افزایش چهار میلیون لیتری فرآورده نفتی با بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: با بهره برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان میزان تولید بنزین و گازوئیل در این پالایشگاه به چهار میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

حکیم قیم  گفت: طرح توسعه و تثبیت فاز ۲ پالایشگاه آبادان با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری، آماده بهره‌برداری است و در این فاز، واحدهای تولید هیدروژن HPU، هیدروکراکر HCU، گاز مایع LPG، واحد تقطیر نفت خام و واحد تقطیر خلا CDU/VDU و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد دلار احداث شد.

وی ادامه داد: واحدهای تصفیه نیز در مرحله دوم تعریف شده‌اند که منجر به ارتقای کیفیت محصولات تولیدی این پالایشگاه به یورو پنج خواهند شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز تعریف شده است که با بهره‌برداری نهایی از آن این پالایشگاه جوانتر و توان تولید آن نیز افزایش خواهد یافت.

وی از فراهم شدن امکان صادرات مواد پالایشی بیشتر با بهره‌بردرای از فاز ۲ پالایشگاه آبادان خبر داد و افزود: میزان تولید در پالایشگاه آبادان به با بهره برداری از این طرح به چهار میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

قیم با اشاره به اجرای این طرح با اتکا به دانش نیروهای بومی در شرایط سخت تحریمی و آب و هوایی و فراگیری کرونا بیان کرد: از ابتدای آغاز احداث این فاز امکان اشتغال برای هفت هزار و ۴۰۰ نفر و با بهره برداری از آن شرایط برای اشتغال ۳۰۰ نفر فراهم شد.

وی افزود: با بهره برداری از این فاز علاوه بر کاهش آلایندگی پالایشگاه آبادان زمینه توسعه ظرفیت روغن سازی، پتروشیمی و اشتغال پایدار در سایر بخش‌ها نیز فراهم خواهد شد.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت ایران را تامین می‌کند.

ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.