ضعف عضلات؛ شایع‌ترین علت کمر درد زایمان

یک فوق تخصص بیهوشی به بیان توضیحاتی در خصوص شایع‌ترین علت کمر درد زایمان پرداخت.

محمود رضا آل بویه فوق تخصص بیهوشی و درد، در گفت‌وگو با برنامه شیفت خلوت رادیو جوان گفت: متاسفانه در مورد کمر درد باوری وجود دارد و در جامعه اتفاق افتاده است که مریضی که از کمر بی حس می‌شود، به خصوص خانم‌های حامله ای که برای سزارین معمولا از روش اسپانیال استفاده می کنند، بعد از آن دچار کمردرد شده اند.

وی  اضافه کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با آن روش بی هوشی یا آن اقدام از روش اسپاینال ندارد و یکی از شایع‌ترین علت کمر درد زایمان ضعف عضلات کمر است اما مردم این مسئله را به آمپول بیهوشی نسبت می‌دهند، در صورتی که به آن ارتباطی ندارد.

آل بویه درباره بیهوشی افراد مسن عنوان کرد: افراد مسن اگر مرتبط به نوع عملی که برای آن‌ها انجام می شود نیاز به عمل داشته باشند و این که جای عمل کجا قرار دارد، تصمیم گیری در مورد روش بیهوشی و عملی که نیاز دارند، انجام می‌شود. غالبا اگر جای عمل و نوع عمل به گونه‌ای باشد که بتوان روش‌هایی غیر از بیهوشی عمومی، این اقدام را انجام داد، معمولا از آن روش‌ها استفاده خواهد شد.

آل بویه در ادامه افزود: اگر در نهایت ناحیه نوع عمل به گونه‌ای باشد که اجتناب ناپذیر باشد، قاعدتا مریض باید بیهوش شود و قطعا ریسک بیهوشی و عمل وجود دارد، برای کنترل کردن نیاز به مراقبت‌های خاص، تمرینات خاص و دارو‌های خاص است، بنابراین باید یک شب یا بیشتر در بخش مراقبت‌های ویژه مریض تحت نظر باشد.

آل بویه در پاسخ به این سوال که  آیا بعد از بیهوشی عوارضی وجود دارد، عنوان کرد: هر اقدامی، هر بیهوشی و هر دارویی که به مریض تجویز می‌شود، مرتبط به نوع دارو می‌تواند عوارض مختلفی برای مریض داشته باشد.به صورت کلی نمی‌توان گفت؛ که بیهوشی بی عارضه است و همچین چیزی وجود خارجی ندارد.

وی ادامه داد: در بعضی از افراد بسته به نوع دارویی که استفاده می‌شود و میزان مشکلاتی که دارند، اگر مشکل کبدی داشته باشند، می‌تواند عوارض کبدی یا کلیوی ایجاد کند. متخصص بیهوشی بالای سر مریض، وضعیت قلب، عروق، کلیه و مغز را پایش می‌کند.

آل بویه درباره این که آیا ترس از بیهوشی می‌تواند بر روی روند جراحی تأثیر بگذارد، تصریح کرد: آزاد شدن کاتکو لامین‌ها باعث تأثیراتی در بدن می‌شود به طوری که ضربان قلب و فشار خون مریض را می‌تواند افزایش یا کاهش دهد و بهم خوردن فشارخون و ضربان قلب روی اداره‌ بیهوشی و شروع و پایان آن تأثیر دارد. بیهوشی که برای مریض اتفاق می‌افتد و فرد به فاز کامل بیهوشی می‌رود، عملاً ارتباطش از این ماجرا کاهش پیدا می‌کند، اما بیماری که قبل از عمل دچار ترس شده، در طول عمل مشاهده می‌کنیم که دچار افزایش ضربان قلب نامناسبی هستیم، که ارتباطی با سطح بیهوشی و با دارو‌هایی که استفاده شده ندارد.

برچسب ها: ستون فقرات ، بیهوشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.