تالاب دهنو چهارمحال و بختیاری پس از ۲۰ سال آبگیری شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب دهنو چهارمحال و بختیاری پس از ۲۰ سال آبگیری و احیا شد.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: تالاب دهنو در پایاب حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد قرار دارد که با پیگیری‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان و همکاری دفتر فنی استانداری و فرمانداری شهرستان بروجن و با همت شورای اسلامی روستای دهنو با اجرای طرح‌های مختلف، آبگیری و احیا شد.

وی با اشاره به اینکه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، اظهار داشت: این تالاب به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی دارای اهمیت است.

به گفته وی، علاوه بر خشکسالی‌های سال‌های گذشته، دخالت‌های انسانی، حفر چاه‌های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست‌کاری رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های آبی تالاب و بهره‌برداری غیراصولی به‌ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شده بود.

یوسف‌پور افزود: در راستای احیای این تالاب‌ در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت و تالاب پس از ۲۰ سال خشکیدگی احیا شد.

وی با اشاره به تجربه موفق حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب بین المللی گندمان گفت: با احیا تالابها و دشت‌های استان از بروز پدیده گرد و غبار محلی نیز جلوگیری می شود.

تالاب دهنو در نزدیکی روستای دهنو، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن قرار دارد و به دلیل نزدیکی آن به شهرهایی مانند بروجن، گندمان، شهرکرد و بلداجی، این تالاب دارای اهمیت گردشگری است.

این تالاب به واسطه قرار گرفتن در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱
لطفا آدرس تالاب را درست بنویسید . ربطی به گندمان و بلداجی ندارد . بین شهرهای فرادنبه سفیدشت و روستای دهنو قرار دارد..
فقط به خبر اکتفا نکنید بعد بروید ببینید بر اقر حفر چاههای عمیق اغلب غیر مجاز در اطراف آن به هیچ عنوان تا خرداد دوام نمی آورد و خشک می شود .