تدوین زنجیره ایده تا فروش محصولات حوزه سلامت

زنجیره ایده تا فروش محصولات حوزه سلامت متشکل از بخش‌های آموزش، نوآوری، تحقیق و توسعه، غذا و دارو و بازاریابی و فروش است.

یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشتبا بیان این مطلب گفت: سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری شد و معاونت تحقیقات و فناوری در این دوره و حتی پیش‌تر از آن تمام توان خود را در زمینه توسعه و ارتقای تحقیقات کاربردی و پاسخگو به نیاز جامعه از طریق برقراری ارتباط میان دانشگاه صنعت و جامعه به کار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، به شناسایی مولفه‌های موثر بر تجاری سازی یافته‌های پژوهشی حوزه سلامت تاکید کرد و اظهار داشت: جهت مرجع شدن در زمینه نوآوری و فناوری، زنجیره ایده تا فروش محصول طراحی شده است.

در مرحله نخست آموزش قرار دارد که هدف تشویق به مسئله محوری و ارائه راهکار برای موضوعات سلامت جامعه است. مهمترین اقدامی که برای این مسئله باید لحاظ شود به روز کردن برنامه تحصیلی مبتنی بر محصول محوری است.
به گفته پناهی مرحله بعدی زنجیره نوآوری است. توسعه گفتمان خلاقیت و ثروت آفرینی که از طریق ارتباط مراکز تحقیقاتی با مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها امکان پذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه مرحله دیگر زنجیره ایده تا محصول است عنوان کرد: که تقویت زیرساخت‌ها جهت مداخلات بالینی را می‌طلبد. به روزرسانی استاندارد‌ها و نظارت بر اجرای دقیق مداخلات ICH، حرکت به سوی مطالعات بالینی چند مرکزی و کاهش تعارض منافع از جمله راهکار‌هایی است که این مسیر را هموار می‌سازد.

پناهی گام بعدی را افزایش بهره وری فرآیند‌های سازمان غذا و دارو دانست و یادآور شد: به روز رسانی فرآیند‌ها و تسریع آن‌ها بخش بزرگی از زنجیره را تامین کند. زیرا در حال حاضر نیز فرآیند‌های پیچیده سازمان غذا و دارو برای شرکت‌ها مسائلی را در پی داشته است بنابراین مشخص کردن مسیر شفاف با این سازممان به منظور توسعه صادرات محصولات و خدمات سلامت راهگشا خواهد بود.

او مرحله نهایی را بازاریابی و فروش دانست و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کمک به شرکت‌های دانش بنیان حمایت از تولیدات و عرضه محصولات دانش بنیان در بازار‌های داخلی و خارجی است. یاری رساندن به این شرکت‌ها جهت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و آموزش نحوه صحیح ارائه و به نمایش گذاشتن محصولاتشان و همچنین تسریع فرآیند‌های بازاریابی در منطقه میتواند موثر باشد.
وی عنوان کرد: رضایت مشتری خط پایان این زنجیره است که تحقیقات و فناوری سلامت را به سوی پاسخگویی اجتماعی هدایت می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه راهکار‌هایی برای توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های سلامت و نحوه به‌کارگیری آن‌ها را مطرح کرد و افزود: فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، علوم داده و پزشکی شخصی سازی شده بدون شک آینده صنعت و اقتصاد سلامت دنیا را در دست خواهد داشت و بنابراین شرکت‌های توانمند ایرانی نیز نباید از سرمایه گذاری در فناوری‌های نوین غفلت کنند. در این راه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ماموریت‌هایی را در حوزه درمان‌ها و محصولات نوین پزشکی بر اساس ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار