کاشت ۱۰۰ هزار اصله «نهال حرا» در ۲ استان جنوبی کشور

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از کاشت ۱۰۰ هزار اصله «نهال حرا» در سیستان و بلوچستان و خوزستان خبر داد.

جنگل‌های «مانگرو» اکوسیستم‌های غنی هستند که به شکل‌های منحصر به‌فردی از کره زمین و بشر حمایت می‌کنند. مانگرو‌ها مشابه با جنگل‌های خشک هستند، اما این اکوسیستم با فراهم کردن شرایط و زمینه برای رشد ماهی‌ها، ذخیره کربن و مقابله با سیل از کره زمین با تاثیرات چندگانه حفاظت می‌کند.

ذخیره‌گاه زیست‌کره حرّا تنها منطقه حفاظت شده از جنگل‌های مانگرو در حاشیه شمالی خلیج فارس و دریای عمان ایران است که بیشترین تراکم پوشش را نیز در همین منطقه دارد. این ذخیره‌گاه در فاصله بین جزیره قشم در خلیج فارس و ساحل سرزمینی ایران قرار دارد و جزو محدوده استان هرمزگان است. جنگل حرّا، جنگل‌های ساحلی حساس و شکننده‌ای است که نقش ارزنده‌ای در حفظ تنوع زیستی منطقه دارد.

اکنون محمد طالبی‌متین در گفتگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌ریزی دولت جهت کاشت یک میلیارد اصله نهال و با توجه به اینکه ایران جزو چند کشور اول در تولید کربن جو به علت مصرف سوخت‌های فسیلی به شمار می‌رود، اظهار کرد: از آنجایی که جنگل‌های آبی ۱۰ برابر بیشتر دارای جذب کربن از جو نسبت به جنگل‌های خشکی هستند، سازمان حفاظت محیط زیست طرح بررسی تنوع زیستی و تعیین انتشار کربن تولیدی گیاهان حرا با استفاده از مدل‌های اکولوژی در استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را در راستای مدیریت جامع، نظام‌مند و هدف‌مند منابع طبیعی در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: این پروژه‌ها در استان‌های مذکور در حال اجرا هستند و به علاوه رهبری نیز در هفته درختکاری سال گذشته بر تکلیف هر ایرانی به کاشت سه نهال تاکید کردند.

طالبی‌متین درباره این طرح توضیح داد: قرار است در این طرح برای بررسی فنولوژی گیاهان حرا، شناسایی عوامل تهدید، زون‌بندی جنگل‌های حرا و بررسی تنوع زیستی ماهیان، پرندگان و بی‌مهرگان در این اکوسیستم‌ها اقدامات لازم انجام شو همچنین بررسی نقش زیستگاه‌های حرای تازه کاشت در تثبیت کربن در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل دفتر حفاظت از زیست‌بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه میزان وابستگی اکوسیستم‌های اطراف حرا به زیستگاه‌های حرا براساس داده‌های زیستی و مدل‌های مرتبط با آن انجام خواهد شد، توضیح داد: با انجام این اقدامات و ارائه راهکار‌های مدیریتی، مکان‌یابی مناسب برای مناطق مستعد کاشت حرا انجام می‌شود و از نتایج آن کلیه سازمان‌های دخیل در این امر نیز بهره‌برداری خواهند کرد.

طالبی‌متین در پایان با اشاره به کاشت تعدادی نهال حرای جدید در برخی استان‌ها توضیح داد: در سال گذشته و اوایل سال‌جاری نیز حدود ۱۰۰ هزار اصله نهال حرا در استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با مشارکت برخی صنایع ساحلی کاشته شد.

 ثبت زمانی رخداد‌های چرخه حیاتی گیاه را فنولوژی می‌گویند. در واقع به مطالعه رخداد‌های بیولوژیکی دوره‌ای یا سیکلی در گیاهان و جانوران که متاثر از شرایط محیطی به‌ویژه تغییرات دمایی ناشی از شرایط هوا و اقلیم است، می‌پردازد. جوانه‌زنی و گل‌دهی گیاهان در بهار، تغییرات رنگ برگ‌ها در پاییز، مهاجرت و لانه‌سازی پرندگان و حشرات و خواب زمستانی، نمونه‌هایی از رخداد‌های فنولوژیک محسوب می‌شوند. همچنین زون‌بندی عبارت است از تکنیک و ابزار ساماندهی فعالیت‌ها و کاربری‌ها به منظور تفکیک پهنه‌های حفاظتی از محدوده‌های بهره‌برداری پایدار در مناطق تحت مدیریت سازمان تا بر مبنای ضوابط مدیریتی مدون، دستیابی همراه به اهداف حفاظت، آموزش و پژوهش و طبیعت‌گردی را میسر کند.

برچسب ها: محیط زیست ، خلیج فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار