ویون:

طرح ارتباطی آمریکا در غرب آسیا برای مقابله با چین

پروژه بزرگ آمریکا، هند، عربستان و امارات در حوزه ارتباطات دریایی-ریلی برای مقابله با قدرت اقتصادی چین در حال شکل گیری است.

شبکه تلویزیونی ویون به بررسی طرح‌های رقبای چین برای مقابله با قدرت فزاینده اقتصادی پکن پرداخت و گزارش داد: هند، آمریکا، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در حال رایزنی درخصوص یک پروژه ارتباط دریایی و ریلی هستند. این پروژه به اندازه‌ای بلندپروازانه است که می‌تواند با پروژه یک کمربند و یک جاده چین رقابت کند. هدف از این پروژه، متصل کردن دو قطب اقتصادی جهان، یعنی منطقه غرب آسیا و جنوب آسیا به یکدیگر است. 

به استناد گزارش‌های منتشر شده، آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند می‌خواهد با همتایان خود از سه کشور مذکور دیدار کند. وی برای شرکت در نشستی، به عربستان سفر کرده است. شرکت کنندگان در نشست عربستان درباره ابعاد گسترده این پروژه عظیم مشترک برای احداث شاهراه‌های ریلی-دریایی-جاده‌ای با هم به تبادل نظر می‌پردازند. با این پروژه، شبه قاره هند در جنوب آسیا به حوزه غرب آسیا متصل می‌شود. 

پایگاه خبری اکسیوس در آمریکا که نخستین منبع منتشر کننده این خبر بود می‌گوید این پروژه یکی از ابتکارات اصلی کاخ سفید در حوزه غرب آسیا است، آن هم در حالی که نفوذ چین در این منطقه رو به افزایش است. این منطقه، بخشی کلیدی برای برنامه یک کمربند و یک جاده است که مد نظر چین است. گاهی از این طرح چین با عنوان جاده ابریشمِ جدید یاد می‌شود. اجرای این برنامه در سال ۲۰۱۳ و با ابتکار شی جین پینگ رئیس جمهور چین آغاز شد. این طرح شامل مجموعه‌ای عظیم از طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه گذاری است. هدف اولیه این پروژه، متصل کردن شرق آسیا به اروپا ازطریق ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی است. 

طرح ارتباطی آمریکا در غرب آسیا برای مقابله با چین

حالا شاهد تلاش‌های آمریکا در این زمینه هستیم. شاید تلاش واشنگتن برای اجرای این پروژه متصل کردن این مناطق به یکدیگر، ناشی از دستکم دو تحول در سال‌های اخیر باشد. تحول نخست عبارتست از کودتای دیپلماتیک چین در غرب آسیا. از این طریق، چین توانسته است برای صلح بین ایران و عربستان، میانجیگری کند. واشنگتن در تلاش است با اجرای پروژه مذکور، موقعیت خودش را برای اعمال نفوذ در منطقه بازپس بگیرد. تحول دوم عبارتست از فاصله گرفتن آمریکا و عربستان از هم در سال‌های اخیر. شکاف این دو ناشی از موضوع کاهش تولید نفتی اوپک و اصطکاک محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با واشنگتن بر سر ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار است. واشنگتن و ریاض در دو مسیر متفاوت در حال حرکت بود اند. 

نشست ای 2

فیون گزارش داد: درخصوص هند نیز باید گفت این کشور نیز در پروژه مذکور مشارکت دارد. اجرای این پروژه مستلزم بهره گرفتن از دانش تخصصی مهندسی هند در زمینه راه آهن است. البته باید توجه داشت که هند نیز در این پروژه چند هدف راهبردی را مدنظر دارد. نخست هدف راهبردی هند در این زمین عبارتست از مقابله با نفوذ چین در این منطقه. هدف دیگر هند عبارتست از دستیابی به امنیت انرژی برای خودش. افزایش اتصال با غرب آسیا، امکان انتقال سریع‌تر نفت خام را فراهم می‌آورد و در بلندمدت، هزینه‌های هند را در این زمینه به حداقل می‌رساند. درعین حال، اجرای این پروژه به هشت میلیون تبعه هندی کمک می‌کند که در کشور‌های حوزه خلیج (فارس) زندگی و کار می‌کنند. در عین حال، اجرای این پروژه به هند کمک می‌کند تا در حوزه ریلی برای خودش به عنوان سازنده زیرساخت ها، بِرَندسازی کند. 

ایده اجرای این طرح ابتکاری جدید در گفتگو‌هایی در طول ۱۸ ماه گذشته، در مجمعی با عنوان «آی ۲-یو ۲» مطرح شد. این مجمع شامل آمریکا، اسرائیل، امارات و هند می‌شود. این مجمع در اواخر سال ۲۰۲۱ تأسیس شد که هدف از آن، بحث درباره پروژه‌های زیرساختی در غرب آسیا بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار