لزوم افزایش درآمد‌های مستقل از دولت در شهرداری‌ها

شهردار کرمان گفت: شهرداری‌ها باید اتکای خود را به درآمد‌های پایدار و مستقل از دولت افزایش دهند.

سعید شعرباف، در جلسه‌ای که با حضور شهرداران استان همدان در شهرداری کرمان برگزار شد، با بیان اینکه واژه «کرمان» ریشه در واژه قدیم «کارمانیا»، به‌مفهوم پرتلاش بودن و پرکاری دارد، افزود: با اینکه معمولاً کرمان به‌عنوان استانی گرم و کویری شناخته می‌شود، اما طبیعتی چهارفصل، معتدل و کم‌نظیر دارد.

او افزود: شهر کرمان به‌لحاظ ارتفاع از سطح دریا پنجمین شهر مرتفع ایران است و در فواصل کمتر از ۸۰ کیلومتر در نقاط نزدیک به شهر، اختلاف دمای بالای ۳۶ درجه ثبت شده است.

شهردار کرمان تصریح کرد: شرایط طبیعی، قابلیت‌های ویژه‌ای در حوزه گردشگری به استان و شهر کرمان داده که متأسفانه بسیار کم شناخته شده است.

شعرباف افزود: استان کرمان هفت اثر ثبت جهانی دارد که معروفیت بیشتری دارند، اما طبیعت و ویژگی‌های بومی منطقه که بسیار منحصربه‌فرد است، کمتر شناخته شده اند.

او بیان کرد: کرمان، تنها شهری در ایران است که می‌توانید تاریخ معماری ایران از عصر ساسانیان تا پهلوی را در طول بازار تاریخی آن ببینید.

شهردار کرمان گفت: سابقه آثار باستانی «قلعه‌دختر» و «قلعه‌اردشیر» در شهر کرمان به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

شعرباف افزود: بیش از سه سال است شهر کرمان فارغ از ماهیت تاریخی و گردشگری، ماهیت متفاوتی هم پیدا کرده؛ با شهادت سردار سلیمانی، شهر کرمان به شهر زیارتی با تمام ویژگی‌های آن تبدیل شده است.

او تصریح کرد: طی پارسال از بیش از ۷۲ ملیت، زائر داشتیم که به لحاظ تنوع، نسبت به زوار حرم امام رضا (ع) هم بیشتر است.

شهردار کرمان بیان کرد: در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، بیش از ۲۵۰ هزار زائر در فضایی اربعین‌گونه برای شرکت در مراسم سالگرد به کرمان آمدند.

شعرباف گفت: علاوه بر زیرساخت‌هایی که در حوزه اقامتی برای پذیرایی از مهمانان سردار سلیمانی فراهم کرده‌ایم، یک بسته سفر جذاب گردشگری مهیا شده است.

او با بیان اینکه گلزار شهدای کرمان، بسیار خاص است، افزود: گلزار شهدای کرمان به لحاظ طبیعی در یک موقعیت خاص قرار گرفته و مزار شهدای لشکر ۴۱ ثارالله، حال متفاوتی را در گلزار شهدای کرمان ایجاد کرده است.

شهردار کرمان با بیان اینکه در حوزه شهرداری‌ها هر سال که می‌گذرد، تقریباً از کمک‌ها و اعتبارات دولتی ناامیدتر می‌شویم، تصریح کرد: با وجود همه تلاش‌های انجام‌شده، باید روی پای خودمان بایستیم؛ به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت‌های بومی و اگر به این سمت حرکت نکنیم، به‌زودی در حوزه منابع انسانی شهرداری‌ها دچار مشکل خواهیم شد.

شعرباف افزود: باید اتکای خود را به درآمد‌های پایدار قابل استحصال از شرایط بومی و مستقل از دولت افزایش دهیم.

او بیان کرد: لازم است یک‌سری زیرساخت‌ها را در حوزه مشارکت و سرمایه‌گذاری تغییر دهیم و برای ورود به برخی از بازار‌های پول و سرمایه حرکت کنیم.

شهردار کرمان، با بیان اینکه حتماً باید به‌سمت ساختار‌های تأمین مالی انبوه و جمعی حرکت کنیم، افزود: می‌توانیم از تکنولوژی‌های جدید در حوزه ساختمان و استفاده از سود معقول فضا‌های ساختمانی که هم برای شهرداری و هم برای مردم سود دارد نیز، بهره ببریم.

شعرباف تصریح کرد: اگر نگاه فرصت‌جویی داشته باشیم، فضای خوبی فراهم است؛ به‌عنوان مثال، در حوزه خدمات فنی می‌توانیم ارتباطات بین‌المللی شهرداری‌ها را فعال کنیم.

او بیان کرد: برگزاری این جلسات به تشریک‌مساعی و حل مشکلات مشترک شهرداری‌ها کمک می‌کند و آماده همکاری با شهرداری‌های استان همدان هستیم.

شهرداری‌ها، مردمی‌ترین نهاد خدمت‌رسان

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری همدان نیز در این جلسه، ضمن تشکر از مهمان‌نوازی کرمانی‌ها، گفت: از همه شهروندان دیار کریمان دعوت می‌کنیم به پایتخت تاریخ و تمدن ایران، شهر همدان با ۸ هزار شهید، با پیشینه و جاذبه‌های تاریخی قابل توجه و به‌عنوان اولین شهر تاریخی دنیا، سفر کنند.

محمد قدیمی افزود: شهرداری‌ها را به‌عنوان مردمی‌ترین نهاد خدمت‌رسان می‌دانیم؛ چراکه شهردار ازسوی مردم به‌واسطه اعضای شورای اسلامی شهر انتخاب می‌شود، که یعنی جدای از مردم نیست.

او تصریح کرد: مشکلات متعددی در شهرداری‌ها وجود دارد و شهرداران جزو خدوم‌ترین مدیران هستند که شب و روز ندارند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری همدان تأکید کرد: باید مدل مدیریتی مشارکتی را در شهرداری‌ها پیاده کنیم.

قدیمی بیان کرد: پروژه‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری در شهر کرمان اجرا می‌شود، خیلی روان‌تر است و ما اگر پروژه‌های ماندگاری در شهر‌ها اجرا نکنیم، محکوم به فنا هستیم.

قدیمی، با بیان اینکه هویت و اصالت شهر‌ها در پروژه‌های عمرانی شهری کم‌رنگ شده، افزود: برنامه‌ها و پروژه‌های شهرداری بر تمام مردم، اقلیم و حتی نسل بعدی اثرگذار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار