سیاه چادر‌های عشایر اقامتگاهی برای معرفی آداب و رسوم و رونق اقتصادی

سیاه چادر‌های عشایر یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری است که از طریق آن‌ها می‌توان به معرفی آداب و رسوم و کمک به رونق اقتصادی پرداخت.

سیاه چادر، چادری که اقامتگاه و مسکن عشایر کوچ رو است. سرپناهی ساده که برای بسیاری از گردشگران جالب و جذاب است. مواد اولیه برای بافت سیاه چادر، موی بز است که به دلیل چرب بودن و نفوذ ناپذیربودن نسبت به آب، برای بافت سیاه چادر کوچ نشینان بهترین مواد است. به کار بردن کلمه سیاه در «سیاه چادر» به دلیل رنگ سیاه موی بز است.

سیاه چادر میراثی است که از گذشتگان به ما رسیده است. چه بسیار گردشگرانی که دوست دارند با سبک زندگی مردمان عشایر آشنا شوند و این سیاه چادر‌ها از جمله صنایع دستی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان آداب و رسوم عشایر را معرفی کرد و با نگاهی اقتصادی به آن می‌توان به جذب گردشگر پرداخت و درآمدزایی کرد.

ایام نوروز فرصتی است که می‌توان این میراث ارزشمند را به گردشگران معرفی کرد.

برپایی نوروزگاه‌های عشایری و راه اندازی سیاه چادر‌ها در فارس

محمد فرخ‌زاده معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس با اشاره به برپایی نوروزگاه عشایری و راه اندازی ۵۰ سیاه چادر در نقاط مختلف استان، اظهار کرد: مسافران نوروزی ضمن استراحت و رفع خستگی در این چادرها، با فرهنگ و آداب و رسوم نوروزی، نمایش، موسیقی، آیین و آداب و رسوم عشایر آشنا می‌شوند.

او ادامه داد: علاوه بر آن در این چادر‌ها تولیدات صنایع دستی و محصولات دامی عشایر نیز به مسافران عرضه می‌شود که این اقدام فرصت مناسبی برای ارتقای اقتصاد و معیشت عشایر است.

فرخ زاده گفت: سیاه چادر‌های گردشگران نوروزی در ۳۰ کیلومتری ورودی شهر‌ها و نقاط گردشگرپذیر و دیدنی راه‌اندازی شده اند که به گواه پلیس راهور در کاهش تصادفات جاده‌ای تاثیربسزایی دارند.

برپایی سیاه‌چادر عشایر ایل قشقایی در کازرون

محمدجواد جوکاری مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کازرون درباره برپایی سیاه‌چادر ایل قشقایی و برگزاری موسیقی زنده در مجموعه جهانی بیشاپور این شهرستان، اظهار کرد: با برپایی چادر‌های عشایری در این ایام با توجه به حجم بالای سفر در تعطیلات نوروز، می‌توان از فرصت معرفی فرهنگ و سبک زندگی عشایر به مردم و هموطنان بهترین استفاده را داشت.

او تصریح کرد: هدف از برگزاری این برنامه‌ها، معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، آداب و رسوم و شناساندن صنایع‌دستی شهرستان به مسافران نوروزی و کمک به رونق اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی است.

برپایی سیاه چادر در کازرون

برپایی سیه چادر کمپین ۳۰-۶۰ در جنب چشمه شاه بهرامی کوار

فرزاد حدادی پویا مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوار اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم مسافران ورودی و تردد در محور مواصلاتی شهرستان کوار به‌ویژه در ایام نوروز ۱۴۰۲ و به‌منظور ارائه خدمات مطلوب و شایسته به آنان و جلوگیری از حوادث احتمالی و تصادفات جاده‌ای در شهرستان، نسبت به برپایی سیه چادر کمپین ۳۰-۶۰ در جنب چشمه شاه بهرامی در محور مواصلاتی در اوایل نوروز اقدام کرده است.

او اضافه کرد: اجرای این کمپین‌ها می‌تواند به انتقال مفاهیم ایمنی به مسافران به منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از حوادث ناگوار جاده‌ای مؤثر باشد.

برپایی سیاه چادر در جنب چشمه شاه بهرامی کوار

برگزاری نوروزگاه در میراث جهانی تخت جمشید

قلعه‌نویی مسئول میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی ویژه ایام نوروز در نوروز گاه میراث جهانی تخت جمشید، بیان کرد: این برنامه‌ها در ایام نوروز توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان مرودشت با همکاری اداره ارشاد اسلامی شهرستان مرودشت و انجمن‌های شهر مرودشت برگزار می‌شود.

او افزود: این برنامه‌ها شامل اجرای موسیقی محلی قشقایی، برنامه‌های شاد کودک و خانواده و اجرای نمایش محیطی سیاه‌بازی است.

نوروزگاه در میراث جهانی تخت جمشید

استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۲ درصد جمعیت عشایر ایران، قطب عشایری کشور است. عمده‌ترین زیست بوم‌های عشایری فارس، ایل راه‌های عشایر منطقه بویژه کازرون، لار، ممسنی، فیروزآباد، خنج، داراب و اقلید است. با ایجاد جاذبه‌های گردشگری و جذب گردشگر به سمت عشایر نه تنها می‌توان به اقتصاد این قشر از جامعه کمک کرد بلکه اقتصاد کل کشور دگرگون می شود و از طرفی موجب حفظ و نگهداری فرهنگ و آداب و رسوم و انتقال آن به نسل‌های آینده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار