پروین اعتصامی بانوی ماندگار شعر فارسی

امروز سالروز تولد پروین اعتصامی بانوی ماندگار شعر فارسی و از زنان تاثیرگذار تاریخ ادبیات معاصر است.

 پروین اعتصامی بانوی معاصر شعر فارسی است که در نظر برخی از بزرگان فرهنگ و ادب در زمره بزرگترین شاعران ایران زمین قرار دارد.

پروین اعتصامی با نام اصلی رخشنده اعتصامی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در شهر تبریز به دنیا آمد و از کودکی فارسی، انگلیسی و عربی را نزد پدرش آموخت و از همان کودکی سرودن شعر را آغاز کرد.

پدر وی یوسف اعتصامی از شاعران و مترجمان معاصر ایرانی بود که در شکل‌گیری زندگی هنری پروین و گرایش وی به سرودن شعر نقش مهمی داشت.

پروین اعتصامی از پایه‌گذاران سبک شعر مناظره‌ای است و در زمان حیاتش مجموعه‌ای از شعارهایش در قالب‌هایی مانند مناظره، مثنوی، قطعه و قصیده در قالب دیوان اشعار به چاپ رساند.

دیوان اشعار وی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت است و زبان انتقادی و اشعار اجتماعی پروین دیوان او را برجسته و متمایز می‌کند.

پروین را استاد سبک مناظره در شعر فارسی می‌دانند و اندیشه نو و نگاه انتقادی وی به وقایع اجتماع و طبقه ضعیف جامعه یکی از برجسته‌ترین نکات اشعار او محسوب می‌شود.

در تاریخ ادبیات فارسی پروین اعتصامی تنها بانوی شاعری معرفی می‌شود که زیباترین اشعار سیاسی انتقادی را با نگرشی زنانه و با اتکا به اخلاق و خرد و اندیشه به رشته تحریر درآورده است.

عمده اشعار تعلیمی، مضامین اخلاقی و نکات اجتماعی در دیوان او به سبک مناظره سروده شده و زبان و بیان روان و ساده پروین، زیبایی و ماندگاری این اشعار را مضاعف ساخته است.

او مدتی نیز در کتاب‌خانه‌ دانشسرای عالی به شغل کتابداری مشغول بود و بعد از آن قبل از دومین نوبت چاپ دیوان اشعارش بر اثر بیماری حصبه درگذشت و در حرم فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

به پاس زحمات فراوان پروین اعتصامی در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظره‌ای روز بیست و پنجم اسفندماه (۱۶ مارس)، روز بزرگداشت پروین اعتصامی شاعر ایرانی نامگذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار