پلیتیکو:

وضعیت بایدن برای نامزدی مجدد در انتخابات تیره و تار است

طبق آخرين نظرسنجی‌ها در آمريکا، محبوبیت جو بايدن در حال کاهش و ممکن است مانند برخی از روسای جمهور پیش از او در دوره دوم ریاست‌ جمهوری رای نیاورد.

نشریه پلیتیکو در تحلیلی نوشت: جو بایدن با وعده تغییرات ۱۸۰ درجه‌ای از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهور شد. اما این دو نفر یک وجه مشترک بزرگ دارند: محبوبیت کم در آغاز رقابت‌های انتخاباتی مجدد.

بایدن هنوز به طور رسمی نامزدی خود را برای سال آینده اعلام نکرده است، اگرچه گفته است قصد دارد نامزد شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت او در حال کاهش است، دقیقا مانند برخی از روسای جمهور پیش از او که در دوره دوم ریاست جمهوری خود رای نیاوردند.

به گزارش موسسه نظرسنجی فایو ترتی ایت، میانگین محبوبیت بایدن ۴۳ درصد است، یعنی حدود ۹ امتیاز کمتر از رتبه ۵۲ درصدی عدم محبوبیت وی. این رقم فقط ۱ امتیاز بیشتر از میزان محبوبیت ترامپ در ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ در همان مقطع از ریاست جمهوری دوره اول وی است.

مشخص کردن این که رتبه عملکرد ضعیف بایدن تا چه میزان احتمال انتخاب مجدد او را به خطر می‌اندازد، فقط یک تحقیق علمی نیست. بررسی دقیق این اعداد نشان می‌دهد که بایدن فقط با مخالفت مستقل‌ها و تقریبا همه جمهوری خواهان دست و پنجه نرم نمی‌کند. بلکه محبوبیت او همچنین در میان دموکرات‌ها و گروه‌های متمایل به چپ نیز کم شده است، نقطه ضعفی که نشان دهنده کاهش اشتیاق برای نامزدی او است – هرچند ممک است الگو‌های رأی گیری حزبی در انتخابات عمومی بر روی آن تاثیر بگذارد، زیرا «جایگزین» احتمالی بایدن در نوامبر آینده ممکن است ترامپ باشد، که میزان محبوبیت او به طور کلی کمتر از بایدن است.

حتی با وجود آن که ترامپ در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان پیش افتاده است، اما نسبت به بایدن از محبوبیت کمتری برخوردار است. محبوبیت ۴۳ درصدی بایدن در این برهه از دوره ریاست جمهوری اش، او را در کنار روسای جمهور گذشته قرار می‌دهد که تقریبا همین میزان محبوبیت را داشتند، اما هر دو پیروز شدند - باراک اوباما (۴۳ درصد)، رونالد ریگان (۴۱ درصد) - و روسای جمهوری که با همین رتبه شکست خوردند مانند ترامپ (۴۲ درصد) و جیمی کارتر (۴۰ درصد).

میزان محبوبیت روسای جمهور نمی‌تواند انتخاب مجدد آن‌ها را پیش بینی کند. از سه رئیس جمهوری که نتوانستند برای دور دوم پیروز شوند، دو نفر از محبوبیت تقریبا برابر با جو بایدن برخوردار بودند. اما باراک اوباما و رونالد ریگان که هر دو دوباره انتخاب شدند نیز همان میزان محبوبیت را داشتند. اما برای تأکید بر اینکه چگونه همه چیز ممکن است در فاصله زمانی اواسط آوریل سال قبل از انتخابات و نوامبر آینده تغییر کند، می‌توان جورج اچ دبلیو بوش و پسرش جورج دبلیو بوش را مثال زد که در این مرحله از محبوبیت بالایی برخوردار بودند.

بر اساس گزارش گالوپ، جورج بوش پدر فقط چند ماه پس از عملیات موفقیت آمیز طوفان صحرا حذف شد در حالی که در اواسط آوریل ۷۷ درصد محبوبیت داشت. بوش پدر در رقابت سه جانبه با بیل کلینتون (۴۳ درصد) و راس پرو (۱۹ درصد) فقط ۳۷ درصد آرا را به دست آورد که علت آن نیز مشکلات اقتصادی بود که اعتباری را که وی در جنگ اول عراق به دست آورده بود تحت الشعاع قرار داد. در نظرسنجی گالوپ جورج دبلیو بوش پسر در اواسط آوریل ۲۰۰۳ - حدود یک ماه پس از جنگ دوم عراق - ۷۵ درصد محبوبیت داشت. او تنها با اختلاف ۲ درصد نسبت به جان کری دموکرات در انتخابات مجددا پیروز شد.

برای بایدن، نه فقط ۱۸ ماه باقی مانده تا انتخابات زمانی طولانی است، بلکه او با چالش‌های داخلی و خارجی، از جمله تورم آهسته، اما مداوم و رکود اقتصادی احتمالی مواجه است. بایدن به لطف ائتلاف پایگاه دموکرات‌ها با گروه‌های مهم مستقل ترامپ را از کاخ سفید بیرون کرد. اما اکنون شکاف قابل توجهی در تایید عملکرد بایدن در میان آن‌ها ایجاد شده است.

در نظرسنجی فاکس نیوز که اواخر مارس انجام شد فقط ۳۵ درصد از رای دهندگان عملکرد بایدن را تایید کردند در حالی که ۶۵ درصد آن را تایید نکردند. در نظرسنجی کوئینیپیاک که آن هم در اواخر مارس انجام شد، محبوبیت بایدن در میان مستقل‌ها بدتر است: فقط ۲۶ درصد موافق و ۶۷ درصد مخالف بودند. براساس نظرسنجی فاکس نیوز، بایدن در سال ۲۰۲۰ با ۲۰ تا ۳۰ امتیاز نظر مساعد میانه رو‌ها را به دست آورده بود، اما اکنون همان گروه درباره تایید عملکرد بایدن به دو دسته تقسیم شدند: ۴۷ درصد موافق و ۵۱ درصد مخالف.

بایدن با عدم اشتیاق دموکرات‌ها برای نامزدی در انتخابات آتی مواجه است. در نظرسنجی سی ان ان در ماه گذشته، فقط ۶۸ درصد از دموکرات‌ها گفتند بایدن شایسته انتخاب مجدد در سال آینده است. همچنین از هر ۱۰ آمریکایی حدود یک نفر یعنی ۱۱ درصد گفتند عملکرد شغلی بایدن را تایید می‌کنند، اما فکر نمی‌کنند او شایسته انتخاب مجدد باشد.

در خاتمه این تحلیل آمده است، حتی با وجود کاهش محبوبیت بایدن و احتمال ضعیف انتخاب مجدد وی، بایدن همچنان با ترامپ و ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا رقابت سخت و نزدیکی دارد و در این روند اکثر دموکرات‌ها از وی حمایت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
بایدن باید به عجوزانی مثل روحانی و امثالم
بپیوندد
و همشون توبه کنند و
تا پایان عمر مجانی برای رضایت خدا و امرزش
گناهان شون کار کنند و
بفکر توشه اخرت باشند
چونکه دیگه وقتی برایشان باقی نمانده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
حسن روحانی شایعه راه انداخت که اگر رای نیاره آمریکا به ایران حمله میکنه.یک عده ساده لوح از ترس به حسن رای دادن.و ۴سال دوم خیلی بیشتر کشور را نابود وردن.هسته ای را نابود کردن.باید حسن روحانی مجازات بشه
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۶:۲۴ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
سلام ،

بالاخره یک نفر باید نماینده دموکرات ها بشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۲
بایدن از نظر جهان رفتنی است
آخرین اخبار