مهار تورم از چه مسیر‌هایی امکان‌پذیر است؟

به گفته کارشناسان تورم در اقتصاد ایران مزمن بوده و بیش از ۳ تا ۵ دوره استمرار داشته است. به همین خاطر ریشه آن را نباید تنها در سیاست‌های پولی و خلق نقدینگی دنبال کرد.

«مهارم تورم، رشد تولید» شعاری که مقام معظم رهبری برای سال ۱۴۰۲ انتخاب کردند، شعاری تکلیف آفرین که به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان پیشرفت و توسعه کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در حوزه اقتصاد در گرو همین رشد تولید و مهار تورم افسار گسیخته است و این شعار ریل‌گذاری حرکت در سال پیش رو را مشخص می‌کند.

شعاری سالی که معاون اول رئیس جمهور آقای مخبر با اشاره به آن می‌گوید: موضوع مهار تورم یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت برای سال پیش رو است و بخشی از برنامه‌ریزی‌های آن در ماه‌های پایانی سال گذشته انجام شده و به امید خدا مردم عزیز در سال جدید شاهد بهتر شدن وضعیت قیمت کالا‌های اساسی و کنترل تورم خواهند بود.

اما مهار تورم به تعیبر برخی از کارشناسان مسیری دشوار، اما امکان‌پذیر است که باید آن را از جهات مختلف بررسی کرد و عوامل تورم را به خوبی شناخت؛ در خصوص مسیر‌های تورم زا و مهار آن آقای مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: برای مهار تورم که شعار نامگذاری شده برای سال ۱۴۰۲ است باید چند نکته مهم را در نظر گرفت؛ ابتدا سیاست‌هایی که تورم‌زا هستند و معیشت مردم را دچار خسران می‌کنند باید متوقف شود و افرادی که با وجود هشدارها، همچنان به دنبال اعمال سیاست‌های تورم‌زا هستند و سال گذشته نیز نقش‌آفرین بودند ملزم به پاسخگویی و تغییر شوند.

سیاست تقویت ارزش پول ملی جزء اهم کار‌هایی است که باید اجرا بشود

او در ادامه افزود: باتوجه به ساختار اقتصاد، نرخ ارز متغیری کلیدی در ایجاد شوک‌های قیمتی است. هرچند که برخی تاکید دارند که "تورم صرفا پدیده‌ای پولی است" و منکر نقش ارز می‌شوند، اما امروزه در عرصه واقعیات میدانی و مطالعات نظری مبتنی بر آن، گزاره فوق منسوخ است و نرخ ارز نیز عامل کلیدی در تورم به حساب می‌آید، لذا سیاست تقویت ارزش پول ملی جزء اهم کار‌هایی است که باید اجرا بشود.

او می‌گوید: رفتار‌های برخی از بانک‌ها و قدرت بی‌مانند آن‌ها در خلق نقدینگی باید مهار شود. مطابق با آمارها، بدهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۱ نقش مسلط در رشد پایه پولی داشته و عمده آن بخاطر عملکرد برخی بانک‌های غیردولتی و به طور خاص برخی بانک‌های بی‌انضباط خصوصی بوده که ایجاد شده است. موردی که نه در پوشش کسری بودجه و نه در تسهیلات تکلیفی نقشی نداشتند.

به گفته او، لذا تعیین تکلیف این بانک‌ها و جلوگیری از گردش‌های مالی هنگفت سایر بانک‌ها در بازار‌های دارایی، یکی دیگر از اولویت‌های ضروری به حساب می‌آید.

میرزایی گفت: نکته مهم نهایی اینکه برای تحقق شعار سال ضمن عملیاتی شدن موارد مطرح شده باید فعل خواستن و شفافیت هم به درستی صرف شود.

آقای مصطفی‌پور کارشناس اقتصادی نیز در ادامه با اشاره به شعار سال و راهکاری برای مهار تورم می‌گوید: موردی که باید به آن اشاره و تاکید کرد حوزه افزایش نقدینگی است. افزایش نقدینگی عمدتا از انتشار پول صورت می‌گیرد و قدرت پرداخت تسهیلاتی که در سیستم بانکی کشور وجود دارد با توجه به نرخ ذخایره قانونی، موجب ایجاد خلق نقدینگی می‌شود و بر اساس آخرین آمار ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۱ میزان نقدینگی بوده است. البته عوامل مختلفی در تورم تاثیرگذار است. اگر این نقدینگی به سمت تولید سراریز شود می‌تواند اثر ضد تورمی داشته باشد.

