در طولانی‌ترین مرز تجاری با افغانستان؛

قفل ۹ ساله بازارچه‌های مرزی خراسان جنوبی امسال باز می‌شود؟

۳ بازارچه مرزی خراسان جنوبی در جوار مرز با افغانستان بعد از ۹ سال تعطیلی، همچنان چشم به تصمیمات طالبان برای بازگشایی بسته اند.

خراسان جنوبی با دارا بودن چهار گذرگاه تجاری با کشور افغانستان یکی از گلوگاه‌های تجاری بین المللی ایران به حساب می‌آید.

از سال ۹۳ با انسداد یک طرفه سه معبر مرزی یزدان زیرکوه، گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان همه مبادلات تجاری معطوف به تنها گذرگاه مرزی فعال و مورد قبول کشور افغانستان یعنی ماهیرود سربیشه شد و بار تجاری سه معبر تعطیل شده خراسان جنوبی نیز بر دوش این دروازه تجاری بین اللملی استان گذاشته شد.

بعد از این اتفاق که به صورت یک طرفه از طرف کشور همسایه افتاد، مسئولان و مقامات محلی و کشوری در قالب دیپلماسی فعال سازی دوباره مرز‌های تعلیق شده وارد میدان مذاکره با کشور همسایه شدند، اما دولت این کشور برای بازگشایی معبر‌های مسدود شده از سوی خویش پا پیش نگذاشت و این مذاکره‌ها و پیگیری‌ها هم تا ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۰ منجر به این شد تا دروازه‌های تجاری یزدان زیرکوه به روی تجار و مرزنشینان دو سوی مرز به صورت خرده فروشی باز شود.

کلید بازگشایی بازراچه‌ها در دست افغانستان

دولت سیزدهم و مقامات محلی خراسان جنوبی از همان ابتدا تمام تلاش خود را بر بازگشایی معبر‌های تجاری مسدود شده دوکوهانه نهبندان و گلورده درمیان گذاشته اند چرا که بازگشایی این دروازه‌های تجاری رونق اقتصادی را برای مرزنشینان و تجار و بازرگانان هر دو سوی مرز به همراه خواهد داشت.

نتیجه این رایزنی‌ها سفر نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به خراسان جنوبی در ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ بود که در این سفر از بارازچه‌های مرزی تعطیل شده بازدید کرد.


بیشتر بخوانید


اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در خصوص اهمیت این سفر می‌گوید: توسعه مناسبات اقتصادی با کشور‌های همسایه جزو سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است و یکی از پیشنهادات دو کشور راه‌اندازی کمرگ یزدان است و خود مسئولان افغانستان اذعان داشتند که با راه‌اندازی گمرک یزدان بار مبادلات تجاری از روی گمرک اسلام قلعه برداشته می‌شود.

او با تأکید بر افزایش مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان افزود: در این بازدید‌ها درخواست ۲۴ ساعته کردن مرز ماهیرود را داشته‌ایم که سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد در ابتدا ۲۴ ساعته کردن مرز اسلام قلعه در دستور کار است و در گام بعدی نسبت به ۲۴ ساعت کردن مرز ماهیرود اقدام خواهیم کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: در این سفر بر راه‌اندازی پایانه‌های مشترک مرزی با کشور افغانستان و تخصصی کردن تأکید شد و تعیین بازارچه مرزی ماهیرود به عنوان پایانه تخصصی مواد غذایی، خوراکی و اقلام کشاورزی، تعیین بازارچه میل ۷۳ به عنوان پایانه تخصصی سیمان و مصالح ساختمانی و تعیین بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان به عنوان پایانه تخصصی سوخت و مشتقات نفتی پیشنهاد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.