توصیه‌های بهداشتی هنگام مسافرت

رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تاثیر مثبت مسافرت در سلامتی فرد، بر اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی در زمان سفر تاکید کرد.

دکتر مسعود قنبریان رییس گروه سلامت محیط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آستانه فرا رسیدن ایام نوروز و شروع سفر‌های نوروزی از مسافران خواست تا از خوردن غذا و آشامیدنی در رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و یا کارکنان این مراکز کارت بهداشت معتبر ندارند، خودداری کنند.

او افزود: افراد در مدت زمان سفر، پیش از نوشیدن آب در پارک ها، کنار جاده‌ها و تفرجگاه ها، به تابلو‌های هشدار دهنده آن دقت کنند، مواد غذایی را در مدت زمان سفر در یخدان نگهداری کرده و به یاد داشته باشند که غذا‌های پخته شده بیش از ۲ ساعت در دمای محیط نگهداری نشود و یا بیشتر از یک بار گرم نشود.

رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت استفاده از محصولات غذایی دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت در طول سفر، گفت: خودداری از خرید و مصرف گوشت دام‌هایی که به صورت غیرمجاز کشتار می‌شود، مانند گوشت‌های قطعه شده بدون مشخصات، گوشت چرخ کرده آماده و لاشه‌های بدون مهر کشتارگاه، از دیگر زمینه‌های حفظ سلامت افراد در طول سفر است.

او در مورد استفاده از غذا‌های کنسرو شده نیز بیان کرد: کنسرو‌ها را پس از اطمینان از تاریخ مصرف آن و دارا بودن مجوز وزارت بهداشت باید به مدت ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانیم.

پرهیز از مصرف لیوان‌های یک بار مصرف و شفاف برای نوشیدنی‌های گرم و استفاده از آب بسته بندی به جای یخ‌های فله ای، دیگر توصیه‌های رییس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مسافران نوروزی بود.

قنبریان همچنین از مسافران خواست تا برای حفظ محیط زیست، زباله‌های تولیدی خود را در کیسه‌های مخصوص، جمع آوری و در محل‌های مناسب دفع کنند.

او با معرفی سامانه تلفنی ۱۹۰، از مردم خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف از مقررات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و بین راهی، موضوع را به کارشناسان این سامانه گزارش دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار