رئیس جمهور چین «شخصاً» برای مذاکرات ایران و عربستان وساطت کرده بود

یک مقام ارشد چین از نقش کلیدی رئیس جمهور چین از متقاعد ساختن سران ایران و عربستان برای احیای روابط خبر داد.

یکی از دیپلمات‌های ارشد پکن روز شنبه به روزنامه «پیپلز دیلی» گفت شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در کمک به متقاعد ساختن سران ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط و پایان دادن به شکاف دیپلماتیک هفت ساله، نقشی کلیدی ایفا کرد. 

وانگ دی (رئیس اداره غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه چین) به این روزنامه دولتی گفت شی «شخصاً سران دو کشور را متقاعد و از توسعه روابط دوستانه ایران و عربستان سعودی، به عنوان دو کشور همسایه، حمایت کرد.»

وانگ افزود: تلاش‌های پکن برای ارتقاء ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه (غرب آسیا) در شرایطی صورت می‌گیرد که «برخی کشور‌های بزرگ در خارج از منطقه» برای آنچه که او آن را «منافع خودخواهانه» توصیف کرد، «بی‌ثباتی طولانی‌مدت را رقم می‌زنند.» وی افزود پکن «واسطه‌ای منصف» خواهد بود و همچنان «مروج صلح و ثبات در خاورمیانه» خواهد ماند.

گفتگو‌های تهران و ریاض از این جهت قابل توجه بود که آمریکا علی رغم این که حدود ۷۵ سال، نقش آفرین دیپلماتیک کلیدی در این منطقه بوده است، در آن نقشی نداشت. 

از توافق ماه گذشته با میانجیگری پکن بین ایران و عربستان سعودی به عنوان یک پیروزی مهم در سیاست خارجی برای چین نام برده شده است. این توافق همچنین منجر به آغاز مذاکرات صلح از سوی پادشاهی سعودی برای پایان دادن به جنگ هشت ساله در یمن شد. 

به گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست» در روز شنبه، الیور جان از اندیشکده خاورمیانه اینفلوئنس (مستقر در واشنگتن) گفت این توافق همچنین نشان داد «اعتبار دیپلماتیک» پکن در منطقه دارد همراه با نفوذ اقتصادی‌اش افزایش می‌یابد. 
روز جمعه، ایران و عربستان سعودی هر دو اعلام کردند که برای اولین بار در هفت سال گذشته، سفارتخانه‌های خود را در پایتخت‌های یکدیگر ظرف چند روز بازگشایی خواهند کرد. 

در سال ۲۰۱۵ روابط تهران و ریاض به دنبال مداخله عربستان سعودی و امارات در جنگ یمن به شدت تیره شد. پیش از این، نیروهای انصارالله، کنترل صنعا پایتخت یمن را از ائتلاف سعودی خارج کرده بودند. این تنش‌ها متعاقباً جرقه درگیری‌های متعددی را در منطقه زد و یکی از عوامل مؤثر در جنگ داخلی سوریه بود، جنگی که وانگ اضافه کرد پکن مشتاق یافتن راه حلی دیپلماتیک برای آن است. 

عربستان سعودی در فوریه ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع کرد و در حمایت از شبه نظامیانی که به دنبال سرنگونی بشار اسد بودند، به آمریکا پیوست. دولت دمشق در نهایت با حمایت روسیه و ایران، بر مجموعه‌ای از شبه‌نظامیان شورشی که شامل تروریست‌های وابسته به القاعده و داعش بود، پیروز شد. 

وانگ گفت پکن همچنین راه حل دو دولتی را به اسرائیل و فلسطین پیشنهاد کرده است و شین گانگ، وزیر امور خارجه چین در این ماه اعلام کرد که می‌تواند برای میانجیگری مذاکرات صلح در این مسئله «نقشی فعال» ایفا کند. 

اولیور جان در گزارش «ساوت چاینا مورنینگ پست» اضافه کرد: تلاش‌های چین برای ارتقاء ثبات در خاورمیانه همین طور هدف دوگانه‌ای مبنی بر تثبیت قرارداد‌های انرژی موجود را محقق می‌سازد. عربستان سعودی تأمین کننده کلیدی انرژی پکن است و چین در سال ۲۰۲۱، حدود یک چهارم صادرات نفت این کشور را به خود اختصاص داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار