معاون صنایع‌ دستی وزارت میراث فرهنگی مطرح کرد؛

صنایع‌دستی نیازمند سند ملی مهارتی است

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: لازم است تا در مورد ارتقاء حوزه صنایع دستی به عنوان زیست بوم اقدامات موثری صورت گیرد.

مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه هم اندیشی مدیران این مجموعه گفت: صنایع دستی نیازمند سند ملی مهارتی است و لازم است تا در مورد ارتقاء این حوزه به عنوان زیست بوم اقدامات موثری صورت گیرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: حوزه صنایع دستی در زمینه‌های تجارت الکترونیک و صادرات نیازمند توانمندسازی و حمایت جدی است.

علی اصغر شالبافبان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نیز یادآور شد: انتخاب گردشگری به عنوان پیشران توسعه اقتصاد کشور، اقدامی صحیح و مبتنی بر حقیقت است. وقتی ما صحبت از گردشگری می‌کنیم، دقیقا از میراث فرهنگی و صنایع دستی هم سخن به میان آورده ایم چرا که این سه حوزه به یکدیگر مرتبط و متصل هستند.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه عنوان کرد: برنامه هفتم فرصت خوبی است تا قانون حمایت از مرمت و احیای بنا‌های تارخی قصد توانمندسازی مردم را داشته است، فرصت بروز و ظهور پیدا کند.

وی افزود: در این برنامه لازم است تا تکالیفی که برای دولت تعریف شده است دقیقا به عنوان دستگاهی مشخص و شفاف شود و سهم احیا و مرمت بنا‌های تاریخی-فرهنگی از بافت‌های فرسوده به درستی تخصیص داده شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفت: ظرفیت قابل طرح و نیازمند توجه در برنامه هفتم توسعه، صندوقی است که در مورد آن بحث‌ها و صحبت‌های زیادی شده است. این صندوق بایستی تغییر ماهیت به نهاد عمومی غیردولتی دهد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای توسعه مردم محور فعالیت‌های این وزارت استفاده کند.

بابک نگهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست، بر لزوم ریل گذاری در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با کاربردی دانستن این جلسات و لزوم شنیده شدن دغدغه دستگاه‌های اجرایی، برنامه هفتم توسعه کشور را فرصتی برای ریل گذاری آینده حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دانست.

این جلسه با حضورششش معاونین گردشگری و صنایع دستی، جمعی از مدیران کل معاونت‌های میراث فرهنگی و توسعه مدیریت و منابع، وزارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیر دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ و جمعی از کارشناسان گروه ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

در این نشست که به میزبانی دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، عملکرد گروه ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری مورد بررسی قرار گرفت و فعالیت‌های راهبری در راستای رفع مسائل و نیاز‌های حوزه تقنینی کشور در این زمینه در سال ۱۴۰۱ مورد تشریح قرار گرفت.

در این جلسه، پس از شنیدن دغدغه مدیران و معاونین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به طور ویژه به موضوع «برنامه هفتم توسعه و احکام پیشنهادی» پرداخته شد و گزارش‌های کارشناسی در مورد برنامه‌های توسعه کشور و مفاد پیشنهادی برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار