سوهان عسلی اصفهان در فهرست آثار ملی میراث ناملموس

دبیر مجمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان گفت: سوهان عسلی یکی از سوغات اصفهان ،در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

حسین طاهری گفت: بر اساس مستندات تاریخی، سوهان عسلی که یکی از سوغات اصفهان شناخته و نخستین بار در اصفهان تولید شده به عنوان یکی از عناصر هویتی اصفهان ثبت ملی شده است.


او با اشاره به سابقه تولید این محصول در اصفهان افزود: یکی از نکات جالب در تهیه گز و یا سوهان عسلی، ظروف تولید آن‌ها معروف به پاتیل است که در گذر زمان هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ مکانیسم تولید محصول پیشرفت داشته است.


دبیر مجمع گز و شیرینی‌های سنتی اصفهان گفت:یکی از این پاتیل‌ها که امروزه بیشتر استفاده می‌شود، پاتیل بخار است، نخستین بار مرحوم قطب اصفهانی طراحی و تولید کرده است.


طاهری گز را از مهم‌ترین سوغات اصفهان دانست و افزود: طبق مستندات محکم تاریخی، خواستگاه گز اصفهان بوده و به پاس زحمات فراوان مردم اصفهان در حفظ این میراث ماندگار، ۲۶ بهمن به عنوان روز گز اصفهان در تقویم گردشگری ثبت شده است.


او با تاکید بر اینکه حفظ و توسعه صنعت گز و شیرینی سنتی اصفهان نظیر سوهان عسلی، پولک و نبات و شیرینی کرکی نیاز به حمایت مالی و فرهنگی ویژه دارد گفت: صنعت گز و شیرینی سنتی اصفهان، صنعتی ریشه‌دار با سابقه‌ای بسیار طولانی است که با فرهنگ مردم اصفهان گره خورده و یک میراث غنی فرهنگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار