تشخیص و درمان مؤثر انسداد روده با روش جدید تصویربرداری

دانشمندان دانشگاه پزشکی وین موفق به شناسایی روش جدید تصویربرداری برای درمان مؤثر بیماری التهاب مزمن و انسداد روده شدند.

بیماران مبتلا به بیماری کرون، یک اختلال التهابی مزمن روده، دچار انقباضات دردناک در روده می‌شوند. به دلیل فقدان روش‌ها تاکنون نمی‌توان این عوارض را با دقت کافی برای شروع درمان هدفمند مشخص کرد.

یک گروه تحقیقاتی میان رشته‌ای در در دانشگاه پزشکی وین روش تصویربرداری جدیدی را بررسی کرده است که می‌تواند درمان تنگی روده را بهبود بخشد.

تنگی روده یک مشکل رایج در بیماران مبتلا به بیماری کرون است، یک بیماری التهابی مزمن روده که بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در اتریش را تحت تاثیر قرار داده است. این تنگی‌ها منجر به درد گرفتگی و مشکلات گوارشی می‌شود و بنابراین عملا همیشه نیاز به درمان دارند. در حالی که تنگی‌های صرفا التهابی به درمان‌های دارویی بسیار خوب پاسخ می‌دهند، تنگی فیبروتیک، یعنی آن‌هایی که با تغییرات غیرقابل برگشت بافتی مرتبط هستند، نیاز به مداخله جراحی دارند، با این حال ترکیبی از التهاب و فیبروز اغلب در درجات مختلف وجود دارد. تا به حال هیچ روش تصویربرداری وجود نداشته که امکان تمایز مربوط به درمان التهاب دیواره روده و فیبروز را فراهم کند.

ردیاب جدید برای اولین بار اعمال شد

در جست‌وجوی روش‌های تصویربرداری دقیق، یک ردیاب جدید پزشکی هسته‌ای برای اولین بار به عنوان بخشی از کار تحقیقاتی میان رشته‌ای در دانشگاه پزشکی وین در بخش رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای استفاده شد. این به اصطلاح ردیاب FAPI به طور خاص به پروتئین فعال کننده فیبروبلاست (FAP) سلول‌های بافت همبند متصل می‌شود که منجر به فیبروز در دیواره روده بیمار می‌شود.

با استفاده از ردیاب جدید، ارتباط بسیار خوبی از تصویربرداری مولکولی با میزان پاتولوژیک فیبروز را می‌توان با استفاده از روش تشخیصی PET-MRI نشان داد. حتی تمایز بین فیبروز دیواره روده متوسط و شدید امکان پذیر شد که در تصمیم گیری درمانی نقش دارد.

مایکل برگمان، سرپرست این مطالعه گفت: در آینده، تصویربرداری مولکولی که ما ایجاد کرده‌ایم می‌تواند برای شناسایی بیمارانی که در مراحل اولیه از مداخله جراحی سود می‌برند، استفاده شود و در نتیجه از نیاز به درمان دارویی کمتر وؤثر برای تنگی فیبروم جلوگیری کند.

این مطالعه توسط دپارتمان رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای هدایت می‌شود، همچنین دانشمندانی از موسسه بالینی پاتولوژی و گروه گوارش و کبد در گروه داخلی III شرکت داشتند. مطالعات بعدی در حال حاضر برنامه ریزی شده است که در آن روش جدید در مقیاس بزرگتر اعمال خواهد شد.

مارتینا شاریتزر، محقق اصلی این مطالعه (بخش رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای) گفت: در این زمینه، ما سیر بیماران مبتلا به تنگی فیبروم و برگشت پذیری احتمالی را تحت درمان‌های دارویی جدید بررسی خواهیم کرد.

منبع:مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار