زنگ خطر بحران آب در گلستان به صدا در آمده است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان از به صدا در آمدن زنگ خطر بحران آب در استان خبر داد.

ایرج حیدریان گفت: بیش از ۱۴ ساعت جلسه طی دو روز گذشته با حضور استاندار، معاونین استاندار، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد صنعت آب و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط استان جهت رفع تنش آبی استان به صورت فشرده برگزار شد.

او افزود: بر اساس مصوبه و تصمیم کارگروه رفع تنش آبی استان به کشاورزانی که بجای شالی کشت جایگزین انجام دهند و نسبت به هوشمند سازی چاه‌های آب اقدام نمایند تسهیلات و بسته‌های حمایتی اعطا خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: متأسفانه حفر چاه‌های غیر مجاز و برداشت بی رویه از سفره‌های زیرزمینی و عدم رعایت الگوی مصرف آب در صنایع، کشاورزی و شرب استان را وارد تنش آبی شدیدی کرده است.

حیدریان افزود:استان گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۰هزار و ۴۳۸کیلومتر مربع دارای ۱۴ شهرستان و همچنین ۳۴ شهر و ۱۰۵۰روستا بعنوان قطب کشاورزی با ۶۵۰هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی و دیم و همچنین ۲۰۰هزار هکتار اراضی قابل کشت است.

این مقام مسئول افزود: با توجه به خشکسالی‌های متوالی و کاهش قابل توجه میزان نزولات جوی، کاهش ۳۰ درصدی روان آب‌های سطحی، کاهش ۹۰میلیون متر مکعبی در آبخوان‌های عمیق و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در آبخوان‌های نیمه عمیق امکان کشت ۱۶۰۰هکتار امکان پذیر نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به کاهش منابع آبی در استان و تاکید بر اینکه تامین بیش از ۹۴‌درصد آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی بوده، گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم‌رعایت الگوی کشت، استفاده بیرویه از منابع آبی و عدم‌استفاده از آب‌های سطحی بخشی از عوامل کاهش منابع تامین است و این موضوع زنگ خطر بحران آب را در استان را به صدا آورده است.

حیدریان در ادامه با بیان اینکه ۳هزار و ۲۰۰حلقه چاه مجاز در حریم اضراری چاه‌های آب شرب وجود دارد، گفت: در گام اول امیدواریم ۲هزارحلقه از این چاه‌ها با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی هوشمند سازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
اصلی ترین مشکل مردم مرکز استان گرگان در سفر اول حل نشده و در سفر دوم مطرح نشده و برنامه ایی دیده نمیشه . مردم گرگان در تابستان که گذشت در روز حدود 18 ساعت اب اشامیدنی نداشتن و از اردیبهشت امسال تا پاییز به همین شکل بوده و الان که وارد زمستان میشیم هنوز هم اب شهری گرگان شبها تا صبح قطع می باشد . چرا مسئولان استانی گلستان پیگیری نمیکنن