبر داد که آمریکا به دنبال از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

وی ادامه داد: «از پاییز گذشته متن احیای برجام آماده شده اما ایرانی‌ها گفتند که باید قبل از هر چیز پرونده پادمانی بسته شود». مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا ادعا کرد که ایرانی‌ها هیچ کاری برای بستن این پرونده انجام ندادند و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پاسخی ندادند و «طوری رفتار نکردند که انگار واقعا می‌خواهند به برجام برگردند».

این ادعای مورا درحالی بیان می‌شود که کشورمان به تعهدات خود پایبند بوده و به بازرسان آژانس چندین بار اجازه داده است از تاسیسات هسته‌ای بازدید کنند و تعامل خود را با این آژانس حفظ کرده است.  در مقابل آژانس بارها با طرح ادعاهایی علیه ایران باعث ضربه خوردن تعامل سازنده ایران شده است.

مورا با دخالتی آشکار در امور داخلی کشورمان گفت: روابط نظامی ایران با روسیه و تأمین پهپاد برای مسکو «پرمخاطره‌ترین مسئله برای اروپا در پرونده ایران» است.

این درحالی است که روابط ایران و روسیه هیچگونه ارتباطی با پرونده هسته‌ای نداشته و تهران تاکید کرده در این خصوص آماده مذاکره با اوکراین است اما طرف اوکراینی هربار به دلیلی حاضر به مذاکره نشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۰:۵۸ ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
ز ما چرخ گردنده پویا شود. اروپا را ول کن.
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۲۴ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
گور پدر اورپا.......برجام بی برجام خدا لعنت کند هرکه به اینا تن دهد و باور کند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۰۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
مذاکره کنیم که
تسلیم ناتو شویم مگر برده ی شماییم
تسلیم تصمیم های شما بشویم یعنی
اختیاری ازخودمان نداشته باشیم
تسلیم بشویم یعنی فقط امتیاز بدهیم
تسلیم بشویم یعنی سلاح هایمان را تحویل دهیم
تسلیم شویم که تجزیه مان کنید
تسلیم شویم برای امنیت ولدنامشروع اسراییل
تسلیم شویم برای نابود کردن شیعه
تسلیم شویم برای غالب کردن داعش برما
تسلیم شویم برای ذلت بسان ایزدی ها
تسلیم شویم برای تخریب ایران
تسلیم شویم برای ایجاد جنگ داخلی و ویرانی
تسلیم شویم برای آزمایش کردن سلاح هایتان بروی ما
تسلیم شویم فقط همین را می خواهید
ااگر بیشتر هم می خواهید تعارف نکنید
فقط لطفا هرچی لازم دارید مستقیم وبدون ایما
واشاره بگیدتا ۸۵ میلیون ایرانی خوب شیر فهم بشن
وبتوانند از منویات قلبی شما کامل آگاه باشند
آخرین اخبار