ورود عشایر به اصفهان از ۲۵ اردیبهشت

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان گفت: در جنوب استان، عشایر از ۲۵ اردیبهشت و در غرب از ۳۰ اردیبهشت می‌توانند وارد مناطق ییلاقی شوند.

مختار اسفندیاری مدیر کل امور عشایر استان اصفهان گفت: عشایر کوچ‌رو در استان حدود ۱۱ هزار خانوار با جمعیت ۶۰ هزار نفر هستند که حدود ۲۷ هزار نفر در مناطق ییلاقی غرب، ۲۷ هزار نفر در جنوب و ۳ تا ۴ هزار نفر در شرق اصفهان حضور پیدا می‌کنند.

او با بیان اینکه با توجه به بارش‌های مطلوب و وضع خوب علوفه مراتع، امیدواریم عشایر با توجه به تقویم اعلامی وارد استان شوند افزود: برای ورود عشایر، بازگشایی ایل‌راه‌ها، سوخت‌رسانی، آب‌رسانی و مسائل امنیتی پیش بینی و با نیروی انتظامی، بسیج، منابع طبیعی، شبکه بهداشت و دیگر دستگاه‌ها هماهنگ شده تا در زمان کوچ در گلوگاه‌ها خدمات ارائه شود و عشایر با بهترین وضع در زمان مشخص شده در مناطق ییلاقی مستقر شوند.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهانبا اشاره به تخریب سرپناه عشایر در گذشته عنوان کرد: با توجه به مکاتبات سازمان امور عشایر و مسئولان استان با رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت سرپناه در مراتع نوشته شده و تلاش می‌کنیم با هماهنگی با فرمانداران و دادستان استان عشایر سرپناهی چهار دیواری بدون آب، برق، گاز برای ایمنی در برابر سرماف گرما و وحوش داشته باشند.


علی رحیمی رئیس امور عشایر شهرستان سمیرم هم گفت: باتوجه با بارش‌های امسال و خاکی بودن تمام مسیرها، ایل‌راه‌ها و اتراق‌گاه‌های عشایر تخریب شده که در حال برنامه‌ریزی برای تیغ‌زنی و بازگشایی مناطق هستیم و با بهبود شرایط جوی شروع به‌کار می‌کنیم.
او با اشاره به اسکان بیشتر عشایر در بخش پادنا علیا و وردشت گفت: به همه عشایر کوچ‌رو منطقه توصیه می‌کنم فصل کوچ و حضور در ییلاق را رعایت کنند.

میثم جباری رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز با اشاره به کوچ زودهنگام عشایر گفت: سه پایگاه ثابت و گشت سیار در روستای چهارراه، زمان کهریز و قبرکیخا ۲۴ ساعته فعال است و گروه کنترل کوچ در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد برای رصد عشایر و توصیه برای ورود در تاریخ معین به گشت‌زنی می‌پردازند.

او اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ورود افراد سودجو به رویشگاه‌های گیاهان دارویی و مرتعی در ذخیره‌گاه جنگلی چالقفا، پشمکان، خوشمکان و ایلان دره امروز راه‌های ورودی به این مناطق توسط یگان حفاظت اداره منابع طبیعی سمیرم مسدود شد.

سمیرم دارای ۴۷۰۰ خانوار عشایر و ۶۵۰ هزار رأس دام یکی از بزرگترین شهرستان‌های عشایری و مناطق یبلاقی کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.