پایان یک گمانه زنی ؛ ایران باردار نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: در سونوگرافی انجام شده از یوزپلنگ " ایران" مشخص شد این یوز آسیایی برای باردار نیست .

بهرامعلی ظاهری سیزدهم اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در خصوص انتشار اخباری مبنی بر بارداری یوزپلنگ " ایران" گفت : جفت‌گیری "ایران" و "فیروز" در ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ ثبت و تائید شده ولی بدون سونوگرافی نمی‌توانیم درباره باردار بودن یا نبودن "ایران" نظر قطعی بدهیم .

وی با بیان اینکه برای سونوگرافی ایران ، این یوزپلنگ نیاز به بیهوشی دارد افزود : در صورت صدور مجوز ، " ایران" باید ۴۵ تا ۵۰ روز بعد از جفت‌گیری ، سونوگرافی کنیم شود تا مشخص شود باردار هست یا نه .

با صدور مجوز سونوگرافی ، عصر روز دوشنبه یازدهم اردیبهشت ماه ، ایران با بیهوشی سونوگرافی شد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: سونوگرافی یوزپلنگ عمل بیهوشی، مشخص شد که یوز«ایران» باردار نیست و توده‌های چربی، عامل شکل‌گیری حالتی در شکم یوز بود که باعث ایجاد احتمال بارداری شده بود.

بهرامعلی ظاهری افزود: پیتر کالدول دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی و مشاور خارجی یوزپلنگ ایران در طول احتمال بارداری دوم و بررسی سلامت یوز «ایران» پس از زایمان اول، هنگام مشاهده یوزپلنگ «ایران» از نزدیک نظرش بر بارداری بر اساس شواهد ظاهری بود، اما با خروج از دوره پیش بینی برای زایمان، تصمیم متخصصان داخلی و خارجی بر این شد سونوگرافی انجام شود که طی سونوگرافی بارداری یوز«ایران» منتفی و مشخص شد توده‌های چربی عامل مشکوک شدن به حالت آبستن بودن آن بود.

ظاهری تاکید کرد : طی سونوگرافی با حضور متخصصان داخلی و پیتر کالدول، مشخص شد تمام اندام تولیدمثلی و دیگر اندام‌های یوزپلنگ ایران سالم است و مشکلی وجود ندارد و می‌توان در دوره‌های فحلی بعدی به زادآوری یوزپلنگ «ایران» امیدوار بود.

وی تصریح کرد: طی سونوگرافی فولیکول‌های فعال در تخمدان یوز «ایران» مشاهده شد و شاخک‌های رحمی نیز سالم بودند و این شواهد نشان می‌دهد یوزپلنگ «ایران» در سلامت کامل است.

: یوزپلنگ‌ها دوره‌های فحلی گذرا در تابستان دارند و دوره فحل اصلی در زمستان است و با بروز علایم فحلی در یوز «ایران» برای معرفی یوزپلنگ نر برای جفت‌گیری اقدام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: طبق سونوگرافی‌ها یوز «ایران» در صورت بارداری دوباره با وجود اینکه در زایمان اول به شکل سزارین وضع حمل انجام شد، در صورت نبود مشکل حین زایمان، امکان زایمان طبیعی وجود دارد.

ایران در زایمان اول خود سه توله به دنیا آورد که دو توله در ماه های ابتدایی تلف شدند و توله سوم که همان پیروز بود پس از چند ماه بر اثر بیماری تلف شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
خواهش مبکنم اسم این حیوان رو عوض بفرمایید..
ما دوست نداربم بشنویم کشورمون بارداره یا نیست یا سزارین شد...
بابا بی‌ریخته......