لاوروف: در تدارک نشست وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه هستیم

وزیر خارجه روسیه از آماده‌سازی برای برگزاری نشست چهار جانبه عادی‌سازی روابط بین ترکیه و سوریه خبر داد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه پس از گفتگو با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: وزرای خارجه روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در حال آماده سازی برای برگزاری نشستی درباره عادی سازی روابط میان آنکارا و دمشق هستند.

به گزارش تاس، لاوروف گفت: "ما نیاز به برگزاری نشست وزرای خارجه داریم. مقدمات این موضوع در حال انجام است و معاونان ما در نشست خود در پایتخت روسیه این موضوع را مورد بحث قرار دادند. "

دیپلمات ارشد روسیه افزود: «تدارکات همچنین شامل تصمیم گیری در مورد تاریخی است که برای هر چهار وزیر [خارجه] کارآمد باشد».

به گفته لاوروف، همین واقعیت که جلسات وزرای دفاع، روسای سرویس‌های اطلاعاتی و همچنین معاونان وزیر خارجه از دسامبر ۲۰۲۲ برگزار شده است، نشان می‌دهد که روند عادی سازی آغاز شده است.

لاوروف درباره دیدار خود با چاووش اوغلو گفت: «این نمی‌تواند یک روند یک مرحله‌ای باشد و ما هر دو در این مورد توافق کرده‌ایم».

لاوروف افزود: "همانطور که ما می‌گوییم، چنین مسائلی را نمی‌توان یک شبه حل کرد. ما باید خطوط ارتباطی ایجاد کنیم، اعتماد ایجاد کنیم، شفافیت را افزایش دهیم، اما همچنین در مورد چگونگی دستیابی به تعادل بین منافع مشروع شرکت کنندگان در این روند نیز در نهایت توافق کنیم. "

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر اعلام کرده بود که دیپلمات‌های ارشد روسیه، ایران، سوریه و ترکیه در نشست ۳ و ۴ آوریل خود در مسکو درباره نشست چهارجانبه وزیران گفتگو کردند.

رایزنی وزرای دفاع روسیه، سوریه و ترکیه در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲ در مسکو به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین آنکارا و دمشق انجام شد.

شرکت کنندگان در این نشست برای ایجاد یک کمیسیون سه جانبه به توافق رسیدند. انتظار می‌رود پس از رایزنی‌ها، دیداری بین دیپلمات‌های ارشد برگزار شود تا در مورد امکان گفتگو بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه و بشار اسد از سوریه گفتگو شود. بعداً گزارش شد که ایران به رایزنی در سطح وزارتخانه‌های خارجه ملحق خواهد شد.

اردوغان در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ به خبرنگاران گفت که به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشنهاد داده است که میزبان یک نشست سه جانبه با حضور رئیس جمهور سوریه باشد و افزود که این اجلاس باید قبل از نشستی بین مقامات سازمان‌های اطلاعاتی و همچنین وزارتخانه‌های دفاع و خارجه برگزار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار