رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

آیین نامه اصلاح شده، مستعد اجرای مولدسازی دارایی‌های دولت در سال جدید است

قربان‌زاده گفت: آیین نامه اصلاح شده مولدسازی، مستعد انجام فرایند اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت در سال جدید در راستای شعار مهار تورم و رشد تولید است.

جزئیات اصلاحات آیین نامه مولدسازی دارایی های دولت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی سازی و اسکندری کارشناس اقتصادی بحث و بررسی شد.

اصلاحات در آیین نامه مولدسازی  مربوط  به چه حوزه هایی بوده و آیا با این اصلاحات شیوه واگذاری قاعده مند می شود؟

قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی: در جلسه سوم هیات مولدسازی در بهمن ۱۴۰۱ نکاتی درباره اصلاحات مولدسازی مطرح شد  و یک ماه و نیم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نهایتا محورهایی پیشنهاد شد و در چهارمین جلسه این هیات در اسفند اصلاحاتی مطرح شد. یکشنبه ۶ فروردین در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا این اصلاحات به تایید سران قوا رسید.

این موارد به صورت اختصار قابلایت اجرا داشت ولی برای اطمینان خاطر در سطح جامعه این اصلاحات محقق شد.

محورهای اصلاحات بخشی به کمیته تخصصی بر می گردد. در کنار آن کمیته پایش پروژه های نیمه تمام عمرانی هم تشکیل می شود.  نمایندگانی از سران قوا وظیفه نظارت بر اجرای طرح مولدسازی دارند.

 اصلاحات در پنج بند است، محور نخست درمورد نحوه تصمیم گیری کمسیون مقدماتی و محور دوم حوزه رقابت و شفافیت است که بر این اساس بر نحوه عرضه‌های رقابتی، شفاف‌سازی فرایندها هوشمندسازی مراحل و نظام‌مند کردن نحوه محاسبه کارمزد تاکید دارد.

همچنین در خصوص تسهیل فرایند برای ترغیب دستگاه‌ها ‌به مشارکت در مولدسازی مواردی پیشنهاد شد که به دستگاه‌ها کمک می‌کند برای معرفی اموال مازادشان راغب باشند. قسمت چهارم همسو سازی و انطباق بیشتر احکام ایین نامه و محور پنجم نظارت و ضمانت اجرا است.

براساس آیین‌نامه اصلاحی طرح مولدسازی، همه درآمدهای حاصل از اجرای طرح درباره اموال وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفا در همان وزارتخانه و در جهت طرح‌های توسعه‌ای آنها هزینه خواهد شد.

شیوه اجرای مولدسازی با آیین نامه اجرایی جدید تغییر می کند؟

قربان‌زاده: هیچ مصوبه ای را نداریم که این قدر کارشناسان در مورد آن نظر داده باشند و موضوع بحث و بررسی شده باشد. نظرات کارشناسی جزئی در مورد این آیین نامه داشتیم.

الان آیین نامه فعلی مستعد انجام فرایند اجرایی مولدسازی دارایی های دولت در سال جدید در راستای شعار مهار تورم و رشد تولید است.

اگر دستگاه ها اموال مازاد خود را اظهار نکنند چه اقدامی می شود؟

قربان‌زاده: خود دستگاه ها می توانند اموال مازاد را خود اظهار کنند. خوداظهاری یعنی دستگاه تخصصی به این جمع بندی رسیده که این املاک مازاد است و می تواند آن را برای فعالیت مولد اهرم کند.

اگر خود دستگاه اعلام کند باید به تایید هیات مولدسازی برسد ولی برخی دستگاه ها دارایی ها را اعلام نمی کنند. این‌ها را به کمک استانداری ها و ادارات کل امور اقتصادی و دارایی شناسایی می کنیم و  به صورت پیشنهاد مطرح شده و  در دبیرخانه به تایید می رسد.

بانک ها همیشه این کار را متوقف کرده اند در این بخش یک نمونه مولدسازی را  با همکاری بانک سپه اجرایی می کنیم. ۳۲ هکتار زمین قرار است مولدسازی شود جلسات آن برگزار شده  و به عنوان الگوی مولدسازی اجرا می شود.

این یک تحولی در حوزه مولدسازی است. خلق ارزش از طریق دارایی های غیر مولد،  بهره وری را در خصوص دارایی های دولت ارتقا می دهد.

نظر شما در خصوص نکاتی که درباره مولدسازی های آموزش و پرورش مطرح شده چیست؟

قربان‌زاده: پس از آنکه جزئیات طرح مولدسازی املاک مازاد دولت اعلام شد، دو وزرات خانه جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش لیست امول مازاد خود را اعلام کرده و این لیست در سامانه  مولدسازی در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

 برای اینکه ماجرا شفاف و مشخص باشد که منابع حاصل از  املاک مازاد صرف هزینه‌های جاری نمی‌شود، در سامانه پروژه‌هایی که قرار است منابع در آنجا هزینه شود نیز مشخص شده است. مدارس خیرساز نیز در لیست این پروژه‌ها قرار گرفته و قرار است با این منبع تکمیل شوند. بنابراین این مدارس مازاد نیستند و خیرین به اشتباه گمان کردند مازاد هستند.

املاک مازادی که از آموزش و و پرورش اعلام شده صرفا مازاد بودن آن به تایید هیات رسیده اما فرآیند مولدسازی ۶ مرحله دارد. فرایند کاملا بررسی می شود. اگر  املاک معارض داشته باشد اساسا امکان واگذاری وجود ندارد.

مهمترین هدف مولدسازی چیست؟

اسکندری کارشناس مسائل اقتصادی: مولدسازی برای ارزش افزایی از دارایی های موجود دولت مطرح شده و قرار است دارایی های راکد دولت تعیین تکلیف  و از احتکار  آن‌ها جلوگیری شود.

تفاوت مولدسازی و خصوصی سازی چیست؟

اسکندری: خصوصی سازی صرفا واگذاری از دولت به بخش خصوصی است. مولدسازی انواع مختلف روش های ارزش افزایی از جمله فروش را دارد. یکی از روش های ارزش‌افزایی، تهاتر است و راهی باز شده برای اینکه این دارایی ها را به پیمانکاران بدهیم تا پروژه های نیمه تمام تکمیل شود.

همچنین در مولدسازی بحث مشارکت مردم در طرح ها را هم خواهیم داشت و سرمایه مردم وارد پروژه ها می شود.

مولد سازی در واقع به معنای ارزش افزایی و استفاده بهینه از دارایی های دولت است و بهره وری در اقتصاد با این طرح ارتقا پیدا می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار