لنگر انداختن ناو‌های ایرانی موضوع جلسه سنای آمریکا درباره برزیل

جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پیرامون استرداد بولسونارو و لنگر انداختن ناو‌های ایرانی در برزیل برگزار شد.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور راستگرا و افراطی پیشین برزیل که به ترامپ آمریکای لاتین شهرت داشت گرچه اکنون سکان رهبر بزرگترین کشور آمریکای جنوبی را به لولا داسیلوا، رهبر چپگرای این کشور تحویل داده است، اما به دلیل حمله طرفدارانش به مراکز دولتی با هدف ساقط کردن حکومت همچنان در کانون توجه قرار دارد. بولسونارو دو روز پیش از مراسم تحلیف داسیلوا به ایالت فلوریدا سفر کرده و از بیم دستگیری و محاکمه حاضر به بازگشت به کشورش نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان نیکولز، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور نیمکره غربی در جلسه استماع سنا از اظهار نظر درباره وضعیت بولسونارو که هم اینک در فلوریدا است خودداری کرد، اما گفت در صورت درخواست رسمی برزیل برای استرداد وی، این درخواست به سرعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نیکولز بدون اظهار نظر درباره ویزای شش ماهه بولسونارو برای اقامت در آمریکا خاطر نشان ساخت: ما هر درخواستی که از سوی دولت برزیل ارائه شود به سرعت بررسی می‌کنیم.

در این جلسه رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد بولسونارو هم اینک از ایالت فلوریدا در حال ارسال اخبار نادرست درباره انتخابات ریاست جمهوری برزیل است.

با این حال، جیم ریش، یکی از اعضای ارشد جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا از دولت لولا داسیلوا، رئیس جمهور جدید برزیل به دلیل عدم حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه انتقاد کرد. وی همچنین اجازه دولت برزیل برای لنگر انداختن دو کشتی جنگی ایرانی در بندر ریودوژانیرو را محکوم کرد.

ریش خاطر نشان کرد: من از این موضوع که برزیل از ارسال تسلیحات توپخانه‌ای ساخت آلمان به اوکراین اجتناب کرده است ناامید شدم.

این کمیته همچنین دولت برزیل را درباره اقداماتش برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کنترل جنگ زدایی در جنگل‌های آمازون مورد سوال قرار داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار