طرح صدور کد QR در استان زنجان اجرایی شد

صدور شناسه کیو. آر برای محصولات کشاورزی در فاز نخست آن برای محصولات گلخانه ای در زنجان اجرایی شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از آغاز صدور شناسه کیو. آر برای محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: قرار است این شناسه در مرحله اول برای تمام تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان صادر شود.

خانم انجم شعاع افزود: تاکنون این کار برای محصولات گلخانه ای در استان آغاز و برای تعدادی از محصولات این شناسه صادر شده است.

وی با بیان اینکه این شناسه برای محصول تولیدی است و مجوز تولید و تاسیس و بهره برداری محسوب نمی شود، اظهار کرد: در سامانه ای که به منظور دریافت کد کیو. آر راه اندازی شده، اطلاعات محصولات تولیدی از قبیل زمان تولید، نوع کشت، وضعیت و نوع آبیاری آن با دقت و جزییات ثبت می شود.

انجم شعاع افزود: هر محصول در این طرح شناسامه دارد و اجرای طرح نیز زیر نظر یک مسئول فنی انجام می شود.

این مسوول گفت: در این طرح، مسئول فنی موظف است همه اطلاعات مربوط به محصول را در مراحل مختلف ثبت کند، به طور مثال اینکه محصول چه زمانی و با چه نوع کود یا سمی، سمپاشی و کود دهی شده یا چه نوع آبی برای آبیاری آن استفاده شده است؟ این اطلاعات برای محصول در سامانه ثبت می شود و محصول تولیدی به اسم کشاورز تولید کننده، شناسه کیو. آر می خورد.

وی ادامه داد: اطلاعات محصول تولیدی در زمان عرضه محصول به بازار بر اساس شناسه کیو. آر برای همه خریداران در دسترس خواهد بود تا از نحوه تولید محصولات با آیتم های مختلف مطلع شوند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برای تولید محصول با کیفیت و سالم، فرایند تولید تا مصرف از مزرعه، باغ و گلخانه باید به صورت یکپارچه مدیریت شود، گفت: اخذ شناسه کیو.آر در راستای ارتقای کیفیت محصول نهایی و عمل به تکالیف قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی آحاد جامعه و تامین اطمینان خاطر مصرف کنندگان در تغذیه سالم محصولات کشاورزی است.

فرآیند صدور شناسه کیو.آر ثبت شده از طریق سامانه سماک به نشانی www.semak.maj.ir انجام می شود.

سالیانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات زراعی، ۵۸۰ هزار تن محصولات باغی، ۲۵۰ هزار تن فراورده های دامی و ۱۸ هزار تن آبزی‌ در استان زنجان تولید می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.