تظاهرات در فیلیپین در اعتراض به رزمایش مشترک با آمریکا

تظاهرکنندگان فیلیپینی با برگزاری تجمع در برابر سفارت آمریکا به برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین اعتراض کردند.

همزمان با تشدید تنش‌ها در منطقه دریای چین جنوبی و تنگه تایوان، تظاهرکنندگان فیلیپینی با برگزاری تجمع در برابر سفارت آمریکا و دو نقطه دیگر در مانیل، به برگزاری رزمایش مشترک آمریکا و فیلیپین اعتراض کردند.

 به گزارش الجزیره، فیلیپین و آمریکا بزرگترین تمرین نظامی مشترک خود را آغاز کرده اند. بیش از ۱۷ هزار و ۶۰۰ نیروی نظامی در این رزمایش که طی دو هفته آینده ادامه خواهد داشت، شرکت دارند. دولت چین به فیلیپین درباره فراهم کردن دسترسی آمریکا به پایگاه‌های نظامی بیشتر در فیلیپین هشدار داده است.

بنابر این گزارش، بی شک جامعه بین الملی با دقت این تمرینات نظامی مشترک را پیگیری خواهد کرد. به ویژه در شرایطی که این تمرینات درست بلافاصله بعد از تمرینات نظامی سه روزه چین در تنگه تایوان برگزار می‌شود. تمرینات نظامی چین در واکنش به سفر رئیس جزیره تایوان به آمریکا و دیدار او با کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان این کشور و نیز هیأتی مرکب از اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مجلس نمایندگان صورت گرفت. قرار است در واشنگتن نشستی چهار جانبه میان آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و لوید آستن وزیر دفاع آمریکا با وزرای امور خارجه و دفاع فیلیپین برگزار شود.

روز دوشنبه یک فروند ناو جنگی آمریکا از نزدیکی یک جزیره مصنوعی تحت تسلط چین که در نزدیکی فیلیپین قرار دارد، عبور کرد. اتفاقات زیادی در منطقه در حال روی دادن است که تنش‌ها را بالا می‌برد.  زمان برگزاری این تمرینات نظامی بسیار اهمیت دارد. البته باید در نظر داشت که برنامه ریزی برای برگزاری این تمرینات نظامی ماه‌ها در جریان بوده است. 

یک جنبه دیگر اهمیت این تمرینات نظامی، دامنه و گستره آن است. حدود صد نیروی استرالیایی و تعدادی نیرو از کشور‌های هم پیمان همانند ژاپن هم به عنوان ناظر حضور دارند. همچنین برای اولین بار تمرینات نظامی دریایی با شلیک گلوله‌های جنگی صورت خواهد گرفت. یک کشتی از کار افتاده نیز به عنوان کشتی دشمن فرضی در آب‌های دریای چین جنوبی در جریان این تمرینات غرق خواهد شد. این تمرینات نظامی می‌تواند به عنوان اقدامی تحریک کننده در نظر گرفته شود و زمان برگزاری و گستره آن نیز اهمیت دارد.

معترضان از فراهم کردن دسترسی برای آمریکا به پایگاه‌های نظامی فیلیپین ناراضی هستند.  شش تظاهرکننده توسط پلیس در برابر سفارت آمریکا بازداشت شدند. این نگرانی وجود دارد که فیلیپین وارد مناقشه‌ای شود که هیچ ارتباطی با این کشور ندارد. از مجموع چهار پایگاه نظامی مضاعفی که قرار است آمریکا به آن دسترسی داشته باشد سه پایگاه در نزدیکی تایوان قرار دارد. تظاهرکنندگان نگران هستند که تاریخ بار دیگر تکرار شود. مواردی از تعرض جنسی به نظامیان فیلیپینی توسط نظامیان آمریکا وجود دارد از جمله پرونده مربوط به خانم جنیفر لاودی، یک زن فیلیپینی که چند سال قبل توسط یک نظامی آمریکایی به قتل رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار