هموار شدن مسیر تجارت ایران و افغانستان در آیینه تحولات بازارچه یزدان

استاندار خراسان جنوبی گفت: کشور ایران آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه افغانستان است.

 قناعت شب گذشته در نشست با سرپرست وزارت صنعت و تجارت و هیئت همراه، با اشاره به اشتراک دو کشور گفت: راهبرد و سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، توسعه و تقویت ارتباطات با همسایگان و کشور‌های پیرامونی است.

او افزود: روابط بین ایران و کشور‌های همسایه به صورت جدی در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

قناعت گفت: بی‌شک پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان شانگ‌های که افغانستان عضو ناظر این سازمان است از جمله برنامه‌ها و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های شرق است.

استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی با کشور دوست و همسایه افغانستان است، گفت: برنامه‌ها و اقداماتی در راستای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان صورت گرفته است.

او ادامه داد: با توجه به اشتراکات دینی و فرهنگی و سابقه طولانی در روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور و وجود ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در خراسان جنوبی و کشور افغانستان، فرصت و زمینه‌های مناسبی برای توسعه همکاری در روابط اقتصادی و تجاری دو طرف وجود دارد.


بیشتر بدانید 


به گفته قناعت خراسان جنوبی آمادگی کمک و همکاری برای بازسازی سایت‌های اقتصادی و تجاری افغانستان، حمایت از همکاری‌های تجاری افغانستان و نیز توسعه و تسهیل مبادلات تجاری، حمایت از همکاری‌های بخش خصوصی دو طرف، توسعه همکاری‌های آموزشی و علمی، مشارکت در طرح‌های اقتصادی و سرمایه گذاری و توسعه همکاری‌های درمانی و بهداشتی را دارد.

استاندار با تأکید بر اینکه موضوعات و بحث‌های این نشست نباید روی کاغذ بماند بلکه باید اجرایی شوند، تاکید کرد: در این خصوص باید گروه کاری تشکیل شود و از طرف خراسان جنوبی و کشور افغانستان نمایندگان تام الاختیاری انتخاب و پیگیری‌ها را انجام دهند که در این خصوص نماینده تام الاختیار استاندار خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار است.

او از آمادگی استان برای ۲۴ ساعته شدن مرز ماهیرود خبرداد و گفت: کشور افغانستان می‌تواند موضوع شبانه روزی شدن مرز‌های ماهیرود و دوغارون را بدون هیچ مشکلی به صورت همزمان انجام دهد.

 قناعت از حضور ۹ هزار و ۸۰۰ تبعه افغانستانی در خراسان جنوبی خبرداد و افزود: هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز و ۸۲۵ دانشجوی افغانستانی در خراسان جنوبی در حال تحصیل هستند.

استاندار با بیان اینکه پروژه راه آهن محور شرق از چابهار به سمت زاهدان شروع شده و در حال اجراست، گفت: این راه آهن که از مسیر بیرجند عبور می‌کند و به راه آهن مشهد و در نهایت به سرخس در مرز ترکمنستان متصل می‌شود، توسعه ترانزیت از مسیر بندر چابهار به افغانستان و کشور‌های آسیای میانه را به دنبال خواهد داشت.

او با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد حجم صادرات خراسان جنوبی به سمت کشور افغانستان انجام می‌شود، افزود: بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کل صادرات ایران به افغانستان از نظر ارزشی و ۴۰ تا ۵۰ درصد از نظر وزنی از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان انجام می‌شود که بیانگر نقش ویژه مرز ماهیرود در مبادلات تجاری با کشور افغانستان است.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم وجود کارخانه فولاد و سیمان در نزدیکی مرز یزدان را فرصتی برای رونق این مرز دانست و خواستار راه اندازی گمرک یزدان برای توسعه تجارت بین دو کشور شد.

 اسحاقی با اشاره به اینکه نگاه دو کشور به مرز بر اساس منافع مشترک دو کشور است گفت:راه اندازی مرزی یزدان می‌تواند رونق مناطق مرزی دو کشور را در پی داشته باشد و سبب توسعه تجارت بین دو کشور شود.

او گفت: در کنار صادرات به افغانستان آمادگی ورادات برخی از اقلام از افغانستان به ایران را داریم.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت:مردم ایران در تمام سال‌های اشغال افغانستان توسط شوروی و آمریکا در کنار مردم ما بوده و حتی از بسیاری از آن‌ها میزبانی و مهمان نوازی کرده است.

نورالدین عزیزی گفت: افغانستان ظرفیت‌های بسیاری دارد که سرمایه گذاران ایرانی می‌توانند در زمنیه‌های مختلف از جمله کشت فرا سرزمینی و معادن سرمایه گذاری کنند.

نورالدین عزیزی با تاکید بر ۲۴ ساعته شدن معابر مرزی گفت:در قدم اول گمرک دو غارون و پس از آن ماهیرود باید ۲۴ ساعته شود تا مبادلات مرزی دو کشور افزایش یابد.

او گفت: افغانستان آمادگی دارد تا نمایشگاه توانمندی‌های معدنی و کشاورزی خودرا در بیرجند برپا کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار