ارسال یک میلیون گلوله خمپاره به اوکراین و تحریم روسیه محور نشست رهبران اروپا

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در نشست امروز خود بر ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین برای مقابله به روسیه تاکید خواهند کرد.

جنگ اوکراین نخستین جنگ همه جانبه در قاره اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. گرچه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قاره سبز را منطقه‌ای جدا بافته از سایر مناطق جهان دانسته بود، اما سیاست‌های غلط کشور‌های اروپایی و آمریکا در گسترش ناتو به مرز‌های روسیه و در ادامه حمایت گسترده تسلیحاتی از کی یف، منجر به طولانی شدن جنگ در این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران اتحادیه اروپا قرار است امروز میزبان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل باشند و درباره جنگ اوکراین، امنیت غذایی و نظام تحریم‌های روسیه با یکدیگر رایزنی کنند. گوترش تا سال ۲۰۰۲ نخست وزیر پرتغال بود و نزدیکی زیادی به سیاست‌های کشور‌های اروپایی دارد.

حضور گوترش در نشست رهبران اتحادیه اروپا یک روز پس از میانجیگری سازمان ملل و ترکیه برای تمدید صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه صورت می‌گیرد. این امر به تضمین امنیت قضایی در جهان کمک می‌کند.

در این نشست همچنین قرار است ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به صورت ویدئو کنفرانس سخنرانی کند. چارلز میشل، رئیس پارلمان اروپا اعلام کرد: ما در این نشست همانند همیشه بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای کمک به اوکراین در نبرد با روسیه تاکید خواهیم کرد.

با توجه به قدرت توپخانه‌ای بالای روسیه نسبت به اوکراین، قرار است در نشست امروز، رهبران اروپایی با طرح ارسال یک میلیون گلوله خمپاره به کی یف طی سال آینده میلادی موافقت کنند. نیرو‌های روسی اکنون روزانه ۶۰ هزار گلوله خمپاره شلیک می‌کنند که بیش از ۶ برابر قدرت توپخانه‌ای اوکراین است.

در نشست امروز رهبران اروپایی، قرار است تحریم‌های جدیدی نیز علیه بلاروس، متحد نزدیک روسیه به دلیل جنگ اوکراین اعمال شود. همچنین بررسی دور جدید تحریم‌ها علیه مسکو از دیگر محور‌های نشست امروز خواهد بود.

افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین و پاسخگو کردن روسیه به دلیل جنگ ۱۳ ماهه از جمله مهمترین مسائلی است که رهبران اروپایی درباره آن گفتگو می‌کنند. دولت زلنسکی به متحدان اروپایی خود از نیاز شدیدش به خمپاره‌های ۱۵۵ میلی متری خبر داده و خواستار تامین مهمات لازم برای واحد توپخانه شده است.

قرار است تسلیحات توپخانه‌ای به ارزش یک میلیارد یورو از ذخایر زرادخانه‌های تسلیحاتی کشور‌های اروپایی به اوکراین اختصاص داده شود و یک میلیارد یورو دیگر نیز در آینده در این زمینه اختصاص یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار