ثبت ملی ۲۳ پل تاریخی در گیلان

مدیر‌کل میراث فرهنگی گیلان گفت: ۲۳ پل تاریخی ثبت ملی شده در این استان وجود دارد.

ولی جهانی، مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از وجود ۲۳ پل تاریخی ثبت ملی شده در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد پل تاریخی ثبت ملی شده، ۳ پل شاخص گوراب تولم، گاز روبار و مرغانه پرد خطیبان در شهرستان صومعه سرا قرار گرفته است.

او به مرمت و بازسازی این پل‌های تاریخی در صومعه سرا اشاره کرد و افزود: مرمت این پل‌ها با توجه به اهمیت معماری و تاریخی شان در سال‌های گذشته به عنوان اولویت فعالیت‌های مرمتی اداره کل میراث فرهنگی گیلان بوده است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: پل گوراب تولم به طور کامل مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و بهره‌برداری از این پل‌ها در دست اجرا است و همچنین برای این پل‌ها تابلو‌های راهنما نیز ساخته و نصب شده است.

جهانی با بیان اینکه صومعه سرا به شهرستان سبز در مرمت و احیای بنا‌های تاریخی تبدیل شده است، گفت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری و تعدد و تراکم بالای آثار تاریخی در گیلان، برای تمامی آثار تاریخی این شهرستان اقدامات اساسی و مهمی انجام شده است.

او افزود: برای شهر تاریخی گسکر هم علاوه بر چندین فصل کاوش باستان شناسی، در سال گذشته در ۲ قرارداد مطالعاتی مجزا، فتوگرامتری هوایی کامل محوطه و مطالعات ایجاد سایت موزه توسط مشاور ذیصلاح انجام شد و حتی قراردادی با پیمانکار برای ایجاد گام‌های اول سایت موزه نیز منعقد و پروژه به اجرا در آمده است.

 مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به اینکه گام‌های اساسی برای مرمت مناره بازار صومعه سرا صورت گرفته است، تصریح کرد: مرمت مناره، کفسازی محوطه و بهسازی مسیر دسترسی و نصب تابلو‌های دو زبانه معرفی اثر در سال‌های گذشته انجام شده است.

به گفته جهانی، تملک بخش عمده‌ای از شالیزار‌های پیرامونی مناره اقدام مهمی دیگر در راستای حفاظت بهینه اثر و حریم پیرامونی آن بود که انجام شد و پیگیری برای تملک بخش‌های باقیمانده هم در حال انجام است.

او همچنین از مرمت کامل حمام تاریخی کسمای صومعه سرا خبر داد و گفت: مرمت حمام کسما به طور کامل انجام شده و در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه پرونده ۴ اثر تاریخی کسما تدوین شده و به زودی ثبت می‌شود، افزود: در طی سال‌های گذشته برای احیای میراث ناملموس، روش مهارت فناوری نیشکر، تعزیه ضیابر، رشته و خشکار طاهرگوراب، حلوای ضیابری ثبت ملی شدند.

جهانی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص ملی و استانی پاسخگوی نیاز‌های میراث گیلان نیست، گفت: میزان اعتبارات تخصیصی ملی و استانی سالیانه به گونه‌ای است که حداکثر ۲۰ الی ۳۰ اثر می‌توانند سالیانه مورد مرمت قرار گیرند.

او به وجود هزار و ۲۳۵ اثر ثبت ملی و ۵ هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در این استان اشاره کرد و افزود: با این داده‌های آماری گیلان چهارمین استان کشور به لحاظ تراکم آثار تاریخی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.