کسری بودجه عاملی جهت ایجاد تورم!

در ادامه نیز دیگر کارشناس اقتصادی آقای عبادپور مطرح کرد: تورم در اقتصاد ما مزمن بوده و بیش از ۳ تا ۵ دوره استمرار داشته است. به همین خاطر ریشه آن را نباید تنها در سیاست‌های پولی دنبال کرد، متغییر‌های واقعی اقتصاد و تولید نیز در تورم اثرگذار خواهند بود.

او  افزود: یکی از اساسی‌ترین عامل ساختاری در اقتصاد که باعث تورم می‌شود بحث کسری بودجه دولت است. تاکنون برای جبران کسری بودجه، از بانک مرکزی و چاپ پول استفاده می‌شد. اما اقدام دولت سیزدهم و بحث واگذاری سرمایه‌های غیرمولد در جبران کسری بودجه دولت بسیار موثر خواهد بود.

به گفته کارشناسان حالا که در ابتدای مسیر سال ۱۴۰۲ هستیم با توجه به هدف‌گذاری سال برای عملیاتی شدن مهار تورم باید فعل خواستن  در بخش‌های مختلف صرف شود، مهار تورمی که اثرگذاری آن می تواند مستقیم بر سفره مردم نمایان شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۰۵ ۰۷ فروردين ۱۴۰۲
با سلام، تعدیل نرخ سود سپرده ها، تک نرخی کردن ارز، واقعی کردن بتدریج نرخ سوخت، کار، و انضباط اجتماعی عواملی هستند که به نظر می‌رسد در مهار تورم موثر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
مهار تورم از چه مسیر‌هایی امکان‌پذیر است؟ رانت و اختلاس و جیب آقازاده ها و حقوق هاینجومی را حذف کنید .... نیازی نیست کاری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
بودجه کشور باید براساس مالیات باشه
وقتی ۸۰ درصد پزشکان مالیات نمیدن و دستگاه پز و عابربانک ندارن و باید پول نقد بدی یا به حسابشون انتقال بدی انتظار دارین مملکت اصلاح بشه؟
باسوادترین و نخبه ترین قشر کشور ما که پزشکان هستن از دادن مالیات فرار میکنن اونوقت میخواین تورم رو مهار کنید؟
بجای چاپ پول بدون پشتوانه فکر مالیات پزشکان باشید که ۹۹ درصد درآمدشون صرف ساخت و ساز و خودرو و طلا و سکه و دلار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
از دولت و مجلس محترم تقاضا دارم واردات کالای خارجی را بشدت تمام ممنوع کند زیرا باعث رانت و سود جویی بعضی از افراد می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
سلام دزدی کم بشه تورم خودش مهار میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
سلام اگر دستگاه‌ها کم دزدی کنند هر هرکی کم بشه تورم هم درست میشه کسری بوجه هم نمییارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
شما ها هنوز چند روز از سال ۱۴۰۲ دارین اینقدر تبلیغات در مورد قیمت مسکن میکنید که نشون میده طرفدار قشر سرمایه دارید بیشتر
حالا میخواد تورم مهار کنید
جمع کنید این شعار های که این ۵ سال تحویل ملت دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
بعدتر ۷ سال الان به فکر مهارتورم افتادید خب هروز حقوق کارمندان رو زیاد میکنید این دودش تو چشم مردم بدبخت می‌ره کارتون شده اینکه قیمت دلار طلا خودرو رو افزایش بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
مهار تورم سواد می خواهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
تورم ۱۴۰۲ هشتاد درصد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از مسیری که شما برید وگرنه ۴۴ تورم داریم ۴۴۰ سال دیگم تورم داریم ،فقط شعار تو اگه بلد بودی تا حالا یکاری میکردی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
انا حق
۱۸:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
بسم الله
ابتدا باید نرخ بهره بانکی رو‌ در مدت بیست سال
سالی یه درصد پایین بیاریم که بانکدار هم ضرر نکنه اینجوری هر سال تورم کاهش پیدا میکنه وتولید واقعی افزایش پیدا میکنه
2 -با توجه به تعداد زیاد کارکنان دولت و تاثیر اونها بر اقتصاد باید فاصله حقوقی بالاترین مقام یه دستگاه و خدمه اون پانزده درصد بشه اینجوری هم تورم کنترل میشه هم افراد متخصص و متعهد کار رو در پستهای دولتی دست میگیرند در حال حاضر دولت دست مافیاها و باندهای خانوادگی و افراد ریاکار و اختلاسگر هست که موزیانه دارن از بیت المال می خورن اگه این شرایط محقق بشه کم کم جوری جامعه رشد پیدا میکنه که با نصف حقوقت میتونی یه زندگی عادی داشته باشی و نصفشو پس انداز کنی
۳ انگار برخی از شرکتها زیر نظارت دیوان محاسبات نیستند که درامد زیادی هم دارند اینها هم هر چه سریعتر درامدشون باید به بیت المال واریز بشه
