برنامه کوتاه‌مدت برای محافظت از یوزپلنگ آسیایی در محور‌های میامی

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برنامه کوتاه‌مدت به استانداری سمنان به منظور حفظ یوزپلنگ آسیایی در محور‌های میامی خبر داد.

رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حاشیه بازدید میدانی از محور میامی - سبزوار محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی در شرق استان سمنان به خبرنگاران گفت: طی برنامه‌ای کوتاه‌مدت باید ساماندهی تابلو‌های اطلاعاتی محدوده، تمهیدات آرام‌سازی تردد خودرو‌ها در جاده، اطلاع‌رسانی به رانندگان و افزایش روشنایی محور، تا قبل از آغاز سفر‌های تابستانی انجام شود.

وی با بیان اینکه تصمیمات گرفته شده در انتهای بازدید طی صورتجلسه‌ای به استانداری سمنان ابلاغ شد، ابراز کرد: برنامه‌ای بلندمدت نیز برای حفظ این گونه ارزشمند جانوری با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دستگاه‌های مربوطه تدوین و وظیفه هر دستگاه در این زمینه مشخص می‌شود.

این بازدید میدانی با حضور اکبری معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای کشور، حسین مذنب نماینده مقام عالی وزارت راه و مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی، حسن اکبری معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، امیر عمیدی مدیر کل راه و شهرسازی شرق استان سمنان (شاهرود)، بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان و علیرضا آشوری فرماندار شهرستان میامی از محور میامی _ سبزوار محدوده تردد یوزپلنگ ایرانی به منظور بررسی موارد مورد نیاز برای طرح حمایت از یوزپلنگ ایرانی انجام شد.

اقدام‌های پیشگیرانه در منطقه حفاظت شده توران در حوزه شهرستان میامی استان سمنان برای حفظ و بقای گونه در خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی، پس از تصادف و مرگ «ماجراد» در نوروز ١۴٠٢ بیش از هر زمانی ضروری به نظرمی‌رسد و دستگاه‌های متولی باید طبق برنامه‌ای کارشناسی‌شده، مسیر تردد و زیستگاه این گونه را ایمن‌سازی کنند.

 استان سمنان با برخورداری از ۱۶ درصد از مناطق حفاظت شده کشور و میزبانی ۳۰ درصد از تنوع گیاهی و جانوری، مامنی برای زادآوری و تکثیر نسل گونه‌های ارزشمند حیات وحش است. مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲ و سه دهم میلیون هکتار و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است.

پارک، اثر ملی و طبیعی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده مناطق چهارگانه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و استان سمنان به جز اثر ملی و طبیعی از تنوع زیستی دیگر مناطق چهارگانه برخوردار است.

در حوزه شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان، مناطق حفاظت شده مهمی از جمله پناهگاه حیات وحش خوش‌ییلاق، منطقه حفاظت شده جنگل ابر، منطقه شکار ممنوع تپال و مناطق آزاد وجود دارد.

مرگ تلخ «ماجراد» در نوروز

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، زیستگاه یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که در شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان قرار دارد؛ این منطقه یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت قابل توجه، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

یک قلاده یوزپلنگ آسیایی به نام «ماجراد» روز ۶ فروردین امسال بر اثر تصادف با یک دستگاه خودرو در جاده میامی - سبزوار ۲۰۰ متر مانده به کاروانسرای میاندشت در محور ترانزیتی تهران - مشهد از دست رفت. در حالی که سه جنین در شکم داشت و این واقعه تلخ باید مسوولان و طبیعت‌دوستان را برای آگاهی دادن بیشتر به مردم برای کمک به بقای این گونه از حیات وحش که این گوشه از استان سمنان را ماوا و خانه امن خود انتخاب کرده، پای کار بیاورد.

این درحالی است که سال گذشته نیز در روز جمعه چهاردهم مرداد با دریافت خبری مبنی بر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو، عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی به محل حادثه در فاصله ۱۵ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) حد فاصل سه راهی زیدر تا کاروانسرای میان دشت (محدوده کال تاغی) اعزام شدند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار