راه اندازی نخستین لیدار گرد و خاک هواشناسی کشور در اهواز

نخستین لیدار گرد و خاک هواشناسی کشور و اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک در اداره کل هواشناسی خوزستان در دور دوم سفر‌های استانی رییس جمهوری و هیات دولت به خوزستان در اهواز راه اندازی شد.

محمد سبزه زاری جمعه  می‌گوید: لیدار یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور می‌باشد که با تاباندن نور لیزر و محاسبه طول موج برگشتی، فاصله، غلظت و اندازه ذرات ریز مانند آیروسل‌ها (ذرات گرد و خاک، آلودگی) را اندازه گیری می‌کند. عملکرد لیدار مانند رادار می‌باشد در نتیجه اغلب به آن رادار لیزری می‌گویند.

او افزود: دستگاه لیدار نصب شده در اداره کل هواشناسی استان خوزستان یک لیدار اتمسفری و آئروسل تحقیقاتی زمین پایه است و اولین لیدار یکپارچه با منبع قدرت بالا و چند کاناله است.

مدیر کل هواشناسی خوزستان  ادامه داد: این دستگاه شامل ۲ بخش اشت که بخش اول شامل یک تلسکوپ کربنی با قطر دریافت‌کننده ۴۰ سانتیمتر، یک لیزر چندطول موج، یک گسترش دهنده پرتو (x ۵) و یک ماژول دریافت‌کننده است و بخش دوم به تمام واحد بهره‌برداری (کارت‌های الکترونیکی، زنجیره پردازش داده، نرم‌افزار نظارت و غیره) اختصاص دارد.

آقای سبزه زاری گفت: همچنین ساختمان اداره پایش و هشدار ملی گرد و خاک توسط وزیر محترم راه و شهرسازی در اداره کل هواشناسی استان خوزستان افتتاح شد و برای هر دو پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه است.

آیت الله رئیسی روز گذشته (پنجشنبه) همراه با پنج معاون خود و ۱۱ وزیر سفر ۲ روزه خود به استان خوزستان را از فرودگاه دزفول آغاز کردند و علاوه بر دیدار‌های مردمی مشکلات استان خوزستان را بررسی و طرح‌های مختلفی به بهره برداری رساندند.

افتتاح ۷۰ کیلومتر از طرح مهم دوخطه کردن اهواز اندیمشک، طرح نیروگاه سیکل ترکیبی اندیمشک، پالایشگاه گاز هویزه و طرح‌های آبرسانی به چند روستا، بازدید مانیتورینگ از طرح آب غدیر، دیدار با مردم اندیمشک، اهواز و شادگان، احیای ۱۶۰ واحد صنعتی راکد و دیدار با کارآفرینان، فعالان اقتصادی، مدیران استانی و فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌های دومین سفر رییس جمهور به خوزستان هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.