امیدوارم مطالبم رو کسی بخونه و این رو در جامعه اشاعه بدن اینجوری وضع هممون بهبود پیدا میکنه وگرنه با این فرمان که داریم میریم به جایی نمی رسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از مسیر شعار های پنج سال پیش که عملی نشدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
عوامل متعددی در کنترل تورم موثرند که مهمترین آنها حجم نقدینگی افسار گسیخته است !!!!
لذا بایستی به طرق مختلف نقدینگی های موجود در جامعه جمع آوری و تحت کنترل درآید و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
با تعیین سقف برای دریافتیهای نجومی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
به روی کار آمدن افراد باسواد وباتجربه باید یه خانه تکانی حسابی ارگانهای دولتی انجام شود چون ۹۰ درصد آنها با پارتی راس کارن وعملا بی تجربه هستن وهرکس راس کارهست چهار تا مشاور درکنارش بخاطر نداشتن علم آن کار او را راهنمایی می کنن که هیچ مسئولیتی
ندارن ونتیجه این است که می بینید تورم اختلاس سرقت و.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از هیچ مسیری میسر نیست..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
حتی اگر به هر دلیل نمیتوانید تورم وگرانی را حل کنید،باید شکاف طبقاتی را کم کنید وثروت کشور را عادلانه تقسیم کنید،مقصر این که کشور دیگری نیست.ضعیفترین فرد جامعه نباید سطحی کمتر از نصف سطح متوسط جامعه داشته باشد.عده ای به خرج کردن مشغولند وعده ای فقط تماشاچی!
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۶:۴۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
شکر خدا بلاخره به نتیجه رسیدید که نرخ ارز مهمترین عامل تورم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
راه حل برای مهار تورم: اول اینکه غرامت جنگ را از دولت عراق به دلار امروز بگیریم ، دوم اینکه پولهایی که تو سوریه خرج کردیم از دولت سوریه بخواهیم بهمان پس بدهد ، سوم اینکه هرچی نفت مجانی به لبنان فرستادیم به قیمت روز دلار ازشان بگیریم چهارم اینکه مسؤلان که ازحق شان فراتر رفتند ویا از بیت المال خوردند پس بگیریم پنجم اینکه وقتی این ارز ها وارد کشور شد رونق اقتصادی را بالا ببریم ‌کارخانه های ورشکسته را دوباره سرپا کنیم مدیران لایق وباسواد را که در هر رشته ای تحصیل کردن سر همان کار مختص رشته شان سر کار گماشته شوند نه مثل الان که هرکی هرکسی شده هیچکس جای خودش نیست دست آخر پیران را از مدیریت کنار گذاشته شوند جوانهای تحصیل کرده جای گذین شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
از ۳۱ شهریور ۵۹ تا ۳ خرداد ۶۱ باید از عراق غرامت بگیریم
اما از ۳ خرداد ۶۱ تا ۲۷ مرداد ۶۷ که ۱۸ قطعنامه شورای امنیت و میانجیگری اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی رو قبول نکردیم باید به عراق غرامت بدیم
عراق هم میگه ۱۰۰ میلیارد دلار میدیم ۷۰۰ میلیارد دلار میگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
درسال ۱۴۰۱ در هر ساعت ۲۱۰ میلیارد تومن پول چاپ شده.انتظار کاهش تورم دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
با ۱۵ میلیون کارمند و بازنشسته و حقوق بگیر
۸۳ میلیون یارانه بگیر
مصرف روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین
نمیشه تورم رو مهار کرد.
۳ راه بیشتر نداریم ۷۰ درصد کارمندان و حقوق بگیران رو تعدیل و اخراج کنیم
تولید رو ۳ برابر کنیم
یارانه انرژی رو حذف کنیم و قیمت انرژی رو آزاد و جهانی کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اگر تا روز ۳۶۵ سال ادارات تعطیل باشند امکان دارد مثل این ۴ روز تا باز بشه قیمت دلار و طلا و.... میشه علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
هیچی چون جمهوریاسلامی از اول انقلاب با دعوای زرگری و مسخره دوجناح همیشه دنبال تنش داشتن مردم و آزار روحیدادن اونهااستو بعد مدتییکی از جناحها بانقش قهرمان البته پوشالی وارد میدان میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از مسیرهای روستایی یااینکه ازمسیررودخانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
مهار تورم از طریق گرانتر کردن قیمت ها و فشار بیشتر به مردم تا الان امکان پذیر بوده ک در سال جدید هم ب همین منوال هست
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۵:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
باید تحریم ها رفع شود تا داد و ستد راحت انجام شود .

بدهکاران بانکی هم ملزم کنید تا بدهی خود را در کوتاهترین زمان ممکن پرداخت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
برای ایجاد ثبات اقتصادی ایران نباید پول ملی داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
مسیر 1.قطع دلار از مملکت
مسیر 2.قطع دست مسیولین دزد
Germany
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اول ریال ارزشش از دست نده
دوم هزینه دولت کم شه جای یارانه مالیات بگیره!
سوم بنزین و حقوق کارگر به قیمت ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار برگرده!
چهارم در صورت معامله می توانیم شمش طلا تحویل بگیریم!
دولت نباید بیشتر پول از بانک مرکزی بگیره و برای کسری بودجه نباید دلار گرون تر و ارزش ریال کم شه!
ریال را با گرفتن طلا و شمش از کشور های دیگه با ارزش تر کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
مهار تورم با ارزاوری ازراههای مختلف جلوگیری ازخروج ارز وتولید ثروت برای جیب دولت وهزینه جهت ساخت جاده راه هن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
هیچی مثل سادگی و ساده و شفاف کردن امور ،راهگشا نیست ،تمام قوانین پیچیده را حذف کنید و قوانینی بگذارید که همه گیر و همه شمول باشد ،و در این قوانین خمس و زکات را به جای مالیات که مربوط به بلاد کفار است و نه مسلمانان لحاظ کنید ،و این محقق نمی‌شود مگر اینکه مسؤلان خود اول به آن عمل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
Hosein
۱۳:۱۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
با مردم صادق باشین حقیقت رو بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
با این ثروت با این کشور چه کردین یه روزی تقاص کارهاتون و میدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام، چرا دولت داره به دلال های خودرو باج می دهد و به اسم قرعه کشی یا پیش فروش سالانه ۵۰۰ هزار خودرو رانت ایجاد می کند، چرا قیمت کارخانه واقعی نباشد تا اینقدر انتظار کاذب ایجاد نشود؟ چرا پول ملت به دست برخی مافیا با عنوان قرعه کشی یا پیش فروش برسد. خواهشاً قیمت خودرو رو واقعی کنید تا دست دلال ها و سودجویان کوتاه شود آن وقت در میان مدت تقاضای کاذب و سرمایه ای هم کاهش می یابد و مردم واقعی خریدار می شوند و خودروساز هم زیان ده نمی شود که باز پولش از مردم گرفته بشه.
خواهشاً قیمت خودرو واقعی شود تا قرعه کشی برداشته بشه و مردم با نیاز واقعی خریدار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اینا اگه عرضه داشتن تورم رو مهار کنن خب میکردن دیگه حتما باید رهبر شعار سال رو مهار تورم بذاره تا مسئولین یهویی به خودشون بیان و بگن وای ما از امروز تورم رو مهار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اگه دولت روی قیمت اجناس نظارت داشته باشه و خود باعث گرانی نشه ممکنه یه تأثیری داشته باشه دولت طرف سرمایه داره واز آنها حمایت می‌کنه همین بانی و باعث تورم وگرانیست
Iran (Islamic Republic of)
امید رحمانی
۱۲:۲۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
به گروه ما بپیوندید

تورم را در کشور مهار می کنیم
دسته جمعی
@aradwtc
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از قیمت لوازم خانگی، میوه و گوشت و غیره بگیر تا قیمت بلیط هواپیما و غیره همه سر به فلک گذاشته، هزینه زندگی تو ایران عملا با دلار و یورو محاسبه میشه ولی درآمد ما ریالیه، به هم اصلا نمیخوره و تناسب نداره. قیمت ها رو به سال 1397 هم بتونید برگردونید بازم عالیه، ولی خیلی بعیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام
خواهشاً قیمت کارخانه خودرو واقعی بشه تا این لاتاری ثبت نام برداشته بشه و از بیت المال پول به دست کسی که پول دار هست نیفته، چرا یه خودرو باید با بازار اینقدر اختلاف داشته باشه، به خدا این پول به دست قشر عادی نمی رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام دررابطه با مهار تورم نظارت وشفا فیت مد نظر قرار گیرد ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
آبی که ریخته شود جمع نمیشه مهار تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اشتباه دلاربزه کردن اقتصاد هست . فولاد و نفت خودمون رو به ما به قیمت جهانی میفروشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
بدیهی است بین مهارتورم ورشد تولید درتمام دنیا نسبت عکس برقراراست. وقتی پول ملی (غیرازخرج روزانه وهفتگی وماهانه وسالانه برای برطرف کردن نیازهای اولیه زندگی) بجای اینکه به مهمترین کانال که همانا گردش سرمایه سالم درتولیدی درهمه زمینه های اصلی است هدایت شود، ( که البته دربورس ونظام بانکی سالم هم این سرمایه هابازدرکانال سالم تولید جاری میشود) بصورت مخرب صرف دپو کردن کالاهای مصرفی همچون (مسکن/خودرو/لوازم خانگی/موادغذایی/دارو/پوشاک و...) ویا تبدیل آن به طلا وسکه وارز و...( خارج کردن سرمایه ازنظام تولیدوخالی کردن پشت پول ملی) میشودمعلومه هرروزپول ملی بی ارزش وتورم ترمزمیبرد!کاری به اخلاقیات واعتقادات نداریم! بدون شک حتی حفظ سرمایه ازروی ناچاری وتبدیل آن به هرچیزبی فایده برای تولید!!! شایددرظاهرسرمایه راتقریباً حفظ کرده ولی به قیمت قربانی شدن اقتصاد وازبین رفتن هزاران شغل وایجادتورم وفشاربه روی اقشارضعیف و... الان مثل گذشته هانیست که بابگیر وببند وجریمه وتشر و... بتوان نظام اقتصادی کشور رامدیریت کرد چراکه تجربه ثابت کرده افرادوگروهها برای سوء استفاده ویا حتی حفظ سرمایه ابلافاصله راه دور زدن آن را بدست میاورند! اگرحقیقتاً دنبال مهارتورم ودرپی آن رشدتولید هستیم راهی جزء ایجاد مشوقها برای همه درتمامیه زمینه های بهبود بخش توسعه وتولید نداریم! بطوریکه خیلی شفاف مردم رابه این نتیجه برساند (بدورازشعاروامیدبخشی کاذب و..) اتحاد واعتمادجمعی وتولید وبانکداری وبورس سالم و....بهترین گزینه ها است!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
همه چیز قیمت داشته باشه؟ چرا لوازم یدکی ها قیمت نداره هر چی دلمون بخواهد می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اگر حقوق یک کارگر ساده درهرزمانی بتواند حداقل نیازیک خانوار چهارنفره راحل کند (اجاره مسکن/ایاب ذهاب/خوراک وپوشاک ودارو و..) بدیهی است این نشان دهندیک اقتصاد پاک است تمام..حالا این حقوق یک اودلارباشد یا یک تریلیون اودلار! اقتصادی که نتواند این مهمترین اصل رابرای قیمت گذاری ها درتمامیه زمینه ها درنظر بگیرد پشیزی ارزش نداره..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اقتصاد سالم با فاسد مسئله اینه! یک اتاق را درنظر بگیرید که آب ولیوان ویخ برای همه افرادتشنه حاضردراتقاق وجود داره ولی یکی سیراب شده وبرای روزمبادا هم ذخیره کرده!!! یکی با آب گرم! رفع عطش کرده!!! یکی هم قطره چکانی فقط زنده است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از طریق افزایش قیمت‌ها میشه مهار نمود همان چیزی هستش که دولت و مجلس بلد هستن
ی کمی دیگه بخوابید زوده بخواهید در مورد تورم و افزایش قیمت‌ها تصمیم بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
با این همه ناتوانی در اداره امور کشور و مهار تورم و فساد : خجالت نمی کشند و از افزایش جمعیت سخن میگویند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
وقتی درد مردم رو با تمام وجود درک کنید تورم مهار میشه ؛ مسولین ما نمی خواستند حقوق شون شفاف بشه
پس تورم تو ایران با این مسولین ادامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
حساب وکالتی برای خودرو مادران رو تمدید کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
برید انجام بدین ، کمتر از فیلمها در بیارین
مثلاً که چی ؟ از چه مسیرهایی ؟

لالایی بلدین چرا خوابتون نمی بره ؟
واسه خرید یک دلار باید چهل و خورده ای هزار از پول رایج وطن رو داد تا بشه یک دلار به دست آورد ، یک کجا ؟ چهل و خورده ای هزار کجا ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
نرخ تورم طوری هست متاسفانه ک اگرپونزده بیست سال پیش کسی میخواست خونه بخره طی شش هفت سال خونه دارید ولی الان طوری شده ک تا اخرعمرهم نمیتونی خونه دار شی
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۰:۰۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
از راه #کشف قیمت‌ها در بورس!!!!! و ادامه سیاست‌های دلالی وزارت اقتصاد و صمت!
اینکه ابتدا قیمت خودرو را دو برابر کنند و بعد به عنوان خودرو لوکس!!!!!! بر آن مالیات ببندند!و شاد شوند که درآمد دولت افزایش یافت !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
لازم نیست دنبال علت تورم بگردید
اول باید چاپ پول ملی کشور را متوقف کرد تا نقدینگی کم شود
دوم باید کالاهایی که صادر می‌کنیم ، و ارز دریافت می‌کنیم، این ارز خارجی را به کشور برگردانیم
سوم صادرات را زیاد کنیم تا ارز بیشتری دریافت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
ممکن نیست, اگر ممکن بود 40 سال پیش حل و فصل کرده بودید. فقط رفراندوم و گذر از جمهوری اسلامی ممکن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
اگر شعار های سال های قبل انجام شده بود امسال نیازی به این شعار نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
سلام، چرا دولت داره به دلال های خودرو باج می دهد و به اسم قرعه کشی یا پیش فروش سالانه ۵۰۰ هزار خودرو رانت ایجاد می کند، چرا قیمت کارخانه واقعی نباشد تا اینقدر انتظار کاذب ایجاد نشود؟ چرا پول ملت به دست برخی مافیا با عنوان قرعه کشی یا پیش فروش برسد. خواهشاً قیمت خودرو رو واقعی کنید تا دست دلال ها و سودجویان کوتاه شود آن وقت در میان مدت تقاضای کاذب و سرمایه ای هم کاهش می یابد و مردم واقعی خریدار می شوند و خودروساز هم زیان ده نمی شود که باز پولش از مردم گرفته بشه.
خواهشاً قیمت خودرو واقعی شود تا قرعه کشی برداشته بشه و مردم با نیاز واقعی خریدار شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
چند سال عرضه کمتر از تقاضا بوده و این انباشته شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
وقتی دخل و خرج یک خانواده ایرانی با حقوقی که می گیرد تناسب داشت و مقدار ی هم پس انداز کرد آنوقت تورم تاثیر ندارد. شما با قیمت صادراتی کالا مثلا پیاز با قیمت دلار صادراتی 50 هزار شده در داخل ایران برای ایرانی بدبخت که تومنی حقوق می گیرد با قیمت دلار روز کالا و ارزاق می فروشید. این واقعا عدالت علی برای مردم امان زمان و ملت امام حسین است. مردم از این کار مسولان يه ستوه آمده اند. کسی نمی تونه این وضعیت اقتصادی را توجیه کنه. لطفا مسولان ا طرح ها و نظرات‌ مردم استفاده کنند و بهترین طرح ها را اجرا کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۴ فروردين ۱۴۰۲
در حرف از تمام مسیرها ، ولی در عمل ....
آخرین اخبار